7 149 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Det drar fortfarande om pungen! Har elektrikern kopplat transformator rätt?
Jag har nyligen bytt ut ventilationen för komposttoan till en Vilpe ekotoalettfläkt. Eftersom den är lite överdimensionerad och det blir lite drag om pungen när man sitter, så har jag även köpt en transformator (Östberg VRTEC 5-stegs) och just fått den installerad av en elektriker. Men jag märker ingen skillnad i fläktens hastighet mellan de fem stegen (utom avstängningen som funkar som den ska).
Kan någon kunnig vara snätt att titta på kopplingarna och säga om det är riktigt? När jag mäter med voltmeter får jag 230V i alla fläktlägen.
Manualen säger:
Inkopplingen ser ut så här:
Kan någon kunnig vara snätt att titta på kopplingarna och säga om det är riktigt? När jag mäter med voltmeter får jag 230V i alla fläktlägen.
Manualen säger:
Inkopplingen ser ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nu har jag kopplat om och kan köra maratonpass igen utan att förfrysa mjukdelarna, även utan vadderad susp. Får bli ett samtal till elektrikern och förklara att jag gjort hans jobb åt honom nu. Kanske en saftig faktura också
Tack för hjälpen!
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Menar du allvar att det var en elektriker som har gjort det där?
Bortsett från felkopplingen så ser det ju inte direkt ut som en yrkesman varit framme, för långt skalat på trådarna, manteln på den vänstra kabeln ser ut att ev. vara felskalad också, manteln skall komma in några mm i kapslingen. Som det är nu blir dte svårt att se om den sitter rätt i förskruvningen.
Bortsett från felkopplingen så ser det ju inte direkt ut som en yrkesman varit framme, för långt skalat på trådarna, manteln på den vänstra kabeln ser ut att ev. vara felskalad också, manteln skall komma in några mm i kapslingen. Som det är nu blir dte svårt att se om den sitter rätt i förskruvningen.
Ja, jag tänkte det vore bra att ta in en elektriker så det blir säkert och bra gjort. Tog en som grannen rekommenderat, men det blev som vanligt ytterligare en hantverkare på min svarta lista. Efter fem år i huset och ungefär lika många hantverkare av olika slag har jag tyvärr ingen som jag kommer anlita igen...
Jag ska kolla att manteln i alla fall är synlig från insidan. Det hade jag inte en tanke på att kolla. Han drog om ett par strömställare och monterade ett nytt uttag också. Kanske bäst att kolla dem med. Det var nog tur att han glömde att jag bett honom installera jordfelsbrytare för det får någon annan elektriker göra nu.
Jag ska kolla att manteln i alla fall är synlig från insidan. Det hade jag inte en tanke på att kolla. Han drog om ett par strömställare och monterade ett nytt uttag också. Kanske bäst att kolla dem med. Det var nog tur att han glömde att jag bett honom installera jordfelsbrytare för det får någon annan elektriker göra nu.
Klicka här för att svara