Att byta en strömbrytare är inte något konstigt och det är en av sakerna man är tillåten att göra som lekman, så länge man har nödvändig kännedom. Det är något man i detta fallet kan få genom att bl.a. fråga eller se en instruktionsvideo.

https://www.youtube.com/watch?v=pko11uAW5Jc

//Patrik

Att bara koppla in till lampan är inga problem, det har jag full koll på. Och jag tittade på den gamla kopplingen men den är från när jesus gick i kortbyxor så den sa mig inget alls.
Problemet är hur ja ska koppla så ja har konstant spänning till fläkten.
Jag gör inget som ja inte anser mig ha koll på, vilket kan låta dubbelt just nu inser jag.

pozz2 skrev:
Jag har gul/vit som kommer in i dosan.
Jag kopplade gul in på L tillsamman med tändtråd till fläkt.
Kopplade vit till lampa på högra pil uppe,
Kopplade blå till fläkt på andra pilen.

Då startar fläkten när ja släcker lampan.
Är du säker på att blå går till fläkten? Är det gul och blå som går till fläkten?

//Patrik

SLUTA TESTA

Bryt spänningen till den gruppen (lampan, fläkten mm)

Du måste ta reda på vilken funktion varje tråd har!
Vit tråd är ?
Gul tråd är ?
Tändtråd? till fläkt? eller är det fast fas till fläkten? vilken färg har den tråden?
Blå tråd till fläkt? Vilken funktion har den? Nolla, styrning, mm???
Blå och (ej färgsatt tråd till fläkt) går dom i vp-rör/slang eller i kabel?

SLUTA TESTA
Ta bilder
Ring elektriker

Redigerat:
det kommer gul och vit till brytaren, jag vet inte vilken av dessa som är fas eller nolla.
Det går från brytaren till fläkten en blå och en brun, där jag vet att brun är fas.

Sluta lek, Ring en elektriker.

Har du ens nolla framdragen till brytaren? Det tror inte Jag eftersom du bara verkar ha två trådar. I såna fall kommer det aldrig att funka. Fläkten kan snurra men du kopplar in den i serie med lampan så den kommer inte funka som avsett Och förmodligen kommer den snart gå sönder. (om inget värre inträffar först)

• Gilla
tommib
  • Laddar…
pozz2 skrev:
Att bara koppla in till lampan är inga problem, det har jag full koll på. Och jag tittade på den gamla kopplingen men den är från när jesus gick i kortbyxor så den sa mig inget alls.
Problemet är hur ja ska koppla så ja har konstant spänning till fläkten.
Jag gör inget som ja inte anser mig ha koll på, vilket kan låta dubbelt just nu inser jag.
Om du tycker att du har koll, vad tror du egentligen att din koppling skulle uppnå?
Ärligt talat: Du frågar, får ett svar, och sen skiter du fullständigt i svaret och hittar på en helt egen lösning. En lösning som är helt uppåt väggarna, och ändå hävdar du envist att du tycker att du har koll på vad du gör.

Ring en elektriker, eller börja samarbeta. Visa en bild på din dosa, och lyssna på vad folk säger till dig.

tommib
pozz2 skrev:
Jag har gul/vit som kommer in i dosan.
Jag kopplade gul in på L tillsamman med tändtråd till fläkt.
Kopplade vit till lampa på högra pil uppe,
Kopplade blå till fläkt på andra pilen.

Då startar fläkten när ja släcker lampan.
Argh..... här önskar man att det fanns en ogilla-knapp.....
Varför envisas folk med att försöka bevisa att det inte ska gå att få koppla som privatperson?

TS, det är helt riktigt att man aldrig lär sig något om man inte provar. Men det är lämpligt att läsa på först. Om det fungerade med den gamla brytaren så borde du kunnat få det att fungera även med den nya om du bara hade kopplat likadant. Om den gamla kopplingen inte sade dig något borde du redan där stannat, tagit ett kort och frågat någon som förstår bättre. Nu är det lite sent att fundera på hur det var kopplat.

Det låter som att du tror att färgerna betyder något? Det gör de inte (nödvändigtvis). Det var någon av de mer rutinerade kommentatorerna här som sa att man alltid ska förutsätta att den som kopplade förra gången var färgblind och korkad. Det ligger något i det.

För övrigt håller jag helt med Demmpa. Slå av säkringen/dra ur proppen. Ring elektriker efter helgen.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.