Det brukar sägas att prissättning är fri, elfirman FÅR llägga på hur mycket som helst osv.

Det är inte nödvändigtvis sant. Det finns i konsumenttjänstlagen (hoppas jag referar rätt lag nu) en klausul som säger att i de fall man inte kommit övverens om ett pris i förväg så får priset inte vara oskäligt.

Att visa att priset är oskäligt är inte helt enkelt. Det går helt klart inte att hänvisa till att en internetbutik säljer till en bråkdel av priset. Utan det handlar om att priset får inte vara avsevärt högre än branschpraxis. Tyvärr så sätter ju elgrossisterna en "praxis" genom sina updiktade prislistor. De är ju updiktade eftersom de sedan generellt ger bortåt 90% rabatt (eller mer) till i princip alla som handlar hos grossisten.

Mikael_L skrev:
Ja precis som jag antydde tidigare, 3ggr så höga priser ... :)

Konstigt att jag kunde gissa så rätt då. Och elmont får väl se över sitt rabattbrev lite ... ;)

Men dessa nya priser verkar verkligen låga. Verkar vara helt utan någon vinst alls på materialet för firman (gissning från min sida).
Lite påslag tycker jag nog att firmorna utan tvekan är värda. Det innebär nämligen reda kostnader att hantera material. Det märker man om inte annat när man ska städa bilen.
Tycker det ser ut som det har 20 påslag iaf så visst tjänar de fortfarande.

Vid projekt på jobbet brukar jag handla upp tillkommande materiel till faktura +15%.

Det är mycket vanligt att man ligger runt 10% i nettopåslag vid extrajobb på anbudsjobb. Då ska man i allmänhet även visa fakturan från grossisten. Vad som inte kunden får är den "mängdrabatt" som man kan förhandla sig fram till och som betalas ut årsvis. Det är inga stora pengar och för att få någon "kickback" brukar minimibeloppet man måste handla för ca 2 miljoner och då kan man få ca 0,5 till 1 % i ytterligare bonus. sedan brukar bonusen öka med samma procentsats för varje eller var annan miljon tills man når ett tak på ca 10%. Det innebär att mindre företag nästan aldrig kommer att få någon årsbonus. Dels pga rätt små inköp som dessutom oftast är fördelade på minst tre olika grossister.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
elmont skrev:
Det är mycket vanligt att man ligger runt 10% i nettopåslag vid extrajobb på anbudsjobb. Då ska man i allmänhet även visa fakturan från grossisten.
Varför är det då så kontroversiellt och otänkbart särskilt hos många elektriker och rörkrökare att använda samma upplägg mot privatpersoner genom att exempelvis använda hantverkarformuläret som anger ett procentuellt påslag?

Är det ovanligt ?? Kanske om det gäller småjobb som bara tar några timmar men vid så små jobb är det lika ovanligt oavsett yrkesgrupp. Kostnaden för avtalet skulle ju då bli 20 % av totala arbetskostnaden

Jag menade inte användandet av ett kontrakt i sig utan att avtala om ett procentuellt påslag på hantverkarens inköpspris istället för att använda sig av grossisternas prislistor.

Vad jag förstår så sätter dom allra flesta sina priser själva, jag vet ingen som använder grossisternas prislistor rakt av. Det blir ju lite besvärligt då grossistprislistorna är olika och man handlar samma artiklar hos olika grossister (till olika priser).

elmont skrev:
Vad jag förstår så sätter dom allra flesta sina priser själva, jag vet ingen som använder grossisternas prislistor rakt av. Det blir ju lite besvärligt då grossistprislistorna är olika och man handlar samma artiklar hos olika grossister (till olika priser).
Så himla mycket skiljer det inte mellan grossisternas listor! Kan svära på att ES inte har listat dimmern i fråga för 1030 och Ahlsell 700.

810:- är Elektroskandias katalogpris på dimmern vad Selga, Storel, Ahlsell mm har för "grundpris i sina kataloger ids jag inte kontrollera men jag vet av erfarenhet att det inte är samma. Ibland skiljer det lite och ibland rätt mycket.

Jag vill minnas att även listpriset skiljer hos en del grossister beroende på vilket avtal du har.
Vill minnas att jag sett det hos Ahlsell.

Den lista (GNP) som är publik är lika för alla däremot varierar rabattsatserna rätt mycket. Bland annat beroende på vilken typ av eljobb man sysslar med. Sysslar man med bostäder har man troligtvis inga rabatter på linjematr. osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.