Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Vad är det för märke och modell på dessa brytare?
Brytarna sitter på en av mina arbetsplatser som nyligen byggdes upp. Den översta knappen är en tryckdimmer som inte går att hitta hos någon av de stora tillverkarna. Jag tycker att de liknar Schneiders Exxact-serie men där hittar jag bara två tryckdimrar: En rund med en symbol i och en krondimmer som förvisso påminner rätt så mycket om den på bilden. Ingen verkar dock vara "återfjädrande" som den på bilden utan verkar vara mer moderna med ytterst liten fjädringsväg.
Alla övriga brytare i byggnaden som är infällda är av Schneiders Exxact-serie.
Om det hjälper så dimrar den ett tiotal LED-spottar från Malmbergs ( http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974157 )
Tacksam för hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brytarna sitter på en av mina arbetsplatser som nyligen byggdes upp. Den översta knappen är en tryckdimmer som inte går att hitta hos någon av de stora tillverkarna. Jag tycker att de liknar Schneiders Exxact-serie men där hittar jag bara två tryckdimrar: En rund med en symbol i och en krondimmer som förvisso påminner rätt så mycket om den på bilden. Ingen verkar dock vara "återfjädrande" som den på bilden utan verkar vara mer moderna med ytterst liten fjädringsväg.
Alla övriga brytare i byggnaden som är infällda är av Schneiders Exxact-serie.
Om det hjälper så dimrar den ett tiotal LED-spottar från Malmbergs ( http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974157 )
Tacksam för hjälp!
Lurigt. Är du säker på att det inte är Exxact? Det ser väldigt likt ut. Finns det någon liten schneiderlogga nere i högra hörnet. Det kan ju vara en vanlig knapp som man satt impulsfjäder i och sedan en dosdimmer någonstans.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Det är det som är grejen. Alla de vanliga brytarna som inte sitter tillsammans med en dimmer så står det Schneider på.tommib skrev:
Jag ska kolla mer på det där med dosdimmer.
Ta isär det du har på bild och titta på vad det står på grejerna invändigt om du inte redan gjort det. Glöm inte att bryta strömmen först (och mäta att det verkligen är strömlöst). Om det finns en dosdimmer sitter den antingen bakom brytaren eller i en kopplingsdosa någonstans på väg till lampan, det kan vara lite trixigt att hitta.
Om du inte är bekväm med att öppna själv får du ringa en elektriker men detta är faktiskt en av de få grejerna man får göra själv....
Om du inte är bekväm med att öppna själv får du ringa en elektriker men detta är faktiskt en av de få grejerna man får göra själv....
De brytare som är sitter ihop är inte märkta med Schnieder Exxact för att logotypen hamnar på fel håll om man har tex tre på rad vågrätt istället för lodrätt.Squall Leonhart skrev:
På en enkel brytare/uttag/dimmer kan man ju bara vända ramen så att logotypen blir rätt...
Så det är troligtvis så att det är vanlig brytare med fjäder, och sen så är det ett drivdon med återfjädrande dimmerfunktion eller dosdimmer någonstans i anläggningen!
Redigerat:
Klicka här för att svara