É
Hej,
Jag ska byta ut gamla diazed-centralen till två nya med JFB, en i varje.

Först hade jag en tanke om att jag från första JFB ovansida byglar vidare faser och nolla till nästa JFB, samt en PE-ledare mellan jordplintarna i varje central.

Låg sen på kjell&co samt Hagers sida att man ska koppla enligt länken nedan istället. Det är svartstreckat men jag tolkar det som att detta är PEN hela vägen till jordplint nr 2. Är väl bra tänker jag så slipper man skarva nollan på JFB, samt att man kan bygla vid huvudbrytaren istället som en del verkar rekommendera.
Men måste då PEN-bygeln vara 10mm2? Känns ju lite fånigt när inkommande är mycket mindre samt att jag bara har 6mm hemma (går ju dock att lösa). Hur brukar ni göra? Jag kanske minns fel och att det funkar med 6mm med?

Några separata små jordplintar finns ej bara en stor i varje...

http://www.kjell.com/resources/sv-s...rkstroem/14-elen-i-hemmet/14-5_dubbla_jfb.png

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med risk att låta otrevlig nu så skulle jag vilja säga att om du inte vet och förstår vad och varför du bör göra vad som krävs så skulle jag be dig backa två steg och ringa någon som vet och be denne komma och göra jobbet åt dig istället!

É
Suck... Ja det är första gången jag kopplar in två JFB så jag erkänner att jag inte satte mig in exakta kopplingen mellan dem vid inköp av MK, därav min något svävande trådstart där jag inledde men mina röriga tankegångar.

Men är det för svårt att svara på om 30cm PEN verkligen måste vara 10mm2 bara för att (oavsett dimension på befintlig matande kabel) får jag väl chansa på nåt. Förlåt ringa elektrikern menar jag.

Jag tror (men jag är inte elektriker) att man egentligen kan göra antingen som i kjell o co skriften, eller som du tänkte från början. Med din tänkta metod, så blir matningen av den andra centralen 5 trådig. Men Kjell metoden så blir det en 4 trådig matning.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Den snyggaste lösningen hade varit en separat PEN ledar plint som fördelar PEN lelaren till två skyddsledare och två nollor. Då blir hela centralen matad av ett rent femledarsystem internt.

• Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Jag röstar på Tobbe. Det blir även praktiskt enkelt med säkra anslutningar.

Om du vill gå på PEN-alternativet så måste den vara 10 mm2 även när den är kort.

É
Ok hade nog sett fint ut, men tror inte jag varken kommer få plats med den högst upp i centralen eller få tag på något sådant i butik. Kom på att jag inte behöver haka upp mig på grovleken utan att jag kan ta min 6mm PEN nu om jag gör det i mellandagarna och sen byter jag ut till 10mm efteråt när jag hämtat en stump på jobbet. Sen är det väldigt kort bit det handlar om så funktionsmässigt kvittar det nog om jag kör 4 eller 5-ledare till centralen bredvid utan mer smaksak vad som ser bäst ut...
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En variant är att byta plats på noll och skyddsjordsplinten i den vänstra centralhalvan. I den skyddsjordsplinten plinten finns det tillräckligt många skruvar för att kunna fördela nollor och skyddsjord till hela centralen. Då blir den plinten tydligt placerad vid huvudströmbrytaren ( Centralens matningspunkt).

Du skriver att det inte finns någon separat jordplint men jag ser iaf två st. En i varje central. Så kasta in din pen ledare i den första jordskenan och sedan ner i jfb. Och sedan en mk/rk vidare till central nr 2 och där ifrån ner till jfb nr 2. Då räcker det med 6mm2 om det är så inkommande är.

Skulle även snurrat på jord och noll skenan på båda för att minimera korsningen på kablaget. Jord skall generellt alltid vara närmast

Ett system får aldrig bli 4ledare efter att ett blir 5 men under här fallet så är det så tydligt vad som skett så det kan inte blir frågetecken. Men hade det vart en undercentral så hade det vart annorlunda!

É
Ja ni två senaste verkar ju överrens med, och så får det nog bli då. Byta plats på båda nolla/jord sen dra separat nolla/jord från första centrals jordplint till nästa centrals JFB/jordskena, 6mm.

Var så jag tänkte från början (fast skrev skarva nolla på JFB men det känns sämre med skarv där).
Men så ser man dessa illustrationer och får nya tankar. Se även samma PEN-bygling på sida 7 nedan:
http://www.hager.se/files/download/0/1804415_1/0/SE_TECHAPP_28-04-2015_33_JFB.PDF

tommib
Fast det går ju bra att gå med en blå+g/g till andra halvan också från "PEN-plinten" i första centralen. Det blir då TN-S hela vägen efter den plinten. Det enda som är lite osnyggt är att jordledarna för första centralen kommer anslutas till den så att det inte blir en separat PEN och en PE-plint.

É
Jo precis, får bli den varianten.

På sida 7 så är det illustrerat med två eller fler jfb i samma central. Nu har du två st centraler åoch då ritar man ellinjeschemat annorlunda även fast det i princip är samma sak. Så länge det är tydligt att förstå så gör som du tänkt! Ingen g/g från pen ner till jfb om det skall vara extra tydligt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.