Hej jag har precis köpt en svets och skulle hem o testa den men proppen gick det visade sig att den ska ha en 16a propp och jag har bara 10a så jag undrade om det går att se/testa om ledningen klara en 16a propp på något sätt?
 
Hade kabeln klarat 16A (dvs 2,5mm-kabel) hade den varit avsäkrad med det också. Du har förmodligen 1,5mm-kabel vilken i värsta fall kan börja brinna om du belastar den med 16A.
 
Tumregeln säger att du kan säkra av med 16A om det är 2,5 mm². Om det är utanpåliggande installation så kan det under vissa omständigheter vara ok att avsäkra 1,5 mm² med 16A. Så ja, man kan se och mäta sig fram till om ledningen klarar 16A.

Vad är det för säkring och vad är det för svets? Gick säkringen omedelbart, gick den när du började svetsa eller gick den efter en stund. För porslinssäkringar så finns det tröga och snabba säkringar. Det kan hjälpa att välja en trög. Om det är dvärgbrytare så kan det hjälpa om du byter till en annan karakteristik på säkringen. Då kan du få att det tål högre startström, men fortfarande inte riskerar att överbelasta ledarna. Som gråzon kan nämnas att det finns 13A porslinssäkringar som passar i passkontakten för 10A.
 
Tack för svaren. Det är en hobby 1600 svets på 160 amper från Jula och säkringen gick efter ca 15min när elektroden brändefast anledningen till att jag frågade från början är att kablen är rätt tjock och undrade om det gick att höja amperen (:
 
Du får inte byta till en större säkring, det är både olagligt och farligt.

Om du däremot beställer en uppsäkring så får du naturligtvis be dem att kontrollera att ledningen tål det också.
 
  • Gilla
Cordim
  • Laddar…
Det korrekta svaret måste vara att du inte får säkra upp själv, men om du tar dit en elektriker så kan han göra det som krävs vare sig det bara är att säkra upp eller om kabeln måste bytas.

Mina förslag angående trög säkring eller annan karakteristik på dvärgbrytare hjälper inte i ditt fall då säkringen löste först efter 15 min. Om du har porslinssäkringar kan möjligen varianten med 13A fungera, men det är om man skall vara noga inte heller tillåtet.

Du skriver att kabeln är ganska tjock. Finns det någon text på den? Det är inte ytterdiametern som räknas utan ledararean. Hur stor är den?
 
Redigerat:
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Jag skulle låta montera ett 3 fas uttag säkrat 16 a. Från det uttaget kan man även plocka ut 230 V 1fas 16 a. Antingen monterar man ett 3 fas uttag med extra schucko uttag eller använder man en adapter.

13 a säkring är en lösning som kan vara möjlig om kabeln är förlagd utanpåliggande. Men det måste först kontrolleras att utlösningsvillkor m.m. är uppfyllt.
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Vilken kabel är det som är "rätt tjock"?
Är det anslutningssladden på svetsen, i så fall lär den antagligen vara 2,5kvmm, och den har ingenting med vad ditt uttag är avsäkrad med och vilken trådaria som går till uttaget.
 
Säkringen i centralen är till för att skydda kabeln/ledningen mellan centralen och uttaget till förbrukaren. Det finns tumregler som nämnts ovan som fungerar för det mesta (16 A säkring har därför som regel 2,5mm2 area på den fasta installationen därefter) . Problemet med för klen ledare är egentligen två (men hör ihop) dels kan ledarna bli överhettade av för mycket "ampere" (Enligt formeln P = I*I*R, där I = strömmen i ampere, R = resistansen i ledaren i ohm, P = utvecklad effekt i Watt..jaja jag förutsätter rent resistiv last, att dra in fasförskjutning vid induktiva laster gör det mer komplext.:-), dels kan det uppkomna spänningsfallet bli besvärande. Att själva "anslutningssladden" mellan vägguttaget och svetsen/förbrukaren, liksom interna ledningar i andra apparater är klenare är ganska vanligt, då de dels oftats är betydligt kortare än den fasta installationen dessförinnan, dels ligger öppna dvs kan kylas av luften i rummet.
 
Redigerat:
Det är därför inte kabeln mellan svetsen som är för klen, utan den fasta installationen mellan säkring och vägguttag som är problemet. (Och bestämmer vilken säkring som sitter i centralen)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.