Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Hej!
Jag har fått överta ett gammalt element, som ska få värma garaget fram tills att en värmepump kommer på plats.
Jag skruvade upp det på plats idag och fick för mig att plocka av kåpan till termostaten och tur var väl det!
En kabel är snyggt skarvad med lätt förkolnad eltejp och det gröna som syns är ärgad koppar. Kabeln har också gått varm på ett till ställe.
Det jag undrar över är om det ser rätt ut i övrigt? Funkar det förmodligen bra igen om jag byter ut alla trådar och klämmer på nya skor?
Kan man montera någon form av modernare termostat istället? Förslag på produkter mottages tacksamt!
Det är 230V och 1200W förresten.
Jag har fått överta ett gammalt element, som ska få värma garaget fram tills att en värmepump kommer på plats.
Jag skruvade upp det på plats idag och fick för mig att plocka av kåpan till termostaten och tur var väl det!
En kabel är snyggt skarvad med lätt förkolnad eltejp och det gröna som syns är ärgad koppar. Kabeln har också gått varm på ett till ställe.
Det jag undrar över är om det ser rätt ut i övrigt? Funkar det förmodligen bra igen om jag byter ut alla trådar och klämmer på nya skor?
Kan man montera någon form av modernare termostat istället? Förslag på produkter mottages tacksamt!
Det är 230V och 1200W förresten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Varför chansa
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/värme-och-kyla/element/konvektorelement-ok-2000w
Så dyrt är det inte.....
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/värme-och-kyla/element/konvektorelement-ok-2000w
Så dyrt är det inte.....
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Visst, absolut! Är det brandfara så är det klart att det får åka på tippen istället.
Om vi vänder på det då, vad kan ha hänt? Är det den snygga eltejpsärgkopplingen som har gjort att motståndet har blivit för högt och därför har det börjat kola?
Om vi vänder på det då, vad kan ha hänt? Är det den snygga eltejpsärgkopplingen som har gjort att motståndet har blivit för högt och därför har det börjat kola?
Jag kan utveckla mitt svar lite.
Vad är din fritid värd för dig? Tycker du att det är roligt att reparera gamla element så att du kan sätta detta på nöjeskontot? Annars skulle jag utan att fundera på det mer kasta elementet och köpa ett nytt. Om du behöver köpa kabelskor mm så är du snart uppe i samma summa som ett nytt element kostar, och på det får du lägga din tid.
Vad är din fritid värd för dig? Tycker du att det är roligt att reparera gamla element så att du kan sätta detta på nöjeskontot? Annars skulle jag utan att fundera på det mer kasta elementet och köpa ett nytt. Om du behöver köpa kabelskor mm så är du snart uppe i samma summa som ett nytt element kostar, och på det får du lägga din tid.
Jo, jag kan hålla med om det generellt. Det är ofta bättre både för miljön och plånboken. I detta fall så ser dock termostaten ut att vara från 80-talet och elementet har redan ett känt fel, så.......
Det mesta i elementet är ju plåt och går att återvinna....
Det mesta i elementet är ju plåt och går att återvinna....
Husägare
· Västernorrland
· 287 inlägg
Kabelskor och tråd har jag hemma och provade faktiskt att byta ut tråden som var skadad. Efter en testkörning på 10 minuter så konstaterade jag att termostaten är helslut och inte slår av. 76 grader uppmätta mitt på elementet, trots att termostaten stod i botten.
Jag tänker inte riskera att bränna ner garaget, så elementet åker till återvinningsstationen!
Tack för alla svar.
Jag tänker inte riskera att bränna ner garaget, så elementet åker till återvinningsstationen!
Tack för alla svar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden