El
jac: Som tack för tipset så kan du väl köpa de varianter du hittar och testa sedan meddelar du här vilken jag skall välja. ;)
elmont: Ingen får vi väl hoppas.
elmont: OCH det behöver inte ligga en last på den gruppens nolla utan bara att nollan i centralen (som går genom JFB) är belastad. För då kan en del av strömmen gå ut genom gruppens nolla till jord utan att den strömmen "passerar" JFB, och är den över ca 30 mA så löser JFB ut
Styrman_jansson: Släpljus på putsade väggar är riktigt trevligt. Det är något jag skulle försöka få till. Bäst blir infälld belysnings med så låg takhöjd. Säger i alla fall jag som är över 1.9 lång. Känslan av att "slå huvudet" i armaturerna blir annars påtaglig. Det finns LED downlights med mkt låga infällnadsmått. Vi pratar 2-3cm. Bra märken är t.ex. Designlight och Hide-a-lite.
-=fullmoon=-: Satsa på en 24 raders om man ska ha in lite prylar som KNX. Platsen tar snabbt slut!
Slugge: Inger konstigt alls, produktionen och distributionen blir betydligt enklare hos våra kinesiska tillverkare. Var glad du fick med sladd.
steerbear: Uppdatering: Nu har det gått en dryg vecka med mycket nederbörd samt ett tillfälle med frost. Allt fungerar. Har även fixat till gruset runt trappan. Bjuder på lite projektbilder [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
-=fullmoon=-: Jag har en mörk tapet typ skog/landskap. Ett doslock där blev en fullmåne xD Dvs helt vanligt vitt lock.
-=fullmoon=-: Hade lagt de på en vanlig brytare med "push funktion" och dimmer till eller i drivdonet. Skönt att kanske kunna ha 30% belysning vissa kvällar. Att börja tända steg för steg eller dimmra upp steget man går på, det hade jag blivit heltikig på redan på pappret och första gången. Hade jag flyttat in i ett sådant hus så hade det varit det första som kopplades bort iaf.
Slugge: Läste lite slarvigt igår, det var en dimbar som avsågs, det måste isf vara denna http://www.hytronik.com/product/he2050-a2.html#.VFePLjRMwvw och så har den första modellen utgått, kanske inte så konstigt då om det verkar vara så mycket fel med den. Var har du placerat donen, det är inte utsatt för värme där?
cedarios: Tack Bo för svaret och tack Tobbe för det utvecklade resonemanget!
Slugge: Elektrikern kommer säkert lösa det där på bästa sätt givet förutsättningarna, en ny grupp till diskmaskinen kanske, sen har du den grövre kabeln på 20A till hällen. Var ugnen hamnar osv placering av ev. nya uttag, gå genom hur ni vill ha det. Ev förbereda något inför kommande 3-fas om dett är aktuellt, i så fall kan man ju bygga ut centralen redan nu, kolla med
lars_stefan_axelsson: [citat] Nej, det kan ju bli spännande. :) Bra påpekande. [citat] Visst. Då är jag med. En av mina främsta uppgifter när jag jobbade som elektriker var att fasvända motorer som gick åt fel håll. SAAB hade nämligen en konsekvent och felaktig, fasföljd. Så varje gång en "utomstående" elektriker varit där så gick motorerna åt fel håll (kontroll *efter* idrifttagning lyste mest med
VikHe: Om du ändå inte tänkt dimma, byt till en vanlig brytare!
