Hej

Har byggt 2 lgh från grunden och i båda har jag själv (efter godkännande av elektriker) dragit rör & slang till elen, i båda så sa elektrikerna (var 2 olika firmor) att man inte skulle dra all belysning på samma grupp, ifall en säkring gick så skulle allt bli svart så det var bättre att dra på 2 eller 3 grupper och då dra typ lampa lampa vägguttag vägguttag på en grupp och lika på nästa.

Är några år sen och står nu i startgroparna för att bygga en till lgh och har tänkt göra på samma sätt att jag själv drar rör & slang och behörig elektriker kopplar in.

Gör man fortfarande lika? Jag tänker att idag med JFB så händer det väl väldigt sällan att en säkring går? oftast så löser väl JFB ut och då kvittar det hur det är kopplat...

Kommer naturligtvis att gör som elektrikern vill men jag är lite nyfiken på hur man ska göra och det är ett tag kvar till byggstart, lgh är en 2a

Jag tycker du konsulterar den elektriker som skall dra kablar och koppla in centralen innan rördragningen börjar. Att dela belysning och vu på två grupper känns naturligt. Sedan tillkommer extra grupper för kökets maskiner och bänkuttag. Även en förberedelse för tvättmaskin i badrum kan vara bra eftersom många vill ha en egen.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Jag tror att man resonerar likadant idag. Säkringar har en tendens att gå när en glödlampa går sönder. I en glödlampa blir det en kortvarig total kortslutning just när glödtråden brinner av. En sådan kortslutning löser inet ut en jfb. Oftast är kortslutningen så kortvarig att säkringen inte löser ut, och glödlampor har en inbyggd säkringsfunktion i tilledaren inne i sockeln. men ibland löser säkringen i centralen.

Nu är ju iofs glödlampor rätt ovanliga numera. Så även det fenomenet kommer att bli historia.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag skulle också dela upp det. Det är också väldigt mycket enklare att sprida lasten jämnt mellan faserna om man har fler grupper att spela med...

Självklart ska jag prata med han men det är nog en månad dit å har jag börjat fundera på en grej vill jag gärna ha reda på hur det är direkt :)

Ja delar man på det så kanske det är lättare att får det jämnt fördelat.
men då tycker de flesta att man ska dela så då släpper jag det :)

Man får inte glömma att det finns en större mängd strömkrävande apparater idag än för 40 år sedan när miljonprgrammet byggdes. Idag har vi dammsugare, strykjärn och vattenkokare på 2000 w. På 1960 - 70 var effekten 600 - 800 w vanliga.

Redigerat:
Nej då, blir ju nytt allt så jag ska inte snåla med grupper.
Kommer ihåg att vi drog en egen grupp till köket enbart för micro/vattenkokare + en till för fläkt belysning mm

nino skrev:
Nej då, blir ju nytt allt så jag ska inte snåla med grupper.
Kommer ihåg att vi drog en egen grupp till köket enbart för micro/vattenkokare + en till för fläkt belysning mm
Och nu får du dra ännu fler grupper till köket. varsin grupp för kyl &frys, diskmaskin, micro, ugn, häll, belysning & fläkt & allmänuttag, bänkuttag uppdelat på två grupper.

//Patrik

nu vet jag inte om det är så mera, men kommer ihåg att nån sa att man skulle lägga en lampa på samma grupp som kyl/frys, speciellt om man har en större frys som man inte besöker så mycket så man märker direkt(iaf tidigare) om säkringen/jfb har gått till kylen/frysen. Är det nån som vet om man gör så ännu, eller är det bara ett lokalt fenomen?

Dekker skrev:
nu vet jag inte om det är så mera, men kommer ihåg att nån sa att man skulle lägga en lampa på samma grupp som kyl/frys, speciellt om man har en större frys som man inte besöker så mycket så man märker direkt(iaf tidigare) om säkringen/jfb har gått till kylen/frysen. Är det nån som vet om man gör så ännu, eller är det bara ett lokalt fenomen?
Det finns många åsikter om hur man ska göra med kyl och frys och jordfelsbrytare.

Dock ser inte jag någon anledning att lägga kyl och frys på en egen jordfelsbrytare i en lägenhet. I en lägenhet finns ju i princip inget som kan lösa en jordfelsbrytare medans man är borta.

Eller ja, det ska vara om man har ett uttag på sin balkong där man har en stickkontakten för julbelysning täckt av blötsnö då.

//Patrik

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.