3 363 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
LED bromsljus?
Hör kanske bäst till under El? Frågan lyder:
Håller på att montera ihop en barn 4hjuling. Har fått dra om mycket el och maskinellt går den
som ett skott
. Det jag inte lyckas få till är bakljuset. Det går tre trådar ut från lyset. Gissar på att en är +12v-bakljus en är Bromsljus och en är jord. Hur mäter jag mig fram till vilken tråd som är vilken och hur kopplar jag? Jag har 5 kablar till övers från "huvudkabelstammen". Där har jag mätt att en av dessa "jordar" när man bromsar så den har jag där...
Någon kunnig?:x
/
M
Håller på att montera ihop en barn 4hjuling. Har fått dra om mycket el och maskinellt går den
som ett skott
Någon kunnig?:x
/
M
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Tja på en så får du 12V mot jord dvs nolla (mät mot batteriets minuspol eller generatorns för säkerhets skull om du är osäker) när motorn/tändningen är på. Den är bakljus. På en annan så får du 12V mot jord/nolla när du bromsar, och på den sista så får du aldrig någon spänning öht, utan alltid noll eller nära noll...
Men jag har en känsla av att det inte var svar på frågan, så då fattar jag antagligen inte frågan.
Så vad är frågan?
Men jag har en känsla av att det inte var svar på frågan, så då fattar jag antagligen inte frågan.
Inte för att jag vet bättre, men om en av trådarna i huvudstammen "jordar" vid bromsning så kan det vara så att systemet bryter på minus istället för plus. Då är lampan tvärt om, dvs du har en +12V och två minustrådar som ska kopplas till respektive ledare. Det låter dock konstigt. Är systemet plusjordat?
Vad händer om du tar ett 12V nätagg och kopplar till lampans ledare?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Fast minusjordning är idag extremt ovanligt. Det är ju sextitalsbilar från Storbritannien (Lucas) där man har den minsta risk att stöta på det. Och inte ens där är det på något sätt givet, eftersom många av de bilarna har blivit uppgraderade till "riktiga" elsystem under resans gång.tommib skrev:Inte för att jag vet bättre, men om en av trådarna i huvudstammen "jordar" vid bromsning så kan det vara så att systemet bryter på minus istället för plus. Då är lampan tvärt om, dvs du har en +12V och två minustrådar som ska kopplas till respektive ledare. Det låter dock konstigt. Är systemet plusjordat?
Så stalltipset är att det är något annat...
Renoverare
· Kalmar
· 3 055 inlägg
det är inte jord du får när du bromsar prova att mäta mot jord, lampans kablar är bara att prova sig fram då led bara funkar åt ett håll
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Att plus som jord är extremt ovanligt, det kan jag hålla med om. Alltså att det är pluspolen och inte minuspolen på batteriet som är kopplad till karossen.lars_stefan_axelsson skrev:Fast minusjordning är idag extremt ovanligt. Det är ju sextitalsbilar från Storbritannien (Lucas) där man har den minsta risk att stöta på det. Och inte ens där är det på något sätt givet, eftersom många av de bilarna har blivit uppgraderade till "riktiga" elsystem under resans gång.
Så stalltipset är att det är något annat...
Men det finns många bilar som har minusstyrda/jordstyrda elsystem. Det märker man om man googlar på det. Man får många träffar på folk som ska koppla in extraljus och som upptäcker att helljuset är minusstyrt. Japanska och koreanska bilar verkar nästan uteslutande ha detta.
Men också de som ska koppla in stöldlarm till centrallåset verkar stöta på detta ibland, så jag tror nog att det också kan förekomma på 4 hjulingar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 262 inlägg
Precis. Lucas system är plusjordat och inget annat. Dvs motsatsen till det vi har idag.Donald-Duck skrev:
Där ser man. Bra påpekande. Man lär sig något varje dag.Donald-Duck skrev:Men det finns många bilar som har minusstyrda/jordstyrda elsystem. Det märker man om man googlar på det. Man får många träffar på folk som ska koppla in extraljus och som upptäcker att helljuset är minusstyrt. Japanska och koreanska bilar verkar nästan uteslutande ha detta.
Men också de som ska koppla in stöldlarm till centrallåset verkar stöta på detta ibland, så jag tror nog att det också kan förekomma på 4 hjulingar.
Om det är "jordstyrt" så går det ju inte att mäta fram med en voltmätare, då får man kolla med resistansmätning istället och se om man har kortslutning mot jord istället. Dvs man skall ha kortslutning när brytaren är "på" och avbrott när den är "av".
Renoverare
· Kalmar
· 3 055 inlägg
mäter man på bromsljuskontakten mot plus så får man 0volt när man bromsar om den är plus12v ut annars får man minus 12 volt
Redigerat:
Troligtvis är 2st kablar i bakljuset jord(-) och en kabel + i bakljuset.
+ kabeln går till både bakljus och bromsljus och sedan en separat jordkabel till varje.
Du får en jord (-) genom bromskontakten när du bromsar och den kopplar du till den lampa som lyser starkast.
Du borde kunna mäta fram vilken som är + kabel med motorn igång och lyset påslaget.
+ kabeln går till både bakljus och bromsljus och sedan en separat jordkabel till varje.
Du får en jord (-) genom bromskontakten när du bromsar och den kopplar du till den lampa som lyser starkast.
Du borde kunna mäta fram vilken som är + kabel med motorn igång och lyset påslaget.
Klicka här för att svara