Byggahus.se

TNC system med jordfelsbrytare

1. L
    Medlem Nivå 1
    eehhh har duuu lust oh hjälpa mig liteee?:D
    Nämen ärligt nu jag har lite problem med min central som jag inte blir klok på...

jag bor i ett gammalt hus med gamla kablar oh allt du vet...
    jag har tnc-system till centralen och nyligen monterat en normcentral med jordfelsbrytare allting fungerar som de ska förutom det viktigaste i hela huset, nämligen BASTUN!
    den har fungerat felfritt innan jag bytte central och monterade jordfelsbrytaren.

Bastun är säkrad med 3st c10

den fungerade bra i 5 minuter sen så löste jordelsbrytaren ut...
    provade igen efter ett tag och fällde upp varje säkring var för sig men varje gång som jag vrider på termostaten löser jordfelsbrytaren ut

någon som vet varför och kanske kan hjälpa mig med denna fråga?:D

Redigerat 15 nov 2016 19:21
  2. T
    Medlem · Nivå 6
    Att jordfelsbrytaren löser ut beror troligen på att det finns en felström i aggregatet som leder ström till jord.
    Om man förutsätter att aggregatet är rätt kopplat så kan det ju finnas många förklaringar.

Vad jag förstår av andra med liknande problem så är det i regel en värmeslinga som är trasig pga dålig isolering mot jord.
    Lösningen har då varit att byta ut slingan eller att köpa nytt aggregat.

Om du ringer en elektriker så kan han troligen mäta felströmmen åt dig.

• Laddar…
  3. E
    Medlem · Nivå 23
    Ett mycket vanligt problem med bastuaggregat att det kryper ström från värmeslingan till jord. Man kan ev "torka ur" värmestavarna genom att köra bastuaggregatet utanför JFB. Funkar inte det så återstår två alternativ och det är att mäta upp (megga) slingorna och ev köra aggregatet utanför JFB om dom inte har ett "riktigt" isolationsfel. Är det ett "riktigt" isolationsfel är et bara att byta ut den felande slingan.
    Har man en slinga med jordfel i "slutet" på slingan är det inte säkert att säkringen går.

man är på tok för sen att skriva

4. T
    Medlem · Nivå 10
    En lösning kan vara en 300 mA jordfelsbrytare för bastuaggregatet. Den lösningen passar ofta bra till fast anslutna värmeapparater ( bastuagg, elpannor) och större motorer. Observa att vanliga vägguttag och lamputtag skall skyddss av en 30 mA jfb.

30 mA varianten är klassad som brand och perśonskydd.
    300 mA varianten är klassad som. Brandskydd.

• Laddar…
  5. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Antingen är:
    1/ Bastun fel inkopplad, något missmash med nolla-jord-jordskenor osv

eller

2/ Jordfel, överledning till jord i någon slinga.

Har du tittat på bastuns inkopplingsplint hur den är inkopplad och vilken inkoppling den kräver?
    Min bastu tex har tre element med 230V elementspänning stjärnkopplade i aggregatet. Det skulle gå att koppla in utan nolla om det inte vore för den lilla detaljen att tiduret också är 230V...skulle denna nolla hamna på jordskenan (eller någon fulnolla aggregatet) skulle det få exakt samma felyttring som du beskriver.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Om det är ett äldre aggregat.

Det har framgått i äldre trådar här att det i en del äldre bastuaggregat finns en "fulnolla" i manöverpanelen. Då gäller dee aggregat tillverkade på 70 - 80 talet.

Många aggrehat matas med 4 faser, utan nolla. Elementen går på 400V.

Men så har de en manöverpanel, ev. med klocka eller timer. Den drivs med 230V. Då hade tydligen en av de större tillverkarna löst det genom att bygla skyddsjord med nolla i manöverpanelen, redan i fabrik. Kan vara värt att kolla i det här fallet. Vi rev ut ett äldre aggregat (70 tal), där fanns bygeln.

Men som sagt det är vanligt med krypströmmar i bastuaggregat.

• Laddar…