Nu har turen kommit till elen i garaget som ska få sig en nödvändig uppgradering.
Innan jag begär in offerter tänkte jag konsultera elexpertisen här på forumet så
att jag vet lite mer om vilka alternativ som finns.

I garaget finns:
1 eluttag (matar garageporten via klamrad förlängningskabel)
2 lysrörsarmaturer
1 gammalt 3-fasuttag (används inte)
1 utomhusarmatur

Allt utom 3-fasuttaget ligger på samma grupp som 5 eluttag och belysningen för 5 andra rum i huset avsäkrat med 13 A. Matningen till 3-fasuttaget är 2,5mm2 avsäkrat med 13A men enligt gruppschemat saknas nollan. Jag har inte haft några problem när jag kört maskiner i garaget än så länge men det känns inte helt optimalt att det är så mycket som ligger på samma grupp.

Eftersom det bara finns ett enda eluttag vill jag komplettera med 4 eluttag, bereda plats för ev. framtida motorvärmaruttag samt dra fram en fast matning till garageporten. Jag planerar inte att använda några trefasmaskiner själv men tänker att det är bra att ersätta den gamla handsken med ett kombiuttag CEE/230V. I övrigt är det kapsåg, kompostkvarn och dammsugare som är de största förbrukarna. Huvudsäkringarna är 20A men det finns ingen ledig plats i centralen. Jordfelsbrytare finns och skyddar allt utom kyl/frys. Så till mina frågor.

Vilka möjligheter finns att ersätta trefasmatningen med en separat central i garaget och hur mycket jobb handlar det om?

Om det inte går, hur hade ni löst kompletteringarna? Kan man sätta ett kombiuttag på trefasmatningen och därifrån mata vidare till eluttag och garageport?

Om det går att sätta en central på trefasmatningen, är det i så fall lämpligt att flytta över befintlig belysning och uttag för att avlasta den andra gruppen?

Bör jag ha en separat jordfelsbrytare i garaget? Ska den i så fall flyttas utanför huvudcentralens JFB?
 
Hur långt är det mellan hus (centralen) och garaget? Finns det plats bredvid centralen i huset för utökning? Man behöver nästan se detta på plats för att avgöra den bästa lösningen.

Det låter som att garaget ligger nära huset? Då är det mest en praktisk fråga var utökningen sker. JFB kan placeras i huset om det är nära.

Kyl o frys ska dessutom läggas under JFBn också. Installera hellre en extra JFB för garage och utomhus.

Det går att sätta en central på trefasledningen till garaget om det är en femledare, annars inte. Den skulle då helt riktigt lämpligen läggas utanför JFBn i huset så att centralen i garaget får sin egen.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
är det för att pen ledaren blir för klen som det inte funkar med fyrledare?
 
Per72 skrev:
är det för att pen ledaren blir för klen som det inte funkar med fyrledare?
Är det en retorisk fråga? :)

Per72 skrev:
Det kan jag inte , för jag är bara en dum djävla elektriker med allmänbehörighet som var tvungen att praktisera i 4 år för att fatta hur man lägger in en kabel i en gruppcentral . Efter "allt" detta kunde jag kvittera ut mitt bevis😊
Mycket troligt att det inte är 10 mm2 kabel till TS uttag och då faller 4-ledad matning med PEN till ev garagecentral.
 
Per72 skrev:
är det för att pen ledaren blir för klen som det inte funkar med fyrledare?
Ja, TS uppger 2.5 mm² och dessutom att "nollan saknas", så kabeln är troligen en ledare kort. 2.5 mm² var visserligen tillåtet en gång i tiden, så man hade kunnat hävda undantagsregler om det redan suttit en gammal elcentral där. Men nu får kabeln ett nytt användningsområde så då får man nog säga att dagens regler säger. Dagens krav på 10 mm² är förhoppningsvis befogat så det vore bara dumt att nalla på detta.
 
Bo.Siltberg skrev:
Hur långt är det mellan hus (centralen) och garaget? Finns det plats bredvid centralen i huset för utökning? Man behöver nästan se detta på plats för att avgöra den bästa lösningen.

Det låter som att garaget ligger nära huset? Då är det mest en praktisk fråga var utökningen sker. JFB kan placeras i huset om det är nära.

