Hej!
Jag misstänker att jag har ett problem runt jordfelsbrytarinstallationen.
Vi har nyligen övertagit en äldre villa.
Förre ägaren har kompletterat villan med en jordfelsbrytare INNAN ordinarie säkringscentral,
samt installerat en undercentral som försörjer ett 16A eurouttag i garaget och bastuaggregatet i källaren.
Jag tänkte mig att dela upp matningen till 16A-uttaget i garaget till två st motorvärmaruttag.
När jag kollade upp vilka säkringar som matade de olika kabelparterna, så upptäckte jag en krypspänning på 40 volt mellan faserna.
Jag blev först väldigt förbryllad, men lockade av undercentralen och upptäckte att NOll-skruven var åtdragen d v s jord- och nollskenan var förbundna med varandra.
Den förstår jag inte, för i min verklighet finns få om ens några fall där man återförbinder dessa skenor EFTER en JFB.
Var säger ni kloka på sidan?

Låter som en felinstallation. Men öppna under inga omständigheter upp mellan jord och noll. Det blir ett livsfarligt fel (flytande nolla). Det låter som din jfb är felinstallerad. Men det blir i så fall ännu mer fel om du öppnar mellan noll och jord.

Tacj för svar!
Jag vill mena att eftersom undercentralen till garageuttaget sitter EFTER JFB:n så ska inte nollskruven vara åtdragen, i sånt fall ska undercentralen matas separat innan JFB.
När jag testar att separera nollskruven så försvinner krypspänningarna.
Och varför ska inte bastuaggregatet skyddas av JFB?

När man installerar en jordfelsbrytare så ska väl noll och jord separeras, för att kunna övervakas av JFB?

Efter jordfelsbrytaren måste allt vara TN- S eller 5 ledarsystem.

Innan du börjar att skruva på jord skruvarna måste du ha helt klart för dig hur under centralen är ansluten till huvud centralen. Är det 4 eller 5 ledare till garaget.
Det kan hända att man behöver justera kopplingen kring jfb och huvudcentralen för att få korrekt funktion hos jfb.

Krypströmmen melłlan faserna kan mycket väl signalera avbrott i någon förbindelse. Många multimetrar har så hög impedans på ingången att. kapacitiva kopplingar mellan ledare syns på instrumentet. En gammal mekanisk volt meter hade visat nära 0 V.

Redigerat:
  • Gilla
tuktuk
  • Laddar…
Håller med Tobbe_3 Fullständigt. Lossa inga skruvar innan du eller någon elkunnig har koll på hur det ska vara kopplat. Om Skyddsjord och Nolla ligger ihop efter jordfelsbrytaren borde jordfelsbrytaren lösa ut. Detta tyder på att du har någonting felkopplat i jordfelsbrytaren.

Orsaken till att bastutillverkarna hävdar att bastuaggregatet inte ska anslutas via jordfelsbrytare är att de aggregaten blandar värme, el och vatten och har en störrerisk att lösa utt jfbn. Jag brukar rekommendera att sätta den på en egen jfb tillsammans med andra "riskgrupper" som utomhusbelysning och dylikt.

Men återigen. Gör ingenting innan du noga har utrett har det borde vara. Det finns en orsak till att skruven sitter där, den kan vara kvarglömd, eller också är den det som förbindernollan med inkommande PEN-ledare och den vill man ju inte ta bort.

Tackar för snabba svar!
Kontaktar elektriker så snart det blivit vardag igen.
God fortsättning!

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.