Hej!
Första frågan på forumet.
Vi håller på att byta ut alla brytare i huset och har således investerat i brytare.
Nu är det så att brytarna i den serie vi köpt inte finns i kors-koppling. Då jag trålade Internet på information läste jag någonstans att en kors-kopplare egentligen bara är en dubbeltrapp med en enkel knapp.
Jag testade det påståendet... jag var bara till hälften imponerad. Det går att bryta och tända men den nya "kors-kopplaren" fungerar nu som en master över de två andra brytarna.
Går det att koppla om denna?
Jag har 2 x pil in, 2 x pil ut samt anslutningarna "1" och "2".
Tack på förhand!
Första frågan på forumet.
Vi håller på att byta ut alla brytare i huset och har således investerat i brytare.
Nu är det så att brytarna i den serie vi köpt inte finns i kors-koppling. Då jag trålade Internet på information läste jag någonstans att en kors-kopplare egentligen bara är en dubbeltrapp med en enkel knapp.
Jag testade det påståendet... jag var bara till hälften imponerad. Det går att bryta och tända men den nya "kors-kopplaren" fungerar nu som en master över de två andra brytarna.
Går det att koppla om denna?
Jag har 2 x pil in, 2 x pil ut samt anslutningarna "1" och "2".
Tack på förhand!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Du måste göra två byglingar.
Med en bild kanske det går att vägleda dig.
Protte
Med en bild kanske det går att vägleda dig.
Protte
Vad snabba ni är! Det gick inte med en stor vippa rakt av. Den blir då som sagt Master över de andra.
Såhär ser det ut..
Kablarna är ihop-parade sedan innan och sitter på rad, vertikalt i bilden.
Platserna 1 & 2 har lämnats tomma.
Såhär ser det ut..
Kablarna är ihop-parade sedan innan och sitter på rad, vertikalt i bilden.
Platserna 1 & 2 har lämnats tomma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack så mycket! Det funkar och blev kanon!
Såklart... Tack!
Vart skickar jag en vetelängd?
Vart skickar jag en vetelängd?
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
får jag fråga vad detta är för serie?
Serie? -Modell på brytare? Det är Biltemas "Design". Väldigt lik Elko's serie... minns inte vad den heter dock..
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
ushh då.. Vad satt det för något innan? Rev ut 20 feltema uttag av deras svarta serie och i princip alla insatser var helt bedrövliga vissa hade sprickigt. Dessa hade bara suttit max 3 år.ByggareBonas skrev:
Något anno 1983 då huset byggdes.
Ojdå! Vi får hålla ögonen öppna. Tack för varningen! Vi har ju fått lite kontakt (haha) med elektriker under renoveringen så vi kan säkert köpa fin-brytare på sikt.
Ojdå! Vi får hålla ögonen öppna. Tack för varningen! Vi har ju fått lite kontakt (haha) med elektriker under renoveringen så vi kan säkert köpa fin-brytare på sikt.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Det låter helt klart som en bättre lösning att sen byta alla brytare mm på sikt. Tänkvärt att de må vara dyrare men själva "klicket" är mycket bättre och att man kan ha kompletta serier mm.
Billighets kravs finns normalt sett INTE i kompletta serier och dessutom så tar de både tid att montera och är inte lite gedigna.
Billighets kravs finns normalt sett INTE i kompletta serier och dessutom så tar de både tid att montera och är inte lite gedigna.
Klicka här för att svara