Jag har haft förmånen att jobba med Eltakos nya dosdimmer EUD61NPL de senaste veckorna. Tänkte bidra med en sammanställning över vad jag lärt mig. Dimmern tar alla laster utom induktiva L-laster (Ovanliga i en vanlig villa). LED funkar finfint. Lägsta last är 4 W så har du en ensam LED kan det bli för lågt men mycket bättre än Eltakos gamla dimrar som hade 20W som minsta last.

Jag hittade inga snygga kopplingsscheman på nätet så här kommer ett hemsnickrat schema med lite bonusinfo. Hojta till om något är fel eller saknas. Alltid kan det hjälpa någon antar jag! :)

Kopplingsschema och beskrivning av dosdimmer EUD61NPL med funktioner och installation för olika ljuskällor och strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
gilles84 och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Intressant! Skulle den funka med den här leddrivern, har fyra st 3W LED som last. Just nu sitter det en vanlig strömställare ABB Jussi i ramen, går det att få alla funktioner med den på något vis då den inte är återfjädrande? Var på väg att köpa ABB:s egen dimmer men det går på 999 kr på Classe och har inte andra funktioner än att den kommer ihåg sist inställda ljusstyrka.

Elektronisk leddriver för 3W LED-lampor med informationsetikett och anslutningsterminaler.

Redigerat:
A
En utmanare till scneider-pucken, spännande.
Jag är föräldraledig till i februari, så jag vill inte beblanda mig med grossisten i onödan, men jag är lite nyfiken på prislappen, framförallt i förhållande till schneidern

nikasp skrev:
Intressant! Skulle den funka med den här leddrivern, har fyra st 3W LED som last. Just nu sitter det en vanlig strömställare ABB Jussi i ramen, går det att få alla funktioner med den på något vis då den inte är återfjädrande?
Det ska funka. Har du ingen återfjädrande impulsfjäder blir du av med barnkammarfunktionen och insomningsfunktionen men de kan man leva utan. Såhär står det i manualen:

"Om strömbrytaren ej kan ersättas med en återfjädrande tryckknapp finns en separat ingång för styrning via normal strömbrytare: Om aktuell ljusnivå skall regleras, utför man en kort växling på strömbrytaren när ljuskällan är aktiverad dimmern börjar då att automatiskt dimra ljuset upp och ner. När önskad ljusnivå är uppnådd slår man av strömbrytaren. Dimmern är nu inställd på den nya ljusstyrkan när den slås på igen."

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.