Hej,

Jag har nyligen flyttat in i ett 2-plans radhus från 70-talet.

På nedervåningen har jag noterat två stycken fastskruvade lister som går från golv till tak på vardera sida i vardagsrummet. Vardagsrummet löper längs med hela ytterväggen.

De två listerna är lite varma/ljumna när man känner på dem så jag bestämde mig för att ta bort några skruvar och se vad som finns bakom.

Som ni kan se på bilderna är det någon slags kabel/rör som är gummiaktig, inte hård som ett vp-rör men ungefär samma grovlek och som till hälften är infräst i väggen och till hälften täcks av en fastskruvad plastlist.

Min fråga är nu, vad är det här för någonting och kan den här konstruktionen vara farlig på något sätt?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Det kanske är ett prisolrör för antingen kranvatten eller troligare värme till radiatorerna.
Låter inte troligt att det skulle vara en skadad elledning som blir så varm att du kan känna det på utsidan av en trälist utan några andra problem.
Hur som helst är det en dålig lösning som bör undersökas närmare

Lossa vägguttaget och titta om dosan sitter jämns med väggen och inte flera centimeter in i väggen. Det kan eventuellt vara så att man har byggt in utanpåliggande rör vid en tilläggsisolering av väggen?

tommib
Min gissning är också rör till radiatorerna. Går det att hitta vart de tar vägen? Ett enkelt sätt är annars att skruva upp pannan på fullt blås och sen känna på röret och se om det blir varmare.

Ursäkta sent svar, jul och allt vad det är kom emellan!

Jag tror nog efter lite eftertanke att det stämmer som ni säger att det kan vara rör till radiatorerna, känns däremot inte som att någon tilläggsisolering gjorts då väggarna är rätt tunna redan. På motsatt vägg i huset som är ett förrådsutrymme finns likadant rör men som är utanpåliggande däremot, kanske valde man en annan lösning där för att det är souterräng?

Rören sitter rätt långt ifrån närmsta radiator så jag misstänker att de är dragna ner och under golvet för att sen gå upp igen där radiatorns rör sticker upp. I badrummet på nedre plan finns likadana rör som är kopplade från en handdukstork och ner i golvet som golvvärme, en inte allt för snygg lösning för övrigt som resulterar i att golvet antingen är varmt eller tokvarmt.

Vad brukar man normalt sett göra med den här typen av rör, kommer inte kunna göra någonting närmsta tiden åt det, men kan vara bra att veta om man på sikt behöver flytta på rören?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.