M
Manitoba: Ja jag tyckte att "användaren" verkade lite väl entusiastisk :)
2 svar · 1,0k läst
H
Haas84: Tror jag har koll på läget nu. Tack så mycket för svaren!
7 svar · 16,7k läst
·
1
111111: Lägger upp en bild på det färdiga resultatet. [bild] Kan bara säga att det fungerar mycket bra
6 svar · 4,2k läst
·
ltfrebac
ltfrebac: Ligger lite annat smått och gott där, lysrör, ventilationsfläkten på vindan iaf, ur minnet bara.
19 svar · 6,1k läst
·
O
Olle61: Det är förmodligen lättare för en läkare från Tyskland än för en elektriker att få sin behörighet godkänd... Å andra sidan kan en elektriker jobba som anställd utan egen behörighet om man vill.
15 svar · 3,5k läst
·
H
hempularen: Om du har avgreningar (som jag antar att det handlar om) i markrören/slangen, så kommer du ju ändå knappast att kunna dra i nya ledningar. Så undvik skarvar, inte bara av vattenskäl.
4 svar · 2,9k läst
S
Slugge: Nejdå..
16 svar · 3,9k läst
B
b_hasse: [citat] Kopplar du in nollan blir det 1000W även när termostaten stängt av, och är det fel på säkerhetsventilen och övertemperaturskyddet riskerar du detta: https://www.youtube.com/watch?v=jbreKn4PoAc (MythBusters-Exploding Water Heater) https://www.youtube.com/watch?v=9bU-I2ZiML0 (Mythbusters Water Heater Explosion)
18 svar · 3,1k läst
·
E
elmont: Vart du kan få tag på brytaren vet jag inte men det är en "kronbrytare" du vill ha och inte en tvåpolig :thumbup:
1 svar · 1,4k läst
S
Styrman_jansson: [citat] Ja varför skulle inte ungdomar få dricka sprit? Det måste ju vara diskriminering...
39 svar · 10,1k läst
F
-=fullmoon=-: Kontakta en elektriker. Gå igenom vad du vill ha och fråga vad han tycker. Ska du ha tv'n där etc? Olika tändningar av belysning mm Data uttag? TV uttag? Somsagt. Fundera på vad du vill ha och gör en enklare skiss över att detta vill du ha etc. Rådfråga vad han tycker och gör sen som han säger ;) Spara pengar gör du genom att ringa och ha kontakt när olika moment är klara så han
4 svar · 2,0k läst
M
Manitoba: Spottar i kök måste verkligen ligga i toppen när det gäller fula/osäkra/hempuliga installationer! :)
6 svar · 1,2k läst
·
M
Manitoba: Nolla till lampa behöver du ju förstås, men om du tar den från dimmerns plint eller en Wago i dosan spelar ingen roll.
6 svar · 20,0k läst
·
N
Nerre: Ja, det viktigaste argumentet här är väl listan på alla avbrott som skedde EFTER att Fortum blivit medvetena om felet. Men finns det dokumenterat att Fortum visste om problemet redan då?
15 svar · 3,0k läst
C
calle336: En fresch intellivent 2.0 beställd :) Får dock se om den hamnar i badrummet eller i tvättstugan.
7 svar · 3,5k läst
A
Avemo: För mig som precis bytt ut en fullt fungerande glaskeramikspis mot en induktionsspis som jag köpt begagnad på blocket är svaret enkelt. Välj en induktionsspis. Lika reaktionssnabb som en gasspis och lika lättreglerad som en elspis. Dessutom bränner inte sådant man spiller fast i första taget. Glaskeramik är ett stort kliv upp från gjutjärnsplattor, men induktion är ännu bättre.
27 svar · 8,2k läst
·
pilotski
pilotski: Det kommer en annan kille från samma elbolag imorgon och tar det så jag löser saken den vägen.
11 svar · 2,4k läst
H
hempularen: Gissningsvis är resistansvärdet i standarden satt för att ge utrymme för viss tillverkningstolerans. Men tillverkarna kan troligen tillverka tråden med avsevärt snävare tolerans, så de kan minska det nominella måttet.
20 svar · 6,8k läst
·
E
el_richard: [citat] Första fas är enligt gällande regler "Brun". Dvs svart = tändtråd. men i detta fall är fas svart.
3 svar · 2,5k läst
·
F
-=fullmoon=-: Har kört Elkos röda och anslutsningsstuts i baksidan av dosan. Varför? När de använder tegel som fasadsklädnad och man vill ha ett uttag och det står promt skrivet att det ska vara en dosa så finns det inga möjligheter till något annat än att göra på detta sätt. Jag finner kanske denna lösning som att "fuska snyggt" Olagligt om man läser rakt upp och ner. Men lagligt då man
14 svar · 15,1k läst
·
E
el_richard: Det stämmer
1 svar · 1,9k läst
·
E
1 svar · 1,9k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: En schukostickpropp på en apparatsladd ser jag inga problem med. Det kan ju inte gå mer ström i kabeln för det. Det är värre om du skulle sätta ett sådant motsvarande uttag på en sladd med eurostickpropp, då är det möjligt att ta ut mer ström än vad stickproppen är tillåten för. Att stickproppen är jordad ser dock inte så bra ut. Jag brukar pilla bort jordblecken i sådana
4 svar · 2,0k läst
T
The_Nyll: nej inget 12v system utan riktigt som säga, bara en tanke hur mkt man kunde köra och få ut och om det var nån lönsamt. Men då vet jag. =) tack för svar. =)
3 svar · 1,5k läst
H
hempularen: Jag misstänker att frågan gäller på matande sida av jodfelsbrytarna. Jag är inte elektriker, men som jag förstått det så kaskadkopplar man i ett sådant läge mellan de matande kopplingarna på jordfelsbrytaren. MEN i så fall gäller det att säkerställa att tillverkaren av brytaren tillåter att mer än en tråd ansluts på anslutningen. Även om jag hempulat en del, så är detta
2 svar · 1,9k läst
E
elmont: Kanske kolla på internet efter lampsladd så kanske du hittar nått som liknar originalet.
5 svar · 7,8k läst
J
JLov: Mythbusters triggar ju irdeckare utan att ens ha värmarna i samma rum.
3 svar · 1,3k läst
jsiei97
jsiei97: [citat] -"Undersökningen visar också att "fulel" uppstår dels när övermodiga hemmafixare utför elarbeten själva, dels när företag och yrkesmän utan kunskap eller behörighet installerar el, så kallade fuskelektriker." Gillar formuleringen "yrkesmän utan kunskap"...
210 svar · 41,1k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Jag vet i alla fall att efter större åskväder har grannarna inte sällan låånga besök av ortens elektriker, medan jag som har installerat åskskydd aldrig haft några problem.
7 svar · 6,9k läst
L
lordi: Helt klart rakt ut från vägg, om det är möjligt. Annars nerifrån.
1 svar · 1,3k läst
Isakare
Isakare: Upplösningen på dramat. Var och lämnade tillbaka slangen, gick för att kolla på en annan. Hornbach har typ 15 slangar i olika färger och längder, jag tog den jag tog för att det var den enda som var 15 meter lång, alla utom just denna är LED. På kartongen finns flera olika bilder på sortimentet, med en LED logga, även på den jag köpte, men på framsidan finns ingen LED logga som
6 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.