Kyl o frys ska dessutom läggas under JFBn också. Installera hellre en extra JFB för garage och utomhus.

Det går att sätta en central på trefasledningen till garaget om det är en femledare, annars inte. Den skulle då helt riktigt lämpligen läggas utanför JFBn i huset så att centralen i garaget får sin egen.
Garaget är förbundet med huset via ett tak över entrén, ca, 1,5m mellan byggnaderna. Jag uppskattar längden på ledningarna från huvudcentral till garage till strax under 10m. Det finns lite plats i skåpet intill befintlig central, ca 23cm, så det borde gå att klämma in en liten central där.

Om jag förstått det rätt är det alltså inget alternativ att komplettera trefasmatningen med neutralledare och sätta centralen i garaget? Det krävs i så fall utbyte till 10mm[SUP]2[/SUP] 5-ledare för att det ska vara godkänt?

Är det fortfarande godkänt att köra 2,5mm[SUP]2[/SUP] till trefasuttaget eller måste jag byta oavsett om jag sätter central eller ej?

Det skulle onekligen underlätta att sätta centralen intill huvudcentralen och då kan jag dessutom frigöra värdefullt utrymme. Kruxet är att allt utom trefasuttaget matas via ett par andra rum innan det kommer in i garaget så det går inte att bara flytta gruppen till den nya centralen. Men det kanske är ett mindre problem att dra fram nya ledare i befintliga rör.
 
Krypgrunden skrev:
Om jag förstått det rätt är det alltså inget alternativ att komplettera trefasmatningen med neutralledare och sätta centralen i garaget? Det krävs i så fall utbyte till 10mm[SUP]2[/SUP] 5-ledare för att det ska vara godkänt?
Det går att ha 2,5 mm² 5-ledare till en undercentral i garaget. Kravet på 10 mm² gäller om du skall ha endast 4 ledare.
 
Mikael_L
Krypgrunden skrev:
Om jag förstått det rätt är det alltså inget alternativ att komplettera trefasmatningen med neutralledare och sätta centralen i garaget? Det krävs i så fall utbyte till 10mm[SUP]2[/SUP] 5-ledare för att det ska vara godkänt?
Nej, det kräver "bara" en 5 ledare, (3 faser, nolla och skyddsjord i) och om det är klen dimension så krävs det även att kabeln får en säkring, bäst i matande ände, men inte 100% säkert att det inte skulle kunna säkras av i matad ände - men det är lite överkurs, typ.

MEN, har du en 10mm2 fyrledare så kan du kombinera noll och jord i en ledare, s.k. PEN-ledare, men kravet på en sådan är som sagt minst 10mm2. Det är förvisso endast PEN som behöver ha denna dimension, men det finns knappt kablar som har en 10mm2 ledare och 3 tunnare.


Detta skrivet av en smart jävla elektriker utan egen behörighet, som lärt sig hur man kopplar in en ny matning i en gruppcentral redan innan jag gjorde min första arbetsuppgift ute hos någon kund. ;)
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
@krypgrunden.
På det som hittills har beskrivits i tråden av dig så misstänker jag att det vettigaste kommer vara att dra en ny kabel ut till garaget, antingen 5x2,5mm2 eller 5x6 mm2.

Alternativt kan du ev använda befintlig kabel ifall du skippar trefas i garaget, utan nöjer dig med två enfasgrupper för lite belysning och några 230V uttag.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Krypgrunden skrev:
Det skulle onekligen underlätta att sätta centralen intill huvudcentralen och då kan jag dessutom frigöra värdefullt utrymme. Kruxet är att allt utom trefasuttaget matas via ett par andra rum innan det kommer in i garaget så det går inte att bara flytta gruppen till den nya centralen. Men det kanske är ett mindre problem att dra fram nya ledare i befintliga rör.
Om du drar en ny matning till garaget så skulle jag föreslå följande:

Alt 1. Dra en 5G6 direkt från mätarskåpet.
Alt 2. Dra en 5G6 från elcentralen inne (sätta en förgreningsdosa/plint innan innecentralens huvudbrytare.
På dessa sätt så går det att bryta den ena centralen men ändå ha matningen kvar i den andra (när vi satte en central i garaget så gjorde vi enligt alt 1, när vi föra året flyttade mätarskåpet tog vi alt 2 (mätarskåp - förgrening precis innan garagecentralen - vidare in)).

