Ska byta ut befintlig "lampknapp" till en dimmer, men blev måttligt förvånad när jag kom till vardagsrummet. (Köket fick alldeles ut rökt att byta i)
På bilden så är det en brun som kommer från taket plus jord, svart och blå.
Jord, svart och blå fortsätter sedan ner till ett eluttag.
Nu är frågan, hur får jag ihop alla kablar så jag får dimmern att fungera?
Vanligtvis så är det ju bara brun och svart (i mitt fall)
PS
Lägenheten är byggd i början på 1900-talet
DS
På bilden så är det en brun som kommer från taket plus jord, svart och blå.
Jord, svart och blå fortsätter sedan ner till ett eluttag.
Nu är frågan, hur får jag ihop alla kablar så jag får dimmern att fungera?
Vanligtvis så är det ju bara brun och svart (i mitt fall)
PS
Lägenheten är byggd i början på 1900-talet
DS
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skarva bägge blå i tex en wago, skarva bägge gulgröna i en annan wago, skarva bägge svarta i en tredje wago som du samtidigt kopplar in en kort bit ny svart tråd. Den nya svarta tråden kopplas in i dimmerns ingång, brun tändtråd kopplas in på dimmerns utgång.
Obs, att byta till dimmer är egentligen ett behörighetskrävande arbete.
Obs, att byta till dimmer är egentligen ett behörighetskrävande arbete.
Stort tack för snabbt svar!
Fått för mig att dimmer var en av de få sakerna som man faktiskt fick installera själv.
Synd bara att det är såpass dyrt att anlita en elektriker för att installera en dimmer, som tar Max 15 min att utföra. Men i långa loppet så kanske det är värt det..
Fått för mig att dimmer var en av de få sakerna som man faktiskt fick installera själv.
Synd bara att det är såpass dyrt att anlita en elektriker för att installera en dimmer, som tar Max 15 min att utföra. Men i långa loppet så kanske det är värt det..
Äh, Demmpa gav ju en utmärkt förklaring till hur arbetet görs. Om TS använder en lättarbetad toppklämma, t.ex. Wago221/222 så ska det mycket till för att hen ska klanta till det så det blir farligt. Det är ju bara att följa färg i detta fall.
Visst finns det exempel på trådar där man blir mörkrädd, men detta är inte en av dem.
Visst finns det exempel på trådar där man blir mörkrädd, men detta är inte en av dem.
Jag kör på Demmpas beskrivning och hoppas på att inget går fel.
Stänger av huvudsäkringen, följer stegen och sen hoppas på att det fungerar galant när jag drar på strömmen igen.
Skulle det mot förmodan inte fungera så får det bli att ringa någon elektriker som får lösa problemet.
Tack alla för hjälpen och god fortsättning!
Stänger av huvudsäkringen, följer stegen och sen hoppas på att det fungerar galant när jag drar på strömmen igen.
Skulle det mot förmodan inte fungera så får det bli att ringa någon elektriker som får lösa problemet.
Tänk på att vissa dimmers kräver nolla också, då ska den blå kabeln in på N på dimmern. Ofta finns två N så man kan skarva vidare, annars får du göra som Demmpa skrev om den svarta (fasen) med en liten ny blå tråd.
Kan meddela att jag följde Demmpas beskrivning med wago-kopplingar.
Dimmern hade tre kopplingar, en L och två pilar. Brun kabel kopplad till L, två svarta kopplade till wago med en liten svart kabel kopplad till ena pilen.
Resterande kablar kopplades samman i wago-kopplingarna ( dvs jord/jord, blå/blå)
Installationen gick galant och allt fungerar som det ska.
Stort tack för all hjälp!
Dimmern hade tre kopplingar, en L och två pilar. Brun kabel kopplad till L, två svarta kopplade till wago med en liten svart kabel kopplad till ena pilen.
Resterande kablar kopplades samman i wago-kopplingarna ( dvs jord/jord, blå/blå)
Installationen gick galant och allt fungerar som det ska.
Stort tack för all hjälp!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 912 inlägg
Nej, jag tycker att du bör använda våra råd som utgångspunkt för att själv förvissa dig om vilka risker som finns. Utifrån vad som framgår av tråden så finns inga problem och inga bryderier kring hur dimmern ska kopplas in. Det du kan råka på är att dimmern kräver en nolla, men det bör du enkelt kunna lösa. När du är säker på vad du gör, då kan du ta steget att gå vidare. Man kopplar inte el och "hoppas" på att det fungerar, detta oberoende av om installationen kräver behörighet eller inte.Zucchini89 skrev:Jag kör på Demmpas beskrivning och hoppas på att inget går fel.
Edit: Och det blev ju bra, ingenting du var osäker på
Om man ska vara petig så skulle svart in på L och brun ut på en av pilarna. Men den dimmern klarar fas in på alla plintar och tändtråd ut på alla plintar. Dimmern klarar trappkoppling.Zucchini89 skrev:
Blev lite förvirring när jag skrev. Den svarta är inkopplad på L och bruna på Pilen.
Klicka här för att svara