Hej kära forum,

Det enda stället vi kan installera en kamin utan alltför mycket problem med skorstensdragning råkar vara nära en elcentral. Om ni ser på bilden så funderar jag på att installera en kamin mitt emellan elcentralen och vänstersidan av väggen. Väggen är 192cm bred.

Ska jag avskriva idén direkt eller vad tror ni?

wall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh
Bosse

Själva proppskåpet skulle nog klara sig hyfsat (i motsats till en modern central med automatsäkringar). Men kablarna i proppskåpet kan bli för varma.
Om rökröret från kaminen uppåt är isolerat ser jag dock inga problem.
Vad är den lilla plastgrunkan vänster om proppskåpet för något? Den kanske inte överlever.

Det är just en automatsäkring och en jordfelsbrytare för elen till ett badrum.

Den lilla grunkan är förmodligen jordfelsbrytare i sin kappsling. Det borde inte var något problem att åstadkomma tillräcklig värmeisolering för att central och kablar klarar det, men det sänker verkningsgraden på kaminen och skulle kanske bli fult.

Temperaturen på närmaste delen av elcentralen ska inte överstiga 40grader. Men som nämnts nedan. Är du säker på att inga elrör ligger direkt bakom "skorstenens eventuella placering"

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Brukar man inte ha isolerade skorsten/rökrör inomhus? Eller tänker ni någon sorts extra yttre isolering på rökröret? Den mesta värmen går väl ut genom själva kaminen.

Det jag skulle oroa mig för är var alla rör från centralen tar vägen

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Exakt.

Jag har kamin relativt nära min elcentral, dock är centralen inbyggd som i en garerob. Och det är ingen fara. Tror inte det är någon fara att ha en kamin där heller om det är ett isolerat skorstensrör. Men enklast är väl att rådfråga en sotare och/eller elektriker

Det finns risk för att det finns rördragning där hålet för skorstenen kommer att vara. Men i värsta fall får man väl dra om de rören lite grann.

holmberg87: Du har så rätt. Ville bara kolla med någon annan innan jag tar kontakt med sotare/elektriker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.