Jag skulle vilja kolla hur mycket en 3-fas motor drar när jag designar en grej (en som kan mäta watt, volt och ampere), problemet är att det inte finns billiga 3-fas mätare att tillgå.

Så jag hade just en knäpp idé.... Kan man bara koppla in en vanlig mätare på en av faserna och utgå ifrån att betlastningen på de andra faserna är desamma och sen ta summan man får gånger 1,73205? Eller är detta helt fel?

Mäter du strömmen i en fas på en trefasmotor och spänningen är lika så kan man nog kallt räkna med att strömmens absolutbelopp är i stort lika i de andra faserna och med samma fasförskjutning som gäller mellan spänningarna, dvs. 120° mellan de olika faserna.

Tänk på, om du vill mäta den aktiva effekten, att du INTE kan bara mäta spänningens och strömmens RMS-värden och multiplicera dem eftersom detta ger den skenbara effekten (VA istf W). På rent resistiva laster (glödlampor, värmeelement...) är detta samma sak men på en elmotor skiljer det sig ofta mycket mellan dessa värden, i synnerhet på mindre motorer. Man måste även ta med fasvinkeln mellan spänningen och strömmen i ekvationen.

OK, hur gör man det då? Finns det någon formel hur man räknar ut sådant?

Ja, den aktiva effekten för en fas ges av P = V*I*cos(phi) där phi är fasvinkeln mellan strömmen och spänningen. För en trefasmotor multiplicerar du detta med tre (om det är fasspänningen, alltså spänningen mellan fas och nolla du mäter).

Det går alltså inte att säga något om den aktiva effekten om du inte mäter tidsförkjutningen mellan strömmen och spänningen. Något många av de billigaste mätare går bet på och därför ofta visar mångdubbelt mer effekt än vad som verkligen förbrukas.

Jag tror att det blev lite fel i hastigheten, det ska väl vara P=U*I*cos(phi) U=spänning och I=ström

Intressanta svar, jag har en billig 1-fas mätare i garaget kopplat till ett värmelement för att se hur mycket det drar. 9 euro på biltema var det. Kanske det inte varit helt pålitligt då.

Vad vill du mäta, fasströmmen (för kontroll av säkringen) eller effekten (energin som du betalar för)?

Strömmen mäter du enkelt med en tångamperemeter.

Effekten måste mätas, med en wattmeter, vilka inte är billiga, om du inte kan koppla in en billig energimätare som man pluggar in i ett uttag. Edit: Den du har duger säkert, den bör klara att mäta fasvinkeln.

Nu är jag inte så haj på motorer, men jag har fattat det som att det som står på märkskylten på motorn gäller vid dess märkeffekt, alltså när motorn belastas med precis denna effekt. Lite högre belastning ger mycket högre ström, och mindre belastning ger lite lägre ström. Fasvinkeln ökar istället vid mindre belastning så att siffrorna går ihop, troligen faller verkningsgraden också. Multiplicera med 3 för att få total ingående effekt.

Jag vill mäta hur mycket ström motorn drar så jag vet att den inte överbelastas (och hur mycket det är får man från märkskylten då).

Planen var att testköra den, mäta en av faserna och räkna ut vad den totala effekten är och se om det är mer eller mindre än vad som står på skylten.

DennisCA skrev:
Intressanta svar, jag har en billig 1-fas mätare i garaget kopplat till ett värmelement för att se hur mycket det drar. 9 euro på biltema var det. Kanske det inte varit helt pålitligt då.
Jo, för de första som Bo säger så mäter de typiskt både aktiv och reaktiv effekt, men även om de inte gjorde det så är ett värmeelement (så nära att det kan kvitta) resistiv så även om man inte mäter fasvinkeln så blir det rätt ändå. (Fast fråga mig inte om trefaseffekt, det kan jag uppenbarligen inte. ;))

DennisCA skrev:
Jag vill mäta hur mycket ström motorn drar så jag vet att den inte överbelastas (och hur mycket det är får man från märkskylten då).

Planen var att testköra den, mäta en av faserna och räkna ut vad den totala effekten är och se om det är mer eller mindre än vad som står på skylten.
Om det är en sådan här du har (http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/35-617_man.pdf) så står det i manualen att den visar effektfaktorn, så ur den synpunkten så bör det gå bra.

Japp en sån är det.

Ok, strömmen mäter du enkelt. Där behöver ingen effektfaktor blandas in. Sedan jämför du helt enkelt uppmätt ström med den som står på märkskylten.

• Gilla
vilpi och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte hur det är i Finland. Men här fanns det åtminstone för några år sen begagnade 3-fas mätare att köpa lite varstans för relativt billiga pengar (jag köpte min för 199 kr).

Hittar inte det längre på den sidan jag köpte, men däremot finns det nya som inte är allt för dyra:
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/145-3-fas-elmatare-343s.html

DennisCA skrev:
Japp en sån är det.
Notera att det bara står 230V, så att du inte försöker köra 400V igenom den. (Jag orkar inte riktigt lura ut vad som skulle kunna hända då, förutom ev. det uppenbara, "kaboom").

Bo.Siltberg skrev:
Ok, strömmen mäter du enkelt. Där behöver ingen effektfaktor blandas in. Sedan jämför du helt enkelt uppmätt ström med den som står på märkskylten.
Jaha måste jag inte ta räkna om lite det som står för det faktum att det är 3 faser dock? Dvs. uppmätt ström gånger kvadratroten av 3 som jag gissade först?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.