6 510 läst ·
65 svar
7k läst
65 svar
El sekelskifteslägenhet induktionshäll säkring ut med gasen
Vi bor idag i ett hus från 1903 och har gasspis.
Ugnen är en modernare varmluftsugn och bägge spisen och ugnen är kopplade i varsin stickkontakt med 230V.
Av vad jag kan se i säkringsskåpet sitter det en 16A säkring för ugn/spis.
Gasen kostar oss drygt 3200:- / år bara för gasen (fast belopp som inte har att göra med användningen) vilket känns som helt bortkastade pengar givet att man kan få en ny induktionshäll för de pengarna.
Dock blir jag osäker på om/hur det funkar med elen om vi skulle byta?
Jag är inte superpåläst på ellära så jag blir lite osäker om det finns nog med kraft/säkring för att koppla på en induktionshäll också?
Denna tänkte vi oss då det är rea på den:
http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadshallar/induktionshallar/whirlpool-acm-804-ba
och den verkar ju gå på 230V men hur funkar det med säkringen osv.? Är det något som en elektriker enkelt kan lösa?
Ugnen är en modernare varmluftsugn och bägge spisen och ugnen är kopplade i varsin stickkontakt med 230V.
Av vad jag kan se i säkringsskåpet sitter det en 16A säkring för ugn/spis.
Gasen kostar oss drygt 3200:- / år bara för gasen (fast belopp som inte har att göra med användningen) vilket känns som helt bortkastade pengar givet att man kan få en ny induktionshäll för de pengarna.
Dock blir jag osäker på om/hur det funkar med elen om vi skulle byta?
Jag är inte superpåläst på ellära så jag blir lite osäker om det finns nog med kraft/säkring för att koppla på en induktionshäll också?
Denna tänkte vi oss då det är rea på den:
http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadshallar/induktionshallar/whirlpool-acm-804-ba
och den verkar ju gå på 230V men hur funkar det med säkringen osv.? Är det något som en elektriker enkelt kan lösa?
Hällen behöver 2 faser på 230V och ugnen en egen fas. Troligtvis är inte detta framdraget så ni lär behöva komplettera er el. Ta dit en elektriker som får titta först och förbereda för hällen.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Som sagt, troligen har du inte matning som räcker till din lägenhet. Det är tom. möjligt att huset har för klen matning för att göra det möjligt med "elspis" i lägenheterna. Hus med gas är oftast inte anpassade för elspisar.
Du kan ju ev. börja med en fråga till fastighetsförvaltaren/styrelsen för bostadsrättsföreningen. Det är ju onödigt att ta kostnad för att en elektriker skall berätta att det är omöjligt, om det redan är känt.
Du kan ju ev. börja med en fråga till fastighetsförvaltaren/styrelsen för bostadsrättsföreningen. Det är ju onödigt att ta kostnad för att en elektriker skall berätta att det är omöjligt, om det redan är känt.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Förresten, du skriver "stickontakt". Jag antar att du med det menar en vanlig, inte en perilex spiskontakt? Har du en perilex spiskontakt, så är det redan trefasmatning, i så fall är det troligen inget problem.
Troligtvis är det bara en fas framdraget till din häll/spis då elen endast är för tändningen av gasen. Moderna ugnar behöver endast 1 fas 10 A medan hällar i regel behöver 2 faser 16 A. d.v.s. 2,3 respektive 7,4 kW.glitch skrev:
Vad har du inkommande i lägenheten, vet du det? Är det 3-fas eller 1-fas?
Titta på ditt elnätsabonnemang. Där borde framgå vad du har för servis. Om det inte framgår där (t.ex. el ingår i avgiften) så kan du fråga styrelsen i din BRF.
Man kan också titta på säkringsskåpet men det är lite svårare om man inte har lite vana.
Man kan också titta på säkringsskåpet men det är lite svårare om man inte har lite vana.
Hej tack för alla snabba svar.
Enligt avtalet har jag 3x20A in till lägenheten.
Hur mycket jobb är det då för en elektriker att dra fram till spisen? Behöver man göra någon förändring på säkringsskåpet? Idag är det såna där gamla man skruvar ur med säkring i.
Det jag försöker avgöra är om det är lönt att göra förändringen nu eller om man ska bita ihop lite till och kanske renoverar köket på lite längre sikt helt / köper nytt boende. Men realistiskt tror jag vi bor kvar säkert 3 år till vilket ju ger nästan 10.000:- bara i gaskostnad.
Hur mycket jobb är det då för en elektriker att dra fram till spisen? Behöver man göra någon förändring på säkringsskåpet? Idag är det såna där gamla man skruvar ur med säkring i.
Det jag försöker avgöra är om det är lönt att göra förändringen nu eller om man ska bita ihop lite till och kanske renoverar köket på lite längre sikt helt / köper nytt boende. Men realistiskt tror jag vi bor kvar säkert 3 år till vilket ju ger nästan 10.000:- bara i gaskostnad.
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Gas är ju grymt. Tror jag kommer sakna den när jag väl flyttar. Fettet från den kommer jag nog inte sakna
Att det står 3 fas på elräkningen betyder inte att du har tre faser in i lägenheten. Nätägaren har troligen inget att göra med huvudledningarna i huset och vet därmed inget om hur det är draget inne i huset.
Hur mycket jobb det är att dra fram beror på hur långt det är mellan kök och säkringsskåp samt vad du kan acceptera i form av synliga kablar o.s.v. Det kommer behöva kompletteras i elcentralen också med nya säkringar. Du får nog räkna med närmare en dags jobb med körning o.s.v. samt en tusenlapp i material. Ska ni bara byta för att spara pengar hade jag skitit i det.glitch skrev:Hej tack för alla snabba svar.
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Om du lägger upp en bild här med din central, så tror jag att flera kommer att kunna säga med skaplig säkerhet ifall du har trefas. OM du dessutom har möjlighet att se där dina huvudsäkringar sitter, nära elmätaren så blir saken enkel. Men den sitter ofta i ett låst centralt utrymme i flerfamiljshus.
Fast avtalet bör ju rimligen gälla det TS faktiskt har (även om 3x20A låter rejält tilltaget för en lgh, i ett sekelskifteshus). Vad skulle det annars gälla? Huvudsäkringarna i hela fastigheten? Då låter 3x20A snålt istället....elmont skrev: