Hej,
Har problem när jag kör min MIG-svets i garaget. Svetsen har fyra effektlägen och det går bra att köra på de två lägsta men så fort man ökar så går automatsäkringen i garagets elcentral direkt. Säkringen där är stämplad C10, alltså 10A trög. Specifikationen på svetsen säger också att den kräver 10A trög.
Elen till garaget från boningshusets central levereras med 3 faser á C16, alltså trög 16A.
Det finns förstås risk för att det är fel på svetsen på nåt sätt, men det finns ju också teorin om att den ligger på gränsen eller att det helt enkelt står fel i svetsens specifikation. Svetsar har ju väldigt höga startströmmar så det kan tänkas att C10 inte är tillräckligt trög ändå.
1. Finns det nån som har erfarenhet av liknande problem?
2. En vidare fråga är om man enkelt kan/får byta ut C10-automatsäkringarna i garaget till C16? De skyddas ju ändå av C16 från huset...
/Cruzze
Har problem när jag kör min MIG-svets i garaget. Svetsen har fyra effektlägen och det går bra att köra på de två lägsta men så fort man ökar så går automatsäkringen i garagets elcentral direkt. Säkringen där är stämplad C10, alltså 10A trög. Specifikationen på svetsen säger också att den kräver 10A trög.
Elen till garaget från boningshusets central levereras med 3 faser á C16, alltså trög 16A.
Det finns förstås risk för att det är fel på svetsen på nåt sätt, men det finns ju också teorin om att den ligger på gränsen eller att det helt enkelt står fel i svetsens specifikation. Svetsar har ju väldigt höga startströmmar så det kan tänkas att C10 inte är tillräckligt trög ändå.
1. Finns det nån som har erfarenhet av liknande problem?
2. En vidare fråga är om man enkelt kan/får byta ut C10-automatsäkringarna i garaget till C16? De skyddas ju ändå av C16 från huset...
/Cruzze
1: har du något mer som kan tänkas ta ström på samma säkring? lampor tex?
2: nej det är inte bara att byta, ofta är ju kablar anpassade efter säkringen och det kan då behöva bytas ut kablar mot grövre, uttaget ska klara 16A med osv.
2: nej det är inte bara att byta, ofta är ju kablar anpassade efter säkringen och det kan då behöva bytas ut kablar mot grövre, uttaget ska klara 16A med osv.
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
När det är avsäkrat med 10a så är kabelarean sannolikt för liten för att klara 16
Dock brukar det gå att byta till 13a utan att behöva byta kablar.
Det kanske är någon elektriker i forat som vill göra ett professionellt utlåtande
Dock brukar det gå att byta till 13a utan att behöva byta kablar.
Det kanske är någon elektriker i forat som vill göra ett professionellt utlåtande
Tack för snabba svar. Jag använder bara en fas av de tre som är dragna till garaget så brukar stänga av allt annat som ligger på den. Dock utan lycka och det är ju inte smidigt på nåt sätt.
Men om man antar att svetsen fungerar och alltså bara drar 10 A vid gång men behöver lite kortvarig extra kräm vid start skulle man tänka sig att en C16 skulle kunna vara mer som en D10? Känner här att det börjar gå utanför vad jag får/kan göra. Ska dock kolla vad det är för area på kablarna som går från huset. Det är väl 2.5mm2 för 16A?
/Cruzze
Men om man antar att svetsen fungerar och alltså bara drar 10 A vid gång men behöver lite kortvarig extra kräm vid start skulle man tänka sig att en C16 skulle kunna vara mer som en D10? Känner här att det börjar gå utanför vad jag får/kan göra. Ska dock kolla vad det är för area på kablarna som går från huset. Det är väl 2.5mm2 för 16A?
/Cruzze
Var sitter mätarskåpet?
Om man ska köra effektkrävande utrustning i garaget så kan det vara en fördel att sätta en central i garaget som matas direkt från mätarskåpet eller parallellt från matningen till elcentralen inne, beroende på kabelvägar mm.
Mata ett motoruttag via diezedsäkringar, resten via dvärgbrytare.
Svetsar, motorer mfl apparater med stora startströmmar vill man oftast ha matade via diezedsäkringar eftersom dom klarar högre strömmar under kort tid än motsvarande dvärgbrytare.
