G
gnarp56: Vår häll av fabrikat Elektrolux inköpt på Elgiganten hade oxå norsk plugg med lapp att byta kabeln om man inte var i Norge. Jag använde kabeln från den gamla hällen och kopplade in den 2 fas jord och nolla.
19 svar · 3,4k läst
Lexington
Lexington: Armaturerna är redan inkopplade, där behövdes inte tas hål i porslinet! [citat] Jepp, kulo över hålet, trådar in i kulo, knacka försiktigt först!
15 svar · 5,4k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: [citat] Oftast är de på de toaletter som har handikapplås så antar att det är något special med dem som folk inte fixar :)
41 svar · 6,0k läst
·
DennisCA
DennisCA: Jepp det funkar som det ska nu. Lagren är lite dåliga så den har ljud som satan då den stannar, relativt tyst då den är igång dock. Det här med kablarna och att få det snyggt med kontaktorlådan klarade jag inte dock. Fanns sånadära grejor man ska träda över sladdarna och i lådan och få det att sitta ordentligt men nää jag fick inte på dom, så jäkla tight och svårt att få
3 svar · 2,3k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] :o:o:o Att alla altid ska vara så petiga här på elforumet. :D Ett litet "r" mer eller mindre kan väl inte vara så noga... :eek: Går skamsen och tvättar "nattluddet" ur ögonen...
10 svar · 2,2k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Beroende på hur nära i tid du med säkerhet kan få in trefas i lägenheten så kan säkerligen elektrikern komma fram till en bra lösning.
20 svar · 3,7k läst
Müssli
Müssli: [citat] Jag har under juletider alltid en förlängningskabel från garagets uttag genom porten (som iof är så ojämn i botten att det är små hål) ut till julgransslingan. I mitt fall är uttaget skyddat av jordfelsbrytare och garaget oisolerat så det kanske inte räknas som inomhusmiljö, annars ser jag ingen större skillnad på om uttaget sitter på insidan eller utsidan av garaget.
7 svar · 19,8k läst
J
Jonas L 84: Känns det inte som det finns ett problem med algoritmen? På sommaren när det är ljust så är det väl risk att ljuset tänds efter att man har lagt sig? Det vore oerhört irriterande...
14 svar · 4,6k läst
E
elmont: Deras självrisk på försäkringen är säkert betydligt högre än kostnaden för lagningen. Om dom inte har ett schablonpris så kostar en kabelskarv (inkl skarvhylsor mm) mellan 100 och 200:- dom vill ha ca 2 timmars tid och resa. Debiteras grävfirman drar ju dom av momsen ska du betala tillkommer moms.
17 svar · 6,1k läst
Demmpa
Demmpa: Jag raderade inlägget inom 30 sekunder efter postningen eftersom jag såg att du inte ville ha det kopplat från lampa till lampa.
5 svar · 1,2k läst
P
Pärran: Då kan jag v ar lite extra flitig med den blå tejpen kanske :cool: Då skaffar jag en sådan ram.
7 svar · 1,9k läst
R
Rooney: Jag har väl inte så mycket annat val än att dra en utanpåliggande kabel och det vill jag inte. Möjligtvis fräsa ett spår i gipsskivan och spackla, men då måste jag tapetsera om.
20 svar · 18,1k läst
·
D
dolofsson: [citat] Innertaket i klk är någon typ av skivor. Om jag tätar rören borde väl inte det vara ett större problem än tätade "rena" kabelgenomförningar? Fördelen med rör är förstås att jag kan byta kabel i framtiden om det skulle behövas... Men om jag ändå inte bör köra el och coax i samma rör så kanske det är lättare att skippa rör - är inte så roligt med flera rör då de
4 svar · 3,4k läst
S
Stlo65: Tack för tipset Bo Jag får undersöka lite mera, men nu ser jag hur det skulle kunna fungera :-)
7 svar · 1,3k läst
·
B
Boan: aha, nu fattar jag, sorry, missuppfattade, jag har ca 6 m från mätarskåpet in till centralen och det är nog 6mm2, får kolla det. huset byggdes 1988 och var det då praxis med 6mm2? är ju nu andra saker som går på samma grupp, tex tvättstugan (och där körs ju strykjärn ibland, så det är nog inte bra att sätta lägre säkring) men har ju även diazed, så jag skulle nog kunna be
6 svar · 1,9k läst
axelman
axelman: Testet är avbrutet Råttan är död. Den dog av råttgift. Axelman
34 svar · 7,5k läst
N
nova383: Jättebra. Tackar. Det klarnade !
6 svar · 3,6k läst
S
songpen1985: Toppen! Tack för förklaringen, Avemo!
4 svar · 2,0k läst
·
S
SnickareHobb: Ok. Jag byter båda då. :-)
2 svar · 1,9k läst
H
huggan: Fortfarande kvar....
48 svar · 18,0k läst
·
H
48 svar · 18,0k läst
·
M
mikst: Rätt lutning som elmont skriver och sedan fogskum. Detta gör många bergvärmeinstallatörer och det har fungerat utan problem på mina genomföringar. Grannen som inte har detta har problem med vatteninträngning. Men, är dränering dålig och marken runt huset är blöt ska man nog undvika att ha hål under markytan. Blir det vatteninträngning är det inte lätt att åtgärda och det blir
6 svar · 2,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Nej inte riktigt samma användning. EKRK har fortfarande tunnare sekundär isolering och kanske andra nackdelar, t.ex. UV-känslig. Jag tror det är en ganska lång väg att få EKRK tillåten utomhus, i vattenbestänkta miljöer och i miljöer med lite svårare mekaniskt slitage eller risker för sådant. Men i torra utrymmen inomhus, ja där håller jag med dig 100%
4 svar · 1,6k läst
F
-=fullmoon=-: De där timerna ska man vara väldigt uppmärksam på vad för laster man får ansluta och hur mycket effekt. Varierar väldigt mycket mellan modeller och olika laster som sagt. Har fått byta ett flertal själv i jobbet. Oftast handlar det om effektuttag långt över det rekommenderade.
4 svar · 4,7k läst
·
F
-=fullmoon=-: Aldrig sett.. Vanliga fönsterbänkskanaler. Kontorskanaler är snuskigt dyra. 2-3tusen för en vettig sort och då ingår inga uttag eller monteringsdetaljer mm. Man kan säkert hitta billig skit men att få ihop det är lönlöst.
2 svar · 5,7k läst
·
Suhagg
Suhagg: [citat] Jaha var det så enkelt. Jag fattade det som att du var tvungen att lyfta på locket och trycka på den lilla rackaren till knapp där markerad on/off.
9 svar · 2,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Bild på kabeln hade inte skadat. Försök att hitta någon text på kabeln.
17 svar · 3,7k läst
H
hempularen: Som sagt uttag i duschrum vfar totalförbjudet (utom då de speciella rakapparatsuttagen med skyddstrafo, som lämnade lägre spänning och låg ström) innan jordfelsbrtaren kom. Så om du har ett uttag i duschrummet som dels inte är kopplad via jordfelsbrytare, och dels inte är jordad så var den otillåten när den installerades, oavsett när det gjordes. Även OM det nu jordas, och fixas
22 svar · 10,7k läst
E
el_richard: Vattenfall säljer en logger för 500 :- kopplas via wifi
10 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.