Tobbe_3 skrev:
Du behöver förstå mätmetodens begränsningar innan du kan säga att resultatet är godkänt.
Nej för en isolationsmätning innefattar inte en värmepump, elektrikerns ansvar slutar vid arbetsbrytaren, efter det får materialtillverkaren stå för sitt.

pnilz1 skrev:
Vad tjafsar vi ens om? TS får 300M ohm vid mätning på 500V och anses godkänt vid 1M ohm.
Det var nytt för mig, jag har tidigare hört att ett värde av 2 M Ohm är godkänt. Vet inte vid vilken spänning dock. Är du säker på att det är 1 M Ohm?

Reglerna godkänner 1 MΩ vid 500 V provspänning. Men jag skulle betrakta både 1 och 2 MΩ såväl som 20 MΩ som ett fel...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
É
pnilz1 skrev:
Vad tjafsar vi ens om? TS får 300M ohm vid mätning på 500V och anses godkänt vid 1M ohm.
Fast min fråga var inte om det är godkännt enligt några regler, för gränsen på 1Mohm vet jag. Frågan var hur jag skulle tolka resultatet på min mätning. Men jag får tacka för svaren jag fått!

pnilz1 skrev:
Nej för en isolationsmätning innefattar inte en värmepump, elektrikerns ansvar slutar vid arbetsbrytaren, efter det får materialtillverkaren stå för sitt.
Mitt svår gällde det som TS skrev i inlägg 1, alltså en isolationsmätning av själva värmepumpen.

Det svår angående elektrikerns ansvar är nog flytande. Vid enskåpsapparater är det tydligt. Men vissa apparater består av flera delar som är sammanfogade elektriskt av elektrikern med t.ex EKK och datakablar, där blir ansvaret mer flytande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.