Våra elcentral matas direkt från mätarskåpet via en skarvbox som fördelar det till garaget och huset. I garaget har vi dvärgbrytare förutom till motoruttaget (matad via 2,5mm2-kabel avsäkrad 10A).
Om man ska köra effektkrävande utrustning i garaget så kan det vara en fördel att sätta en central i garaget som matas direkt från mätarskåpet eller parallellt från matningen till elcentralen inne, beroende på kabelvägar mm.
Mata ett motoruttag via diezedsäkringar, resten via dvärgbrytare.
Svetsar, motorer mfl apparater med stora startströmmar vill man oftast ha matade via diezedsäkringar eftersom dom klarar högre strömmar under kort tid än motsvarande dvärgbrytare.
Våra elcentral matas direkt från mätarskåpet via en skarvbox som fördelar det till garaget och huset. I garaget har vi dvärgbrytare förutom till motoruttaget (matad via 2,5mm2-kabel avsäkrad 10A).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Strömmen går från matarskåpet utanför huset....
...in i husets elcentral. Och de tre inringade faserna (C16) går via 25 m kabel till...
... garagets central på tre st C10 (endast en fas används):
Garageströmmen verkar alltså matas via husets elcentral...
/Cruzze
Strömmen går från matarskåpet utanför huset....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...in i husets elcentral. Och de tre inringade faserna (C16) går via 25 m kabel till...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
... garagets central på tre st C10 (endast en fas används):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garageströmmen verkar alltså matas via husets elcentral...
/Cruzze
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Om du med direkt menar att dvärgen löser i samma ögonblick som svetsen startas så skulle en D10 hjälpa. Det ska fungera då det finns en JFB i centralen som tar hand om frånkopplingen vid ett jordfel. Då kablarna ser ut att vara utanpåliggande kan man även fundera på att gå upp i märkström till 13 eller 16 A om det skulle behövas.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men sätt upp ett nytt vägguttag med 2,5 mm2 kabel och utnyttja en ledig fas i garaget, behövs ju ingen säkring i garaget så länge man inte byter upp sig i husets elcentral, men det är ju ingen större kostnad att sätta en 16 i garaget också för att göra det framtidssäkert.
Protte
Protte
Jag hade nog sätt en C 16 i garaget och anslutet vägguttaget till en 2,5 mm2 ledning. Det är ingen som förväntar att grupper som lämnar en central är anslutna till strömskenan i centralen. Det normala är att en gruppcentral skyddar sina grupper på ett korrekt sätt.prototypen skrev:
Sådär. Ingen läser förmodligen denna tråd längre men infogar svar för framtida arkivsökningar!
Bytte C10 mot C16 i garaget och det funkar nu utmärkt att köra svetsen utan att säkringen löser ut. Matningen kom ju från boningshuset via en C16. Nu kan jag köra min Esab-svets på 140A t.o.m på 4:an = högsta läget. Blir utmärkt genombränning och fogar man kan lita på
/Cruzze
Bytte C10 mot C16 i garaget och det funkar nu utmärkt att köra svetsen utan att säkringen löser ut. Matningen kom ju från boningshuset via en C16. Nu kan jag köra min Esab-svets på 140A t.o.m på 4:an = högsta läget. Blir utmärkt genombränning och fogar man kan lita på
/Cruzze
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Jo, men hur ärdet med kabeln, bytte du den också?
Nu ser det ut som den är utanpåliggande, så det är möjligt att den inte kommer att brinna för 16A. Men du tar en risk med att säkra upp till 16A på en 1,5 kvmm tråd.
Din svets drar troligen bara mycket ström kortvarigt, men du eller någon annan kan ju råka koppla in något annat senare som får ledningen att brinna.
Nu ser det ut som den är utanpåliggande, så det är möjligt att den inte kommer att brinna för 16A. Men du tar en risk med att säkra upp till 16A på en 1,5 kvmm tråd.
Din svets drar troligen bara mycket ström kortvarigt, men du eller någon annan kan ju råka koppla in något annat senare som får ledningen att brinna.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Cruzze har satt upp ett extra uttag och i början så skriver han om 2,5 mm2 så vi får väl förutsätta det bästa.
Protte
Protte
