Jag har blivit fruktansvärt sugen på att köpa en svets av ngt slag (Mig, inverter etc.). De flesta svetsar med lite kapacitet (runt 150A) verkar kräva 16A-uttag och jag har bara 10A i garaget.

Vad krävs för att få upp ett uttag med 16A 230V (enfas)?

Jag har ett gammalt proppskåp i källaren med 10A-proppar till allt i huset och en 16A-propp för värmepannan. Läser jag på elräkningen så verkar säkringen vara 16A (huvudsäkringen?).

Kan nån ge en liten sammanfattning vad som krävs vad gäller säkringsskåpet, kablarna och uttaget?

Proppskåpet måste få en till 16A-säkring?
Räcker det att dra en jordad kabel med tillräcklig area (2,5mm[SUP]2[/SUP]?) från proppskåpet med 16A-säkringen upp till garaget till ett 16A-godkänt uttag?
Går det med ett vanligt stickproppsuttag (eftersom det är 1-fas)?

tommib
Många frågor..... Det bästa är att du tar in en elektriker som får titta på din anläggning och ge en offert på vad det kostar att fixa ett 16A uttag.

Principiellt är det så enkelt att man drar en kabel av lämplig typ och dimension fram till ett uttag som är godkänt för 16A. Vanliga schucko är godkända och det är troligen också det som sitter på svetsen. Ett bättre uttag vore kanske ett blått CEE-don, men då måste du troligen byta på svetsen också.

Det går inte att svara på hur grov kabeln ska vara utan att veta mer om anläggningen. Det går inte heller att veta om det är möjligt att lägga till en 16A-grupp till (men troligen går det). Om du har 16A huvudsäkringar får du vara beredd på att de går, se till att ha extra säkringar hemma.

Tack för snabbt svar...

Jo tanken är att jag naturligtvis ska ta hjälp av en elektriker när det blir dags. Kanske som del i ett större jobb att byta ut proppskåpet och dra lite andra ledningar.

Jag ville bara få lite input på vad ungefär det handlar om just för det uttaget.

Förresten...ngn som kan rekommendera en elektriker i Trestadsområdet?

"..har bara 10A i garaget..."

Vad innebär det? bara uttag? ingen central?
Ge en beskrivning.

Jag kör min 130A 1-fas inverter på 10A utan större problem.
Visst, det är svårt att köra 3,25:or och grövre men det gör man ju nästan aldrig, det är ju bara att köra med 2,5:or och lägga en sträng till.

Om du behöver 16A beror på vad du ska svetsa. Går utmärkt att svetsa på bilen med en mig på 10A säkring, har svetsat kraftigare saker fast inte lika intensivt.
Dom flesta hobbysvetsar brukar också ha en sämre intermittens på dom högre effekterna så det blir kortare stunder med hög belasning.

Enklast är att skaffa en svets, börja svetsa och tröttnar du på att byta säkring kan det vara dags att anlita någon att säkra upp :)

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jag har klarat mig med 10A för hemmasvetsning i flera år. Bra maskin klarar det man behöver utan problem, och man får lära sig att svetsa bättre och mer planerat.

Det är mer mer än fråga om vad du tänkt svetsa, så du kan välja metod, och därefter maskin.

• Gilla
Snudify
  • Laddar…
Mikael_L
Ni som tycker ni klarar er bra med 10A, visst har ni diazed (porslinssäkringar)?
Min 125A mig trippar allt som ofta en C16A automat. Jag brukar köra med 20 meter skarvsladd mellan för att hålla ner startströmmen lite och då funkar det ofta bra. Men absolut inte med C10A, även om jag väljer lågt strömområde på svetsen.

Jag funderar på att sätta upp en porslinssäkringscentral i garaget istället. :eek:

• Gilla
corre
  • Laddar…
Jag körde med dvärg, GE C10.
Men jag svetsade med en kemppi likriktare, tyristorstyrd trafogrej.
Inga problem att köra 75-80A iaf, har inte provat 4-5 pinnar i rask följd, men två gick utan problem.

När jag hade diazeder hemma så räckte 10A väl till min 180A enfas inverter. Intermittensen på svetsen var avsevärt sämre än säkringens intermittens på höga strömmar... När jag böt till dvärgar så fick svetsen ett eget uttag säkrat på 16A och med CEE-don för att hålla isär det från övriga uttag. Ska jag svetsa 3.25mm pinnar så blir det egna uttaget, men upp till 2,5mm kör jag i vilket uttag som helst och alla andra sitter på C10.

Men det är nog väldigt olika från maskin till maskin hur snälla de är mot matande nät. Min inverter är svårttänd och har uppenbarligen onödigt låg tändspänning och får förmodligen ganska snälla startströmmar.

Mikael_L skrev:
Ni som tycker ni klarar er bra med 10A, visst har ni diazed (porslinssäkringar)?
Min 125A mig trippar allt som ofta en C16A automat. Jag brukar köra med 20 meter skarvsladd mellan för att hålla ner startströmmen lite och då funkar det ofta bra. Men absolut inte med C10A, även om jag väljer lågt strömområde på svetsen.

Jag funderar på att sätta upp en porslinssäkringscentral i garaget istället. :eek:
Konstigt! Du ska lätt kunna riva av en cirka 95-100amp om säkringen är fräsch. Det ska då räcka gott o väl till att bränna en 2,5 i tjockare gods.

Brukar glida kring 80-90A om jag svetsar 3-8mm gods med "lagom" spalt.

Vad kör du för svets?

Mikael_L skrev:

Du skulle ju kunna byta dvärgbrytaren till en ny C16A och se om det inte blir bättre det kan ju vara så att den som du har nu börjar bli lite trött.

Till TS, Varför inte dra ut en 3-fas matning om du ändå måste krabba med ny matning till garaget?

Många svar och mycket input, tack.

Jag har vanliga stickproppsuttag i garaget som är säkrade med 10A porslin. Ingen proppcentral.

Jag vill i huvudsak kunna svetsa lite tjockare plåt (2mm och uppåt), RHS-profiler, blankdragna fyrkantsrör och liknande i vanligt bonnjärn.
Riktigt grova tjocklekar och bilplåt i 0,8mm tror jag inte det blir.

3-fas i garaget finns långt bak i bakhuvudet.

Jag ska prova med det jag har, jag har lånat en gammal transformatorpinnsvets. Får se om det funkar, kanske transformatorn är elakare än en inverter.
Måste köpa ett gäng reservsäkringar till huvudsäkringen och tröga 10A.
Jag tror jag köpte 2,5mm elektroder.

Men jag skulle helst vilja slippa begränsningarna med 10A och hålla på och skjuta säkringar.

Dra en 3fas till garaget och använd en omvandlare till 3x220v

• Gilla
ironpower
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.