Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Jag har en temperatursensor (till Qubino hemautomationsprylar) där kontakten gått sänder (en tråd åkt ur) som jag skulle vilja laga (eller snarare ersätta med en ny kontakt). Skulle också gärna vilja kunna bygga enstaka "förlängningssladdar" med dessa skumma kontakter på för sensorn (med en hane och en hona)...
Från Qubino fick jag informationen Manufacturer: JST, Type: ZHR-3, Contact: SZH-002T-P05
or SZH-003T-P05.
Tror att det är detta Hylskontakthus, crimpanslutning 3P 1.5 mm Poltal 3 ZHR, ZHR-3, JST hos Elfa och sedan någon typ av stift?!
Hos Elfa verkar det finnas vad jag gissar är ett "crimp" verktyg till ZHR men det verkar 100% proffsprylar och kostar flera tusen...?!
Har någon tips på något billigare verktyg eller möjligen hur man förhand (om det rör sig om enstaka kontakter) skulle kunna "kontaktera" detta utan specialverktyg?!
Från Qubino fick jag informationen Manufacturer: JST, Type: ZHR-3, Contact: SZH-002T-P05
or SZH-003T-P05.
Tror att det är detta Hylskontakthus, crimpanslutning 3P 1.5 mm Poltal 3 ZHR, ZHR-3, JST hos Elfa och sedan någon typ av stift?!
Hos Elfa verkar det finnas vad jag gissar är ett "crimp" verktyg till ZHR men det verkar 100% proffsprylar och kostar flera tusen...?!
Har någon tips på något billigare verktyg eller möjligen hur man förhand (om det rör sig om enstaka kontakter) skulle kunna "kontaktera" detta utan specialverktyg?!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Rullpress? Möjligen en molextång eller biltema 71-656.
Jag tror det kan gå med en spetsig näbbtång och tålamod (och ett antal kontaktstift i reserv) men utan riktiga verktyg blir det inte så starkt som det ska bli. Du får hantera resultatet försiktigt.
Biltemas tång tror jag är tre gånger för stor för det här ändamålet.
Det finns ju också en IDC- (flatkabel-) variant som kanske är enklare att använda. Då skulle man pressa ledarna på plats med två smala skruvmejslar. Det har jag inte provat själv, men kanske det funkar.
http://bit.ly/1Slf8Uz
Biltemas tång tror jag är tre gånger för stor för det här ändamålet.
Det finns ju också en IDC- (flatkabel-) variant som kanske är enklare att använda. Då skulle man pressa ledarna på plats med två smala skruvmejslar. Det har jag inte provat själv, men kanske det funkar.
http://bit.ly/1Slf8Uz
Frågan är om det inte är enklast att helt enkelt köpa en ny sensor.
Annars finns ju alla möjliga crimptänger för några hundralappar på eBay, säkert är det någon som passar.
Tror det är svårt/omöjligt att få ett vettigt resultat utan en crimptång. Crimptången har ett anhåll som formar "vingarna" på ett speciellt sätt som inte går att åstadkomma med en vanlig tång. Det handlar inte bara om hur starkt det blir utan också om huruvuda förbindelsen blir gastät så att det inte börjar oxidera och glappa efter en tid.
Annars finns ju alla möjliga crimptänger för några hundralappar på eBay, säkert är det någon som passar.
Tror det är svårt/omöjligt att få ett vettigt resultat utan en crimptång. Crimptången har ett anhåll som formar "vingarna" på ett speciellt sätt som inte går att åstadkomma med en vanlig tång. Det handlar inte bara om hur starkt det blir utan också om huruvuda förbindelsen blir gastät så att det inte börjar oxidera och glappa efter en tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "crimptänger"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Jag kan returnera den på "garanti" då den gick sönder fast jag "knapt tog i den" (eller kanske var trasig från fabriken - det syntes inte så tydligt som på min bild från början utan där har jag vikt undan krympslangen för att visa felet - jag märkte först bara att sensorn inte fungerade) men det brukar ta lååååg tid att få sådant fixat och jag är otålig och om det gick tänkte jag i stället fixa det själv...
Men detta verka krångligt så jag får nog returnera och vänta.... tålamod är ju en dygd sägs det så bra att träna upp det ☺
Men detta verka krångligt så jag får nog returnera och vänta.... tålamod är ju en dygd sägs det så bra att träna upp det ☺
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden