Halloj.
Håller på med nätverksinstallation hemma och drar flexrör och sätter upp apparatdosor där det kan tänkas behövas, Allt går jättebra fram tills nu när jag märker att rören är på 20mm och apparatdosornas stosar är på 16mm. har hittat förminskningsskarv för vprör men endast skarv för flexrör i samma storlek, finns det förminskningsskarv för flexrör?

Ja, det finns reduceringsmuffar från 20mm till 16 mm. Fast det bäst är ju att byta muffar till 20mm (om det är t.ex. ELJO VP-2 dosor, annars så brukar det vara 20 mm studsar där det sitter en liten "reduceringsmuff" redan när man vill ansluta 16mm slang. Dock kanske det endast är 16mm studsar på de allra billigaste dosorna.

//Patrik

Mikael_L
Jag hade samma "problem".
Drog 20mm rör till nätverket, men hade dosor med bara 16mm stos.

Jag borrade upp stosen med träborr till 20mm, dvs hela stosen "försvann".
In med 20mm slangen ca 5mm in i dosan och så på med rejält med smältlim så satt slangen fast så fint.
natverk-dosa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Peterqwe och 2 till
  • Laddar…
Haha.... snyggt.
Tja.. är ju bara för nätverkskabel så din lösning ser ju lättast ut.

• Gilla
erorr
  • Laddar…
Tänk på att klammra kablen rätt så tätt och dessutom ha en klammer vid varje dosa etc. De där är ju en dosa du köper för typ 4kr på Jem och fix typ.

Skulle med råda till att köpa bättre dosor eller göra en fuling men risken finns att röret släpper ifrån dosan ju.

Klamrar man direkt vid dosan släpper det aldrig.
Smältlim skulle jag aldrig lita på.

Protte

Mikael_L
Självklart klamrar man nära dosan i kombination med smältlimsmetoden.
Gärna med 3" spik dessutom, då många plastklammer har tendensen att inte hålla vare sig hårt eller hålla alls ...

Nu kunde jag kastat in en bild på mina klammer som spruckit av redan innan gipsskivorna kommit upp. :mad:

Mikael_L skrev:
Självklart klamrar man nära dosan i kombination med smältlimsmetoden.
Gärna med 3" spik dessutom, då många plastklammer har tendensen att inte hålla vare sig hårt eller hålla alls ...

Nu kunde jag kastat in en bild på mina klammer som spruckit av redan innan gipsskivorna kommit upp. :mad:
Det är nog en fråga om kvalitet. Julas klammer är V-Ä-R-D-E-L-Ö-S-A, medans jag aldrig haft några problem med Schneiders.

Övergångsmuff AJF 16-20mm med art nr. 1400608 på elbutik.se är den övergång som TS efterfrågar.

Jag har med lyckat resultat använt http://www.jula.se/skarvmuffar-3-pack-402059 direkt i en takdosa med 16mm-stosar för för att kunna ansluta 20mm flexrör. Minns inte riktigt men det kan hända att man fick vålda lite för att få i flexröret.

Med vänlig hälsning, Realdoolar

Mikael_L
Patrik_Hed skrev:
Det är nog en fråga om kvalitet. Julas klammer är V-Ä-R-D-E-L-Ö-S-A, medans jag aldrig haft några problem med Schneiders.
Absolut, jag håller med.
I detta fall var det dock elbutik.se lågprisklammer. = inget bra köp ... :(

Mikael_L
gabbe & realdolar.
Är det inte lite tråkigt att ha dragit 20mm slang hela vägen, men avsluta den med en 16mm förträngning?

Vad är då nyttan med 20, kan man inte ta 16mm hela vägen istället?

I det här huset sitter det drygt 100 st Biltemadosor som är ganska OK, men saknar en del funktionalitet, t.ex. att få med 20mm stuts, eller stutsar åt valfritt håll.

Därför har jag även skruvat upp 10-20 st ELJO VP-2-dosor för att lösa speciella montagefall.
T.ex. lodräta flerfacksmontage och för att få 20mm stuts vid behov.

Däremot fick data/TV-dosorna den där lösningen med smältlim istället.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
gabbe & realdolar.
Är det inte lite tråkigt att ha dragit 20mm slang hela vägen, men avsluta den med en 16mm förträngning?

Vad är då nyttan med 20, kan man inte ta 16mm hela vägen istället?
Nu var det ju inte till mig frågan var ställd, men

Nja, det är är väldigt stor skillnad på att tvinga igenom två cat6 precis i början och att få dem att gå igenom ett 16-rör hela vägen.

• Gilla
Realdoolar och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
gabbe & realdolar.
Må så vara, men nu frågade faktiskt TS just efter en övergångs muff och dessutom hade redan andra kunniga upplyst om nyttan med bättre dosor så jag såg ingen anledning till att inte hjälpa TS med en hänvisning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.