Ny el betyder att jag har chans att göra snyggt i elskåpet.

Någon som har några bilder på hur ni gjort snyggt i elcentralen? TV, data, el etc. jag vet att jag sett bilder här i forumet men kan inte hitta dom nu.

Tacksam för tips.

På kombicentralen var jag tvungen att använda ABB och p.g.a. deras lösning med fasskenan så går det inte att få till det lika bra som med Hager.

2015-04-10 10.13.45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-04-10 15.36.20.jpg
Skapa konto

2015-04-10 15.36.32.jpg
Skapa konto

2015-04-10 15.14.37.jpg
Skapa konto

2015-02-28 15.12.34.jpg
Skapa konto

2015-02-28 17.48.13.jpg
Skapa konto

//Patrik

• Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
En nyfiken fråga:

På bilden med ABB prylarna, vad är de sista positionerna på understa raden för något?

Theben astrour.

hempularen skrev:
En nyfiken fråga:

På bilden med ABB prylarna, vad är de sista positionerna på understa raden för något?
Menar du dvärgbrytarna? Dom två med rött är ABB:s svar på Hagers Quick Connect. Även dom sämre än Hager (installationsmässigt och inte kvalitétsmässigt naturligtvis).

Edit: Eller ja, det kanske var astrouret du syftade på?

//Patrik

Det var brytarna jag menade. Varför sådana i just två positioner?

För att jag la in två fasledare på dom dvärgarna. Hade kunnat köra dom på hela centralen, men gjorde inte det.

//Patrik

Kapar tråden lite. Ser på bilden ovan att inkommande el kommer via ett kabelskyddsrör, är det vad man brukar använda?

Anledningen till att jag frågar är för att jag planerar att byta innertak i källaren och tänkte passa på att sätta in någon form av rör för att förbereda att flytta första elskåpet efter huvudsäkringsskåpet. Just nu kommer elen in via markförlagd kabel upp till ett huvudsäkringsskåp på utsidan, sedan på fasaden upp till övervåningen där det finns ytterligare ett huvudsäkringsskåp (förmodligen ett arv sedan huset fick el via luftledning), sedan ner till bottenvåningen och därefter till källaren.

Planen är att låta inkommande istället gå direkt till källaren och därifrån vidare till bottenvåningen, och därmed pensionera det extra huvudsäkringsskåpet.

Bör jag dra ett kabelskyddsrör eller VP-rör modell större? Vilken dimension bör man använda för att kunna dra en 5G4mm? Det handlar om en sträcka på c:a 2 meter.

Och nej, jag ska givetvis inte röra centralerna själv...

En tomslang 50mm alt. 50 mm markrör funkar. Sen drar man inte 4mm2 utan 6mm2.

//Patrik

• Gilla
scim
  • Laddar…
Det kan räcka med dimension 25 eller 32 också lite väl tilltaget med 50 mm för en sån kort sträcka.

• Gilla
scim och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Du har givetvis rätt, 4mm är det mellan centralerna.

tommib
Åter till Patrik_Heds fina centraler:

Vad är det för apparat som sitter till vänster om bägge jordfelsbrytarna i Eldon-kapslingen (sista två bilderna)? Det går inte från bilderna att se modellnummer och jag ser inga ledare som går in i någondera. Hjälpkontakt för larm?

Jag noterar för övrigt att du använde Eldons snabbplintar i ABB-kapslingen också, trodde inte att du gillade dem....

scim, varför gå ner i area mellan centralerna ? det innebär ingen fördel utan bara att man även måste "lagerföra" en lite udda dimension av en vara som nästan aldrig används.
Använd 6 mm även mellan centralerna i stort samma kostnad men mycket enklare.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag avser inte gå ner i area, men i dagsläget är det draget 4mm mellan åtminstone två av centralerna. Gammalt hus, gammal el, har tygkablar i några av pansarrören, men de byts ut i den takt jag renoverar...

tommib skrev:
Åter till Patrik_Heds fina centraler:

Vad är det för apparat som sitter till vänster om bägge jordfelsbrytarna i Eldon-kapslingen (sista två bilderna)? Det går inte från bilderna att se modellnummer och jag ser inga ledare som går in i någondera. Hjälpkontakt för larm?

Jag noterar för övrigt att du använde Eldons snabbplintar i ABB-kapslingen också, trodde inte att du gillade dem....
Ja, det är i mina föräldrars stuga och jag slängd in två hjälpkontakter om vi skulle vilja ha en indikering på om jordfelsbrytarna löser ut nu eller i framtiden.

Ja, jag kör i princip bara Eldon-kapslingar och då även deras noll- och jordskenor. Dock har jag vissa invändningar mot dom, men inte så allvarligt att jag inte vill använda dom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.