3 965 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Brytare - det här ser inte riktigt ut.
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Vaddå mätare? Ta lätt på tråden då vet du vilken som är fas eller nolla. Detta hörde jag av elektriker i trakten för 10-15 år sedan. De som överlevde finns säkert kvar i yrket.
Thomas, jag har hört liknande historier från en industrielektriker. Men han vågade inte göra det på spänningar över 400V, det gjorde lite för ont.
För övrigt har jag fått lära mig den snabba metoden för att se om en stor spole är urladdad: Stoppa armen genom den, om håren reser sig för mycket kan man ta kopp kaffe medans man väntar...
För övrigt har jag fått lära mig den snabba metoden för att se om en stor spole är urladdad: Stoppa armen genom den, om håren reser sig för mycket kan man ta kopp kaffe medans man väntar...
Vissa har tjock och torr hud och klarar lätt att ta i trådar med 230 V. Den som var min lärare när jag tog mina första staplande elektrikersteg slickade på fingrarna och kände efter om det var spänning på trådarna. Personligen har väl även jag några ggr "känt" med fingrarna men jag kan garantera att det endast beror på vårdslöshet för herre j****lar vad det gör ont. Och det har nog ett vist samband med min lite fuktiga tunna hud 
Tack för alla svar.
Jag tittade på en annan brytare, kollade uttagen och kom till samma slutsats som Pasan.
Fungerade utmärkt.
Men bra råd från TukTuk också. Dess värre var specialbatteriet i min plastiga 100 kr mätare slut och lokala affären hade inte den modellen. Synd att en vettig (Fluke) mätare kostar +2k.
Ett litet inlägg i debatten. Jag hade gärna överlåtit detta till en elektriker men finns ingen som åker ut i obygden för att byta en brytare. Det är mångas verklighet och huvudorsaken till allt hempuleri med el.
Tack igen!
Jag tittade på en annan brytare, kollade uttagen och kom till samma slutsats som Pasan.
Fungerade utmärkt.
Men bra råd från TukTuk också. Dess värre var specialbatteriet i min plastiga 100 kr mätare slut och lokala affären hade inte den modellen. Synd att en vettig (Fluke) mätare kostar +2k.
Ett litet inlägg i debatten. Jag hade gärna överlåtit detta till en elektriker men finns ingen som åker ut i obygden för att byta en brytare. Det är mångas verklighet och huvudorsaken till allt hempuleri med el.
Tack igen!
Det åker garanterat elektriker ut i obygden bara kunden är villig att betala vad det kostar, men det förutsätter att kunden förstår att om man har flera timmar i restid kostar det mer än den kvart det tar att byta brytare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden