8 943 läst ·
17 svar
9k läst
17 svar
Dra ny el i stuga/ Vilken elcentral?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 866 inlägg
Så här kan det se ut i en gammal anläggning som utökas, ingenting jag skulle välja om valet fanns.3 x 10 A säkringar till spis,
1 x 10A till utttag + el-radiatorer norra sidan huvudbyggnad
1 x 10A till kyl/frys/varmvattenberedare
1 x 10A till uttag + elradiatorer södra sidan huvudbyggnad
1 x 10A till jordade uttag frys gäststuga
1 x 10A till uttag, belysning gäststuga + uttag belysning friggebod.
Uttag och elradiatorer hör inte hemma på samma grupp. Uttag för allmänbruk kan samsas med belysning.
Likaså bör kyl/frys ha en egen grupp, och VVB en egen grupp.
Så, som nämnts, ta till ordentligt med plats i centralen.
Kör man radiatorerna som vi i snitt en gång vart 5e år så funkar det. 500W x 3 på ena sidan och 500W x2 på den andra.Bo.Siltberg skrev:Så här kan det se ut i en gammal anläggning som utökas, ingenting jag skulle välja om valet fanns.
Uttag och elradiatorer hör inte hemma på samma grupp. Uttag för allmänbruk kan samsas med belysning.
Likaså bör kyl/frys ha en egen grupp, och VVB en egen grupp.
Så, som nämnts, ta till ordentligt med plats i centralen.
Orkade inte dra nya kulo ledningar enkom för radiatorerna. Det räcker med utanpåliggande ledningar som det är , då samtliga ledningar i huset är utanpåliggande kulo från 1968. Kommer fö att separera kyl/frys från vv beredaren när jag fixat en till säkring.
3 fas 400V mindre spis med 3 runda plattor och ugn , kan inte ha 16A säkring på denna pga 4x 1,5 kvadrats kulo ledning, men med berörd spis klarar vi oss utan problem. Blir nya 5x2,5 kvadrat ledningar och säkringar om nåt år, då köket skall byggas om med separat häll och inbyggnadsugn.MrIve skrev:
radiatorerna är totalt 5 x 500W (2 på en fas och 3 på en annan fas) som nästan aldrig körs pga vedeldad kamin.
Redigerat:
Klicka här för att svara