Byggahus.se

Driva batteriladdare med modifierad sinusvåg?

1. Bloink
    Medlem Nivå 8
    Hej.

Undrar om någon vet om det går att ladda batterier genom en växelriktare från 12VDC till 230VAC med modifierad sunus-våg?
    Tanken är att jag ska kunna ladda batterier till skruvdragare, borrhammare, mm med maskinernas orginalladdare i servicebilen.

2. A
    Medlem · Nivå 19
    Högst troligt fungerar det. Det kan dock låta onormalt om laddaren. Det brukar finnas märkningar på växelriktaren som talar om ifall den är lämplig att driva elektronik med. Du kan ju försöka få en sådan om det fortfarande finns något annat, men troligen fungerar det annars också.

3. B
    Medlem · Nivå 11
    Ett problem med att driva elektonik med modifierad sinusvåg är att det kan bli stora strömspikar, framför allt när man ansluter "lasten". Dessa strömspikar kan lösa ut överströmsskyddet i växelriktaren. Det kan krävas en rejäl överdimensionering för att det ska fungera. Jag har en 300W växelriktare med modifierad sinusvåg som inte gillade att jag anslöt 40W-nätdelen till en liten laptop. Jag var tvungen att ansluta nätdelen först och sedan koppla växelriktaren till 12V. Då fick jag hjälp av "soft start"-funktionen i växelriktaren.

Har du inte köpt växelriktaren än så kolla även på modeller med äkta sinusvåg.

• Laddar…
  4. A
    Medlem · Nivå 19
    Det kan bli strömspikar i två olika tidsperspektiv. Det kortare perspektivet är relaterat till vågformen. Spänningen stiger mycket brant vid modifierad sinus jämfört med riktig sinus vilket ger en strömspik som sträcker sig över en liten del av en halvperiod om lasten är en switchad spänningsomvandlare. Det kan minskas med en spole i serie med utgången som jag tror att de flesta nyare omvandlare har.

Det längre perspektivet är den startström som alla switchade spänningsaggregat har under den tid det tar för kondensatorerna att laddas. Denna startström sträcker sig över flera perioder och blir lika stor med sinusvåg som med modifierad sinus. Så det är inte säkert att en växelriktare klarar en högre startström bara för att den har riktig sinusvåg.

Jag har kört laptop, laddare till verktyg, ADSL-modem och diverse belysning på en 300 W växelriktare med modifierad sinus. Dock inte allt samtidigt. Växelriktaren som ger riktig sinusvåg är bättre än den som ger modifierad sinus, men har även den sina begränsningar. Modifierad sinus är billigare och tillräckligt bra många gånger.

• Laddar…