Byggahus.se

Normcentralen DIN Skena

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag har en två radig Normcentral från Hager. Nu är den översta DIN Skena full och jag behöver slänga in en dvärgbrytare.

Har tidigare installerat 3Fasskena men nu ser det inte ut som jag är van vid. Vill nu använda mig av standard överkopplings skena (10 mm2)

Fråga 1: Måste jag koppla överkopplings skena till 3fas skenen via JFB eller kan jag hämta faserna från den övre skenans säkringar?

Fråga 2: om jag kopplar från den övre skenan, ska jag då lägga den på 3 fas säkringarn (16A)

Fråga 3: kan jag göra överkopplingen till den nya skenan genom att koppla på den längst till vänster. Många förespråkar att man ska börja i mitten på skenan.

2. T
    Medlem · Nivå 10
    Mycket av dina frågor med matningspunkter blir intressanta först i stora kontorskomplex och industri.
    Med små centraler och små matningar har det ingen betydelse var skenan matas.

Det är mer en fråga hur kablarna ligger snyggast.

3. E
    Medlem · Nivå 23
    Och har man inte en aning om hur det ska kopplas i en central kanske man gör klokast i att be en fackman om hjälp ;)

4. S
    Medlem Nivå 1

Normcentralen DIN Skena

Ja tydligen så har bästföredatumet passerat på mig och även det gamla porslins propparna :(

5. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    1: Jag antar att nedre raden ska skyddas av samma JFB som övre raden. Då ska nedre raden matas parallellt med övre. Se bild från kjell.

Där har man använd RK för att koppla in både övre och nedre fasskenan, men du kan lika gärna använda en överkopplingsbygel om det är det du menar.

Där ser du också att båda fasskenorna matas från utgången på JFBn. Men du kan även koppla ihop övre och nedre fasskenorna mitt på om du vill.

2: Nej
    3: Ja, det spelar ingen större roll.

6. S
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaren. Det du menar med parallellt är att man inte får blanda faserna antar jag.

Vad har ni för erfarenhet av Malmbergs Elektriska ? Vet att för några år sedan så va det många elektriker som inte var nöjda med deras produkter. Vet någon hur det är idag ?

7. E
    Medlem · Nivå 23
    Det är lika i dag, dom har dåliga saker och dom har bra saker. Konsten är att skilja agnarna från vetet. MEN det dom säljer följer alla normer (även om nått "rötägg" slunkit med genom åren).
    Ps
    Man kan handla kvalitetsmaterial till nästan samma pris om man bara "förhandlar" lite.

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Det viktiga här är att man "håller ihop" faser och nolledare. Dvs. att OM du kopplar faser som kommer från en jordfelsbrytare, så måste alla nolledare till de grupperna kopplas till samma nollskena som hör till den jordfelsbrytaren. Och OM du kopplar faser som ex. inte skall skyddas av en jordfelsbrytarem, så måste de nolledarna också gå till en nollskena som inte "matas" via en jordfelsbrytare. Och om du har flera jordfelsbrytare så kopplas resp. nollor till rätt nollskena.

Om man missar detta så kan det bli väldigt farligt med flytande nolla, och brand som följd.

• Laddar…
  9. T
    Medlem · Nivå 10
    Nu är vi inne helt andra saker. Nu är det betydligt allvarligare när det gäller kretsschemat för själva centralen och dess matning. Den första svaret gällde enbart i vilka " hål" man ansluter kablarna i en krets som matas av en kontaktschema. I det fallet är det placeringen av apparaterna som avgör hur man gör.

Det finns vedertagna byggsätt av centraler hjälper en användare att förstå funktionen hos centralen. Man brukar börja med huvudbrytaren som följs av jordfelsbrytaren eftersom dessa ofta är gemensamma för den centralen. Därefter följer gruppsäkringarna ofta med trefasgruperna placerade först och sammanhållna inom respektive grupp.

Redigerat 15 jan 2015 13:06