Hej alla proffs.

De är så att jag har en sommarstuga som det ska dras ny el i. Allt det gamla ska ut och nya kablar skall dras samt ny elcentral sättas upp.

Det nuvarande proppskåpet ser ut så här 20150428_154239.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser så har jag 4 st 10a säkringar (om bilden kom med)

Nu när vi renoverar så ska det in mer elförbrukare i stugan, bland annat:

Spis 230v 3 fas + köksfläkt
Kyl/frys, Mikro mm
2-3 el-element 400v
VV beredare 230v 1200w
Hydroforpump 230v ca 1000-1300w skall avsäkras med 16a
Pumpstation till avloppet 400v
Sen tillkommer ju en del uttag och taklmapor osv
Har även en gäststuga som vill ha en fas

Jag kommer ju behöva säkra upp och då tänkte jag passa på att byta elcentralen till en med automatsäkringar och JFB och flytta den ca 6 m så den hamnar inne i hallen istället för utomhus , och med jag så menar jag en elektriker

Kommer dra kablarna själv sen får elektrikern koppla friskt. Hur stor central ska jag köpa? När det gäller att gå upp i säkring ska jag kontakta elleverantören eller sköter elektrikern de? samma när det gäller själva omkopplingen av centralen då han kommer behöva in vid dem plomberande huvudsäkringarna?

Bifogar en bild på en central räcker det med denna?
elcentral.jpg

Tack för svar

Har du 10A huvudsäkring? kan inte se första bilden. Jag trodde inte man kunde ha mindre än 16A

Redigerat:
Nää har 3 st 25A på servisledningen in men i centralen för stugans el finns det bara 4 st 10A

• Gilla
sommartorpet3
  • Laddar…
tommib
Den elektriker du anlitar kommer med all sannolikhet vilja stå för materielen. Detta har att göra med att de vill sälja den till dig för ett påslag på inköpspris och tjäna pengar den vägen. Dessutom vill de ha kontroll över vilken materiel de jobbar med, de flesta proffs vill inte installera grejer från biltema m.fl. Om du vill köpa prylarna själv rekommenderar jag att tala med elektrikern först, förbered dig på att denne kommer vilja debitera mer per timme. Sannolikt kan du ändå tjäna på det om arbetet berättigar till ROT då du kan dra av halva arbetskostnaden.

För att gå till ursprungsfrågan: Ja, en tvåraders central räcker säkert men om platsen finns skulle jag gå på en lite större. De flesta elektriker gillar Hager så om du ska köpa själv skulle jag rekommendera Hager GD218S eller GD318S. Åtminstone jag skulle vilja ha lite intelligent styrning av värme mm via GPRS-modul och detta är bra att ta höjd för vid dimensionering av centralen så att allt får plats i samma kapsling. När du köper dvärgbrytare kan det vara bra att tänka på att trefasgrupper helst ska ha trepoliga säkringar (även om det inte är ett krav). Multipla JFB kan vara bra att ha, t.ex en för riskgrupper och en för värme och belysning så att åtminstone det funkar.

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
'Den centralen ser lite väl liten ut.

Vi räknar moduler.
4st befintliga MCB
2st hbr
4st jfb (RCD)
3st spis
1st kyl/frys
1st mikro
2st (eller 3st) el element
3st VV
1st pump
3st avlopp
=24
till det tillkommer lampor uttag samt en liten stuga.

Du behöver en större central än du tänkt dig samt att det bör finnas lite extra utrymme för framtida förändringar.

egentligen ska man väl kontakta nätägaren om man beräknar att öka effektuttaget. Men det ärväl inte så mycket att krångla med. det är ju inga stora effekter vi pratar om, plus att det är en sommarstuga. Plomberingen ör det värre med. Den kräver att du kontaktar nätägaren och en av denne utsänd servicetekniker. 25A huvudsäkring låter onödigt stort för en sommarstuga. vet du hur det kommer sig att det är så? Vill du spara en slant kan du undersöka med din elektriker om ni kan säkra ner. Det är bara ett tips

• Gilla
Pepas
  • Laddar…
Ja priset skiljer mycket. Vi funderade på att installera genomströmningsvärmare istället för varmvattenberedare i sommarstugan, MEN att säkra upp från 16A till 25A skulle kosta ett antal tusenlappar per år, vilket gjorde att vi avstod, så det är verkligen läge att kolla vad som behövs.

Köp minst en 2 radig normcentral så där finns plats för framtiden.

Har nyligen bytt ut centralen i stugan från modell anno 1968 till en modern med jordfelsbrytare.

Köpte en tom 2 radig normcentral från Classe och bestyckade själv med 3 polig jfb, 3 polig huvudbrytare,

3 x 10 A säkringar till spis,

1 x 10A till utttag + el-radiatorer norra sidan huvudbyggnad

1 x 10A till kyl/frys/varmvattenberedare

1 x 10A till uttag + elradiatorer södra sidan huvudbyggnad

1 x 10A till jordade uttag frys gäststuga

1 x 10A till uttag, belysning gäststuga + uttag belysning friggebod.

