Om du kan peka på de trådar och inlägg där jag uppmanar folk till att göra uppgifter de inte klarar av så vore jag tacksam, dessa behöver givetvis korrigeras. Jag brukar undvika att ge konkreta steg-för-steg-beskrivningar när TS inte visar att han är med på banan utan istället ge allmän vägledning, beskriva hur det fungerar och vad man behöver förstå. Går det inte hem så låter förhoppningsvis TS någon annan göra jobbet. Det är inte så mycket mer man kan göra. Skulle vi konsekvent hänvisa till elektriker kommer många att koppla i alla fall helt utan vägledning. Men du ska nog inte ha alltför dåligt omdöme om alla de frågeställare som förekommer här... Av TS korta svar framgår att han högst troligt har förstått hur det ska kopplas, tagit beslutet att göra detta själv, kopplat rätt, och kanske har han också nöjaktigt kontrollerat uttaget med en uttagsprovare, det vet vi inte. Det är bra att du letar efter dylika trådar, vi har säkert missat massor och gett olämpliga råd som att koppla blå mot blå utan att veta vad blå är för något.

enligt mig så tycker jag att du har gett väldigt många här råd ävenfast dom har visat noll kunskap om ämnet, där verkar vi ha olika meningar du och jag så då låter jag min tanke stå för mig så får din tanke stå för dig

jag letar inte efter fel i trådar, jag är själv elektriker och är väldigt intresserad av yrket, därav har jag skummat igenom diverse eltrådar här på forumet.

jag hade inte som mål att försöka agera polis här på forumet, men jag var bara tvungen att yttra mig när jag såg inlägg som enligt mig var skevt, av olika anledningar som jag har förklarat i tidigare inlägg.

Ok, kan du peka på någon sådan tråd så kan vi titta. Det går säkert att hitta en del att anmärka på. Information i utbildningssyfte och beskrivningar över hur ett moment utförs kan ju tolkas som en uppmaning att göra jobbet själv osv.

Är du intresserad av yrket så finner du många likasinnade här. Jag hoppas att du kommer att delta i diskussionerna här och hjälpa till att upplysa folket.

Men devavi, som jag försökt förklara i PM. OM du vill påverka folk att låta bli att utföra kopplingar som de har för dåliga kunskaper för att utföra på ett säkert sätt.

Då fungerar det (oftast) inte att bara totalt dissa dessa personers förmåga. Utan försök förklara på ett sakligt sätt vilka risker som finns. Är det en enkel operation som i den här tråden, så kanske råden antingen faktiskt får medlemmen att kalla in kunnig hjälp, eller så ger han sig på det ändå, med bättre och säkrare resultat än om han gör det utan råd. Är det en mer komplicerad installation, med fler risker, så ökar chansen att personen inser att här behövs hjälp. Men får man bara höra att "det där kan du inte", om något man tycker sig nästan kunna, då tar man det inte tills sig utan kör på.

Som många här vet så brukar jag ofta försöka avråda hempulare från alla former av centralinstallationer (jag vågar mig inte själv på det). För jag anser att där finns för många fallgropar, och detaljer som vi hempulare inte vet att vi inte kan. Och jag har sett konsekvenserna av misslyckanden (utförda av proffs...). Och när jag ser misslyckanden utförda av proffs, så resonerar jag att vilka missar skall då inte jag kunna ställa till med bristande erfarenhet.

hempularen skrev:
Men devavi, som jag försökt förklara i PM. OM du vill påverka folk att låta bli att utföra kopplingar som de har för dåliga kunskaper för att utföra på ett säkert sätt.

Då fungerar det (oftast) inte att bara totalt dissa dessa personers förmåga. Utan försök förklara på ett sakligt sätt vilka risker som finns. Är det en enkel operation som i den här tråden, så kanske råden antingen faktiskt får medlemmen att kalla in kunnig hjälp, eller så ger han sig på det ändå, med bättre och säkrare resultat än om han gör det utan råd. Är det en mer komplicerad installation, med fler risker, så ökar chansen att personen inser att här behövs hjälp. Men får man bara höra att "det där kan du inte", om något man tycker sig nästan kunna, då tar man det inte tills sig utan kör på.

Som många här vet så brukar jag ofta försöka avråda hempulare från alla former av centralinstallationer (jag vågar mig inte själv på det). För jag anser att där finns för många fallgropar, och detaljer som vi hempulare inte vet att vi inte kan. Och jag har sett konsekvenserna av misslyckanden (utförda av proffs...). Och när jag ser misslyckanden utförda av proffs, så resonerar jag att vilka missar skall då inte jag kunna ställa till med bristande erfarenhet.
Varför man skulle uppmuntra folk till att pula med vissa grejer men inte i sin central hemma i lägenheten/villan förstår jag inte riktigt då centraler är ganska så logiska och bland det mest simplaste att hålla på med, då pratar jag om centraler som inte har knx eller dyligt inblandat, utan mer standard centraler som jag gissar friskt att de flesta på detta forum har hemma

Bo.Siltberg skrev:
Ok, kan du peka på någon sådan tråd så kan vi titta. Det går säkert att hitta en del att anmärka på. Information i utbildningssyfte och beskrivningar över hur ett moment utförs kan ju tolkas som en uppmaning att göra jobbet själv osv.

Är du intresserad av yrket så finner du många likasinnade här. Jag hoppas att du kommer att delta i diskussionerna här och hjälpa till att upplysa folket.
kan försöka hitta nån sen, är inte så hemma på de här forumet som ni tydligt lagt märke till innan på min "rang", vet inte exakt hur jag hittar här

devavi skrev:
Varför man skulle uppmuntra folk till att pula med vissa grejer men inte i sin central hemma i lägenheten/villan förstår jag inte riktigt då centraler är ganska så logiska och bland det mest simplaste att hålla på med, då pratar jag om centraler som inte har knx eller dyligt inblandat, utan mer standard centraler som jag gissar friskt att de flesta på detta forum har hemma
Det räcker ju att du har en central med två jordfelsbrytare, och kopplar nollan från enda grupp till fel nollplint. Så har du i princip eldat upp huset. Och det är ett av de enklare felen som nog de flesta hempulare kan begripa. Men det finns väldigt mycket mer som kan gå fel. Så nej, centraler bör man undvika som hempulsprojekt.

tommib
Nu spårar tråden ur riktigt, men varför har man i princip eldat upp huset? Jag kanske bara är korkad som inte förstår problemet (mer än att båda JFBerna borde lösa). Om det är en trefasgrupp så blir det som ett nollsläpp iofs och det är inte bra men det förutsätter en trefasgrupp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.