Bo.Siltberg: Förutom #18, se även bilden i denna tråd, som handlade om Fibaropuckar men som visar olika alternativ för att behålla alla trappbrytare: http://www.byggahus.se/forum/el/230687-fibaro-dimmer-i-trappkoppling.html?perpage=30#post1952811
snaggletooth: Nej, du kan inte använda dimmern i din bild, du måste ha en driver för konstantström. t.ex. http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974263 Eftersom lysdioder ska seriekopplas måste drivern klara ca 40V (4 armaturer * 3 lysdioder á 3,4V). Och RKUB är inga problem att använda, det är nog den vanligaste vid LED-installationer av det här slaget. Edit: Såg nu att antalet
Patrik_Hed: Ja, det är svårt att ge en rekommendation utan att sett köket. Det kan ju finnas flera ställen där det går att dra upp några ytterliggare faser och på så sätt göra en elinstallation med mer praxis (vid köksrenovering). MIn rekommendation är att ni tar kontakt med en elektriker så fort ni har rivit ut köket! Elen är en stor del av en köksrenovering. //Patrik
HSP: 1 koppla inte bort jorden!!!! 2 det är troligtvis inte ett "stumt" jordfel i infravärmaren., det räcker med läckström på 0,03A till jord om allt annat är 100% ok i Lägenheten. 3 så att spänningen i höljet skulle vara 230v det är inte troligt. (men man vet inte) 4 Lämna tillbaka värmaren, säg att den löser ut jordfelsbrytaren. 5 har varit med om detta förrut med just
Bo.Siltberg: Rörelsesensorer har ofta ett relä, dvs en mjukstart kräver något helt annat. Sök på mjukstart av dimmer, tror de flesta dimmers har en mjukstart i större eller mindre omfattning. http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/installationsmateriel/dimmers/multidimmer-400521/ http://www.extronic.se/narvaro/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=88 Så en
kysan: [citat] Tack för svaret, jag behövde bara någon annan som sa det. Gammalt hus så lär inte komma åt det lätt igen, men vet inte riktigt varför det skulle behövas. Har låtit elementen sitta kvar där det inte stör, resten tar jag bort efter hand... Fram till nu har anslutningarna döljts bakom något, men dessa vill jag ta bort, var två element i matsalen.
Bo.Siltberg: Det där med att dra åt en skruv verkar ha en del hemligheter - jag har nog inte fattat allt där ännu. Åtdragningsmoment nämns i ett antal standarder. De gör t.ex skillnad på typ av skruvskalle, om den sticker upp eller inte. Där vill man antagligen ta hänsyn till att en försänkt skruvskalle inte kan dras åt speciellt hårt, i motsats till en skruvskalle som sticker upp och som
Tobbe_3: I det här specialfallet med den 4 ledar anslutningskabeln används blå kabel som fas L3 istället för som nolla. Enligt standard skall blå användas som nolla. Det gör att anslutningskabelns brun , svart , blå och gul/grön kommer att anslutas till installationens ledare som efter 1970 brukar vara brun, svart, grå(vit) och gul/grön. Den blå ledningen i installation skall i det här
Kromo: [citat] Underbart med en lätt smidig beskrivning som visar hur man ska koppla. Tack
mycke_nu: Slang som är godkänd för ingjutning, först och främst. Naja sedan fast den sedan mellan armeringen och cellplasten så att den ligger varmt (ingen kondensation) och skyddat mot söndertrampning under gjutningen.
CHEMAS: Sitter inte på det här lågbudgetkaret. Hehe. Jaja., då ger jag mitt förslag till elektrikaren så får vi se. Tack gör hjälpen.
Mikael_L: Det är inte säkert att det ens finns plats för genomföring bakifrån, det brukar vara en mängd elektronik, som kan täcka hela baksidan i princip. Det bör du nog kolla upp innan.
HSP: Kan vara uppgifter om vart matningen kommer ifrån ex. B2 eller TKB44B många varianter finns det. även kabeltyp som matar centralen ex. EKKJ 3x16+16 Även vilken typ av central det är ex. likspänningsfördelning ex. +LS
Kromo: [citat] Ja det kan så vara där dom ska sitta är ett källartak tänkte att det kan bli lite rått klimat där så jag tror inte ip är viktigt men ville kolla ändå!
mycke_nu: Det handlar nog minst om IP44, så då får det bli vanliga uttag. Tanken var annars att begränsa effekttaget på ett enkelt sätt i ett off-grid system.
lars_stefan_axelsson: [citat] Vad jag minns så ändrade ASEA sin hakkorslogga när Hitler kom till makten, alltså 1933. Så den är sen innan dess.