...på min värmepump, modell Thermia Atec. Har efter många om och men fått något som heter Thermia Link till min värmepump och tänkte installera denna, inga konstigheter egentligen, utan det finns enkelt beskrivet hur man ska göra. Jag har inga problem att göra det själv, men erkänner att jag är försiktig och vid minsta osäkerhet så frågar jag hellre än chansar.
På värmepumpen finns en kopplingsplint där tåtar skall kopplas från, och till en liten transformator som jag fått. Från transformator skall det sen kopplas vidare. Min undran gäller dock dragningen mellan kopplingsplint och transformator, och framför allt hur jag ska göra vid kopplingsplinten. Installationsanvisningen säger att två trådar ska gå från kopplingsplinten till transformatorn, den ena skall från en plint märkt "N" och den andra ska från en plint märkt "L1:1". Plintarna hittar jag, "N" är ledig, men "L1:1" tycker jag ser upptagen ut, se bilden nedan.
Den blå tråden längst till höger på den blåa kopplingsplinten har jag kopplat in, sedan finns det tre lediga till vänster. När det gäller "L1:1" så finns det redan en tråd där. Att koppla in två trådar verkar trångt och jag antar att det inte är så jag ska göra.
Sedan är jag också osäker på hur jag ska tolka den röda "L1:1" kontra den vita "L1:1", är det samma koppling? Både ovanför och nedan för beteckningarna?
Någon mer kunnig än jag som kan ge lite ljus åt hur det ska kopplas?
Utdrag ur installationsanvisningen:
På värmepumpen finns en kopplingsplint där tåtar skall kopplas från, och till en liten transformator som jag fått. Från transformator skall det sen kopplas vidare. Min undran gäller dock dragningen mellan kopplingsplint och transformator, och framför allt hur jag ska göra vid kopplingsplinten. Installationsanvisningen säger att två trådar ska gå från kopplingsplinten till transformatorn, den ena skall från en plint märkt "N" och den andra ska från en plint märkt "L1:1". Plintarna hittar jag, "N" är ledig, men "L1:1" tycker jag ser upptagen ut, se bilden nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den blå tråden längst till höger på den blåa kopplingsplinten har jag kopplat in, sedan finns det tre lediga till vänster. När det gäller "L1:1" så finns det redan en tråd där. Att koppla in två trådar verkar trångt och jag antar att det inte är så jag ska göra.
Sedan är jag också osäker på hur jag ska tolka den röda "L1:1" kontra den vita "L1:1", är det samma koppling? Både ovanför och nedan för beteckningarna?
Någon mer kunnig än jag som kan ge lite ljus åt hur det ska kopplas?
Utdrag ur installationsanvisningen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Den pliten du tittar fel på heter 101:1 ser det ut som. Så jag håller med övriga talare att den ska in till vänster om denna på rätt plint L1:1.
Nja det var L1:1 jag tittade på, men bara på den övre delen av bilden, dvs. ovanför den "röda" beteckningen "L1:1". Nu ser/förstår jag att man kan sänka blicken och hitta ledig plats på nedre delen av det bilden visar också. Precis som installationsanvisningen visar 
Jag antar att jag blev förvirrad av vit och röd "L1:1" och platser ovanför och nedanför...
Jag skall på det igen ikväll efter jobbet så får vi se om det löser sig!
Jag antar att jag blev förvirrad av vit och röd "L1:1" och platser ovanför och nedanför...
Jag skall på det igen ikväll efter jobbet så får vi se om det löser sig!
Klicka här för att svara