Befintlig enfasmatning kan man dosa av inne/garaget, så behöver man inte röra något inne.

Vi hade en enfas som matade garaget, vp-rör från inomhuscentralen till en dosa i garaget där det förgrenades åt två håll. Vi drog nytt till nya uttag, belysning mm, när det nya var driftsatt så revs allt gammalt i garaget förutom första dosan.
 
Möjligheten att dra fram nya kablar, eller tråda i befintliga rör har ju över huvud taget inte berörts. Nu låter det besvärligt? Av din beskrivning skulle du behöva minst 4 grupper
- belysning, port
- uttag
- uttag motorvärmare
- trefasuttag

Och du har idag endast en kabel som är "hel" hela vägen. Är det en kabel eller FK i rör? Det går ju utomhus? Om det är en kabel, går den att byta till en femledare? Det måste göra i vilket fall, annars kan du inte sätta ett modernt trefasuttag. Så det är fortfarande oklart här vad en elektriker skulle välja när han väl får se detta på plats.
 
GK100 skrev:
Är det en retorisk fråga? :)


l.
😀Detta är en typisk fråga som fort kan väcka funderingar och oklarheter . Kan ju verka märkligt för de flesta att en 5x2,5 är okej som stigare men inte 3x6+6.det är Elmiljön nuförtiden som ligger till grund för detta
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Möjligheten att dra fram nya kablar, eller tråda i befintliga rör har ju över huvud taget inte berörts. Nu låter det besvärligt? Av din beskrivning skulle du behöva minst 4 grupper
- belysning, port
- uttag
- uttag motorvärmare
- trefasuttag

Och du har idag endast en kabel som är "hel" hela vägen. Är det en kabel eller FK i rör? Det går ju utomhus? Om det är en kabel, går den att byta till en femledare? Det måste göra i vilket fall, annars kan du inte sätta ett modernt trefasuttag. Så det är fortfarande oklart här vad en elektriker skulle välja när han väl får se detta på plats.
Det är FK i rör som går i taket mellan garaget och huset. Ett alternativ är att låta belysningen och det befintliga eluttaget ligga kvar på samma grupp som idag. Förutom det jag beskrivit tidigare om antalet förbrukare på samma grupp så finns ju risken att någon i framtiden tror att all ström i garaget är bruten om hb i garagecentralen är av. Kan såklart förebyggas med bra märkning men ändå.

Att dra nya ledare i de gamla rören (utöver trefasmatningen) blir bara aktuellt om garagecentralen ska sitta intill huvudcentralen, vilket blir besvärligt som Bo påpekade. Annars går det ju som någon beskrev att mata första dosan i garaget från garagecentralen förutsatt att det går att byta ut de fyra ledarna mot en femledare.

Jag ska naturligtvis ta hit någon som får titta på plats men jag har inte hittat nån favoritfirma på orten än och vill gärna höja min egen beställarkompetens också. Uppskattar verkligen alla konstruktiva kommentarer man får på det här forumet!
 
Mikael_L
Jag kan nog tycka att vettigt är det att du först och främst bestämmer dig för hurdan el du tänker ha ute i garaget, eller åtminstone var önskemålen drar åt, så länge det inte blir ohanterligt besvärligt och dyrt att genomföra.

Så fundera på om du ska ha trefas, många eller få uttag, hur mycket belysning. Hur stora ska momentana effektuttag kunna bli osv osv.
Ska det vara motorvärmare osv osv.

För sen kan du välja allt ifrån att dra en eller två enfasgrupper ut båda avsäkrade vid befintlig central i huset, till att ha en grov matning med egen undercentral i garaget.
Så länge vi inte har rett ut behoven så är det svårt att föreslå vad som är smartast.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ok, FK i rör. Då verkar det mest rimliga alternativet vara att dra i en tråd till och sätta en liten central i garaget (det verkar dock mycket märkligt att de bara skulle vara fyra trådar idag). Det beror lite på hur husets central ser ut - helst vill man ju lägga denna ledning utanför husets JFBn vilket kan bli lite besvärligt.

Man kan också snegla mot mätarskåpet som Demmpa föreslår, om det skulle vara ett alternativ.
 
  • Gilla
Överstyvt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.