3 835 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Beställa elmaterial, skillnad på Elkos röda apparatdosor
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Har precis monterat dosor och använt både Elkos röda och VP-2 apparatdosor. Även jag har reglat ut med 28 mm gles fast på en plankstomme. Med Elkos dosa var det lagom att skruva i planket med en bit 3 mm board bakom. I vissa fall behövde jag lite mer djup i dosan och använde då VP-2. I det fallet fick jag fräsa bort ca 8-10 mm (minns inte precis) i planket för att få dosan på rätt djup. Bortsett från byggdjupet så tyckte jag att VP-2 var mycket trevligare och mer flexibel att arbeta med.
Jag vill ha 2x10 A till köket, för som det är idag kan jag inte köra två stycken 2 kW fritöser samtidigt
(Att vi har två beror på att jag nyligen fick mina föräldrars eftersom de aldrig använder den, och har man två är det ju väldigt praktiskt att kunna köra bägge samtidigt.)
(Att vi har två beror på att jag nyligen fick mina föräldrars eftersom de aldrig använder den, och har man två är det ju väldigt praktiskt att kunna köra bägge samtidigt.)
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Körde du med dubbelgips då? var precis uppe på Classe och mätte och den funkar inte med enkelgips. ABB dosan hade gått bra med 34mm gles om flänsen varit kortare men den är också gjord för både enkel och dubbelgipsBernieberg skrev:Har precis monterat dosor och använt både Elkos röda och VP-2 apparatdosor. Även jag har reglat ut med 28 mm gles fast på en plankstomme. Med Elkos dosa var det lagom att skruva i planket med en bit 3 mm board bakom. I vissa fall behövde jag lite mer djup i dosan och använde då VP-2. I det fallet fick jag fräsa bort ca 8-10 mm (minns inte precis) i planket för att få dosan på rätt djup. Bortsett från byggdjupet så tyckte jag att VP-2 var mycket trevligare och mer flexibel att arbeta med.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Vid närmare kontroll av mina följesedlar inser jag att jag var lite snabb med mitt svar. Det var denna dosan jag refererade till som den röda (för dubbel skiva men gissar att infällningsdjupet är samma för enkel):Peter_K skrev:
https://www.storel.se/apparatdosor/schneider/ted-a26l/ted-a26l-apparatdosa/product/1424401
Ursäkta förvirringen, Elko och Eljo är lite för snarlikt
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Har man kört VP-2 eller Eljos Röda så kör man aldrig med något annat sedan.
Det är ett helvete med de urkassa låsbläcken om de ens finns på 10 kr dosor. Ska man dock göra en fastvägg och måtten passar bra så är TED dosorna inte fy skam faktisk. Men Detta är 3dje val.
Det är ett helvete med de urkassa låsbläcken om de ens finns på 10 kr dosor. Ska man dock göra en fastvägg och måtten passar bra så är TED dosorna inte fy skam faktisk. Men Detta är 3dje val.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
La min beställning på Elbutik.se så får vi se hur spotarna ser ut i verkligheten. Beställde fördragen PM slang en massa uttag dosor mm. Går ju alltid att komplettera med det som saknas senare. Var faktiskt samma priser på Renova prylarna på Hornbach som på web butiken, billigt blev det ändå inte 😱
Klicka här för att svara