Köpte mig en färdigbyggd central Hager Gamma QuickConnect från en stor nät handlare. Det är en 2 rader med 18 platser i varje. Den övre raden har en fasskena som når ut hela vägen till plats 18 men på den undre når den bara 12 platser ut. Nu sitter ju den övre skenan inte hela vägen till höger då det sitter huvudbrytare till vänster som tar upp några platser. Men inte 6 st som det saknas på den undre.
Har jag fått ett måndags exemplar eller har någon haft den hemma och bytt ut skenan och sedan skickat tbx den och glömt bort skenbytet?

Ps har såklart sänt mail till inköpsstället men då jag vet att ni här brukar vara snabba och jag är nyfiken ställer jag frågan här. Ds

Hagers fasskena finns endera med 12 moduler eller 1 meter långa så titta om din långa skena är avsågad.

Protte

Hmm.
Konstig lösning då måste man alltid köpa en 1 meters längd för att "bygga" om en flerradig central som har fler än 12 i bredd?

Ja och det finns centraler som har 13 moduler, så då får man ansluta sista säkringen med en trådstump.....

Protte

Oj va de va snabba på butiken. Redan svar och tydligen så räknar man med att i de flesta fall så har man saker som man vill ha utanför skenan så som UR mm så den är rätt leverad och det finns 18 modulers skena att köpa.
Synd att denna info va lite svår att hitta då jag nu inte är intreserad av att betala frakt för bara 162 kronor.
Hade helt klart varit ett tilläg jag gjort om jag visste detta vid stora beställningen men nu klarar jag mig nog utan.

tommib
Hornbach säljer lustigt nog Hager QuickConnect skenor, åtminstone i Botkyrka. Kommer inte ihåg på rak arm om de har 18-modulers men jag har själv köpt en 12-modulers där. Kan kolla nästa gång jag är där om du inte har vägarna förbi...

prototypen skrev:
Ja och det finns centraler som har 13 moduler, så då får man ansluta sista säkringen med en trådstump.....

Protte
Eller så gör man det helt otänkbart förbjudna och köper en skena som inte är häger :)

tommib
Fast QuickConnect-skenan är gjord för att passa i en speciell anslutning framför skruvanslutningen, där ska man nog inte sätta något annat än just QC. Visst kan man använda skruvanslutningen men det är besvärligare och då måste man pilla in extra RK någonstans tillsammans med skenan för överkoppling till nästa rad.

tommib skrev:
Hornbach säljer lustigt nog Hager QuickConnect skenor, åtminstone i Botkyrka. Kommer inte ihåg på rak arm om de har 18-modulers men jag har själv köpt en 12-modulers där. Kan kolla nästa gång jag är där om du inte har vägarna förbi...
Bra där. De har haft bra sortiment på EL de sista gånger jag behövde något mindre. Får se om jag törs ta en sväng åt det hållet i helgen.

tommib
Tog en sväng åt Hornbach i Botkyrka och de hade bara 12-modulersskenor. Elbutik har 18-modulers (KDN363G) men då åker du ju på frakten om du inte handlar för mer än 1kkr....

... om nu inte Hornbach tar hem en 18-modulers fraktfritt, vill säga.

tommib Tack för att du kollade. Va på väg dit för att kolla nu i mellandagarna. Får se hur det blir med det nu.

prototypen skrev:
Hagers fasskena finns endera med 12 moduler eller 1 meter långa så titta om din långa skena är avsågad.

Protte
Nä, hagers QC skena finns att köpa färdigkapade för 6, 9, 12, 15, 18, 21, 24 mod osv.

Ok, jag har bara erfarenhet av den skruvade, gjorde en 9 modulers igår.

Protte

Som pnilz1 och jag skrev tidigare så finns dessa att köpa men förstår inte varför det är så svårt att informera om längden på hemsidan och då få en merförsäljning på köpet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.