6 075 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Frågor om installation av undercentral i garage
Och jag som tyckte att jag var så noggrann med att speca mina önskemålMikael_L skrev:Jag kan nog tycka att vettigt är det att du först och främst bestämmer dig för hurdan el du tänker ha ute i garaget, eller åtminstone var önskemålen drar åt, så länge det inte blir ohanterligt besvärligt och dyrt att genomföra.
Så fundera på om du ska ha trefas, många eller få uttag, hur mycket belysning. Hur stora ska momentana effektuttag kunna bli osv osv.
Ska det vara motorvärmare osv osv.
För sen kan du välja allt ifrån att dra en eller två enfasgrupper ut båda avsäkrade vid befintlig central i huset, till att ha en grov matning med egen undercentral i garaget.
Så länge vi inte har rett ut behoven så är det svårt att föreslå vad som är smartast.
Jag ska försöka komplettera med några bilder i veckan.Krypgrunden skrev:Eftersom det bara finns ett enda eluttag vill jag komplettera med 4 eluttag, bereda plats för ev. framtida motorvärmaruttag samt dra fram en fast matning till garageporten. Jag planerar inte att använda några trefasmaskiner själv men tänker att det är bra att ersätta den gamla handsken med ett kombiuttag CEE/230V. I övrigt är det kapsåg, kompostkvarn och dammsugare som är de största förbrukarna.
Ja, jo, förvisso ...Krypgrunden skrev:
Men du har alltså klarat all el i garaget på en 13A som dessutom försörjer 5 st rum i huset?
Och du tror inte att du kommer behöva trefasuttaget, men tänkte att det annars kunde vara bra att ha för ev framtida okända behov?
Ja det verkar inte som att du har något stort effektbehov då.
Antingen använder du befintligt rör och drar en tvåfasmatning i, och skippar därmed 3-fasuttaget.
Eller så drar du in extra ledare, eller byter ut, i röret så det blir 5 x 2,5 och så sätter du en liten enkel UC i garaget.
Så tror jag ...
Klicka här för att svara