Hej,
Har nyligen flyttat in i hus ca 110 m2 som värms upp med fjärrvärme. Tänkte höra om någon vet vad som är en rimlig förbrukning?
Tack på förhand!
Har nyligen flyttat in i hus ca 110 m2 som värms upp med fjärrvärme. Tänkte höra om någon vet vad som är en rimlig förbrukning?
Tack på förhand!
Ja, det är ju över 1000 ggr mer. Det är inte så att du beräknar alla månader lika nu väl? Det är ju några få vintermånader som står för nästan all förbrukning.
Vintermånaderna är ju då du använder fjärrvärmen, på sommaren värmer du ju inte upp.
Eneribolaget beräknar väl på nuvarande förbrukning och skulle ni värms upp huset lika mycket nu året om så kommer ni upp i 19000 men det gör ni inte. Bo ni rtt år så kommer ni se hur det blir.
Eneribolaget beräknar väl på nuvarande förbrukning och skulle ni värms upp huset lika mycket nu året om så kommer ni upp i 19000 men det gör ni inte. Bo ni rtt år så kommer ni se hur det blir.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Stämmer säkert. 1MWh = 1000 kWh. Vilket ger ca 3200kWh på 2 månader.
Du kan knappast mena 19.000 MWh för det är 19.000.000 kWh. Och säger du 3,176 MWh för en månad låter 19 MWh rimligt för ett år dvs 19.000 kwh.matw skrev:
Det är en hög förbrukning för 110 kvm. Vet du hur väggar och tak är uppbyggt? Hur gammalt är huset.
Dåligt isolerade hus på 110 m² kan absolut göra av med 19000 kWh per år i värme. Men det är inte troligt att du kommer att göra det. Om du gör av med lika mycket i sommar som under vintern hamnar det där, men det lär du inte göra. Enligt siffror som jag hittat hos Umeå energi är en schablon för el att ett normalt hus gör av med 10% av årsförbrukningen i november och 13% i december. Om 3176 kWh innebär 23% så blir det ungefär 14000 på helåret. Schablonen gällde el, men det borde vara i närheten för fjärrvärme.
Det var ju tråkigt. Huset är byggt 2000. 2 plan, i trä, tegeltak. Vet dock inga närmare detaljer kring uppbyggnad, isolering etc. tyvärr... Energiklass E enligt nyligen gjord besiktning.huggan skrev:
Ja det låter lite udda. Antar att du inte är först ägaren då. Vet du vad det är för hustillverkare?matw skrev:
Var bor du?