För mig gick det åt c 3 st säkrings platser för DIN skruvplint pga att inkommande servis + kabel till gäststugan inte räckte hela vägen till huvudbrytare och respektive säkringar.

Värsta rånet när man handlar delar är täckbitar för lediga säkringsplatser, 50 kr för lite plast.

Billiga säkringar finns på Kjell&Co där man får mängdrabatt. Clas Ohlson har inte fattat det där med mängdrabatt...

Tack för bra svar.
Får nog bli en GD218s istället med 2 JFB kommer även ha 3 poliga säkringar på 3 faserna. Köper nog själv. Arbetet kan man ta på ROT när jag kolla för ett tag sen.
Hur mycket arbete är det att sätta gprs styrning på värmen? Och hur mycket plats tar det i centralen?

Fusion.
vad hade du för spis? 230v? jag tänkte ju fel nu inserjag som tänkte säkra spisen med 16a men den är ju bara 230 över 3 faser så de räcker ju med 10a.
vad hade du för ellement? funderat på vad man ska ha eller om man ska köra luftvärmepump

MrIve skrev:
Tack för bra svar.
Får nog bli en GD218s istället med 2 JFB kommer även ha 3 poliga säkringar på 3 faserna. Köper nog själv. Arbetet kan man ta på ROT när jag kolla för ett tag sen.
Hur mycket arbete är det att sätta gprs styrning på värmen? Och hur mycket plats tar det i centralen?
2x18 moduler låter betydligt bättre.

Har du en spis med 230 volt element så bör du vara beredd på 16 A
En 400 volt klarar sig bättre på 10 A.

Protte

tommib
Googla på "fjärrstyrning värme din-skena" så får du upp ett antal alternativ. De som jag hittade ser ut att ta ca 4 moduler + att kontaktor för trefas tillkommer (normalt två moduler), så sex moduler. Det finns naturligtvis massor av varianter på detta men jag föredrar när allt sitter i samma kapsling, speciellt i ett fritidshus. Hur mycket arbete det är att sätta dit den kan jag inte svara på för din elektriker men mig skulle det nog inte ta mer än någon timme extra, max(obs! jag är inte elektriker). Då räknar jag inläsningstiden för att förstå styrningen.

Plombering av mätare varierar från nätägare till nätägare men här i Stockholm (Fortumland) så skickar elektrikern en färdiganmälan till nätägaren när någonting gjorts. Då ringer Fortums tekniker själva upp och bokar tid för plombering. Föranmälan behövdes inte. Detta måste dock kollas med nätägaren men om du tar en lokal elektriker så kan den säkert rutinerna. Du ska absolut kolla om det går att säkra ner om du har 25A i fritidshuset, det kan skilja väldigt mycket i pris mellan olika effektnivåer på abonnemanget.

Om du ska handla prylarna själv så rekommenderar jag elbutik.se. Jag köpte mina nya centraler där. Bara Hagerkomponenter, quick connect. Kan rekommenderas då dessa är mycket snabba för elektrikern att jobba med. Om du ska köpa grejer själv, se till att verkligen få med allt, dvs även extra skruvplint så du kan lägga in biledare (de brukar inte sitta så bra i snabbplintar), ev extra snabbplintar för att kunna sektionera till två JFB (hager skickar bara med en delbar nollplint och den ena delen är liten. Ev skruvplintar om det behöver skarvas, täckbrickor, täcklock för outnyttjade fasskenegafflar, sidostycken till fasskenor. Glöm inte fasskenorna förresten. Om installationen är i ett fritidshus är det viktigt att absolut allt finns, annars kan det bli dyrt om elektrikern måste åka långt för att hämta.

Det viktigaste är att planera ordentligt innan och tänka på allt!

MrIve skrev:
Fusion.
vad hade du för spis? 230v? jag tänkte ju fel nu inserjag som tänkte säkra spisen med 16a men den är ju bara 230 över 3 faser så de räcker ju med 10a.
vad hade du för ellement? funderat på vad man ska ha eller om man ska köra luftvärmepump
Standard för spisar/Häll är att man drar fram trefas 16A. Skall du ha separat häll och ugn, så drar man i första hand fram trefas 16A till hällen, och en separat enfas 16A till ugnen. Men om det är besvärligt att få fram den extra gruppen till ugnen, så bryter man ut en av spisfaserna till ugnen, hällen går bra på två faser (i de flesta fall).

Har du 25A huvudsäkringar så räcker det bra.

Får du plats med en lite större central än den du visar på bilden så välj det.

Tänk på att försöka få fram minst två grupper för "allmäna" uttag i köket, vill du köra både kaffebryggare och brödrost, eller vattenkokare samtidigt så blir det lite klent på samma säkring. Däremot kan man med fördel låta någon belysning gå på samma grupp, belysning drar försumbart med ström.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.