När jag nyss skulle byta en säkring som gått insåg jag att förpackningen måste ha tappats i golvet så keramiken gått sönder. Är det ok att använda dessa säkringar ändå?
Fyra keramiska säkringar på ett träbord, några med synliga sprickor och skador på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade inte använt dem då nya säkringar inte kostar så många kronor att köpa.

Näj det kostar ju inte så mycket och nya ska självklart köpas in, men i väntan på att hinna köpa nya skulle det vara bra att kunna använda de trasiga. Har satt in 10 ampere säkring tillfälligt, men det räcker inte till som huvudsäkring. Har det mörkt i huset för att kunna få färdigt både disk och tvättmaskin...

Åsa Lund
Jag hade använt dem sålänge och skyndat mig till affären för nya sen

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Inga problem med att använda dom bara för att det fattas lite porslin :thumbup:

Det är rätt konstigt att fyra går sönder när förpackningen går i golvet.

Det borde inte påverka funktionen på proppen. Möjligen bryter den snabbare eftersom luften som ersätter det saknade porslinet isolerar bättre och gör att proppen kyls mindre. Om skadan är stor kanske kontakten kan lossna, så att det blir glappkontakt?

Mikael_L
Jag skulle använt en skadad säkring, köpt nya ganska snart utifall att.

Ev skulle jag gått och känt på propphuven om den är väldigt varm efter att jag kört en stund, bara så det inte har blivit något värmeutvecklande glapp i säkringen när den slog i golvet.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Jag hade funderat på funktionen... har skadan någon som helst praktisk betydelse? Nej. Finns det då någon rimlig anledning att slänga fullt fungerande säkringar? Nej.
Ok, risk finns att man skär sig på vassa kanter men ... man håller ju i lilla änden... nä , jag hade använt dem.

Vad bra, då kör jag på dom här men ser till att ha nya och hela i beredskap

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.