6 095 läst ·
28 svar
6k läst
28 svar
Kontakt-JFB löser ut för motorvärme...
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Just motorvärmare till bilen är evigt erlände, salt/blött och skitigt, grannen har 1st Jfb till hela huset, även garaget, släcker hela huset när motorvärmaren slår till..! Visst är det bra om det fixas, men ingen fara..
Idag skall man ha en jordfelsbrytare typ A, den typen klarar att detektera fel som innhåller pulserande likström.hempularen skrev:Funderar lite på om felet kan ligga i typ av jordfelsbrytare. Vissa (äldre?) är känsliga för fasvridningar. En fläkt kan innehålla avstörningsfilter, både till fläktmotorn och till ev. reglerelektronik. Filter ger ofta en kapacitiv last, som ev. vissa jordfelsbrytare feltriggar på.
Det har framgått av andra trådar här vilken klass en bra jordfelsbrytare skall ha, klassen framgår av märkningen på jordfelsbrytaren. Jag kommer inte ihåg va de olika klasserna betyder, men lägger du upp en bild där typskylten är synlig, så finns det nog någon här som kan titta på det.
Man bör ha utomhusuttag utanför husets ordinarie jordfelsbrytare. Istället skyddar man dessa med en separat personskyddsautomat. Då slocknar bara motorvärmaren m.m. vid jordfel i bilen.Husqvarna220Ac skrev:
En viktig orsak till att jordfelsbrytaren haft dåligt ryckte i Sverige är nog våra oflexibla skruvproppcentraler. Det gör att många jordfelsbytarinstallationenr styrs av Centralens byggsätt istället för en optimal uppdelning. Risken finns att den totala läckströmmen närmar sig en kritisk gräns. I normcentraler kan man lätt dela upp anläggningen på flera jfb. Man kan låta en 300 mA jfb skydda elpannan och värmepump.
Jag undrar hur många ggr min jordfelsbrytare hemma har löst ut?.... 0ggr?
Nu verkar det som att värmefläkten är en bov, en annan tanke är om det finns möjlighet att dra en sladd från huset för att testa om det fungerar bättre då?
Nu verkar det som att värmefläkten är en bov, en annan tanke är om det finns möjlighet att dra en sladd från huset för att testa om det fungerar bättre då?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ja detta kan man göra hur bökigt som helst..
Skippa JFB vill jag ju inte eftersom ingen annan JFB finns (som borde framgå ovan). Stickpropp svängd också och det gör ingen skillnad.Husqvarna220Ac skrev:
För att testa lite mer tog jag ut vattenkokaren, då går också JFB... Ungefär varannan gång. Jag såg att original fläkten som bryter JFB är på 1600W medan den som inte bryter är på 800W.
Verkar alltså som högre förbrukning bryter JFB oftare...
Det låter som att det finns en liten överledning från nolla till jord någonstans och den blir större vid högre ström. Precis som hempularen skriver i #12. Exakt var det sitter är svårt att säga.
Prova att byta ut din JFB/förlängningskabel, det kanske är den som är rapplig (låter nästan så om du kan köra kupevärmaren inne utan problem). En lösning kan ju vara att montera en liten normkapsling i garaget och sätta en enfas JFB ut på bara motorvärmaruttaget. Jag misstänker att det generellt är bättre kvalitet på en sån än vad det är på en lös kabelmonterad. Händelsevis har jag en enfasig AEG över som jag aldrig kommer att använda själv..... om du bor någonstan nära....
Att köra utan JFB är en skitdålig idé, precis som du är inne på.
Prova att byta ut din JFB/förlängningskabel, det kanske är den som är rapplig (låter nästan så om du kan köra kupevärmaren inne utan problem). En lösning kan ju vara att montera en liten normkapsling i garaget och sätta en enfas JFB ut på bara motorvärmaruttaget. Jag misstänker att det generellt är bättre kvalitet på en sån än vad det är på en lös kabelmonterad. Händelsevis har jag en enfasig AEG över som jag aldrig kommer att använda själv..... om du bor någonstan nära....
Att köra utan JFB är en skitdålig idé, precis som du är inne på.
Det där med att vända stickproppen har du minst tre ställen att prova på och i olika kombinationer.anders07 skrev:Skippa JFB vill jag ju inte eftersom ingen annan JFB finns (som borde framgå ovan). Stickpropp svängd också och det gör ingen skillnad.
För att testa lite mer tog jag ut vattenkokaren, då går också JFB... Ungefär varannan gång. Jag såg att original fläkten som bryter JFB är på 1600W medan den som inte bryter är på 800W.
Verkar alltså som högre förbrukning bryter JFB oftare...
1) Innan JFB, 2) efter JFB och 3) kupéfläkten.
1,2,3
~1,2,3 (~ = vänd)
1,~2,3
1,2,~3
~1,~2,3
~1,2,~3
1,~2,~3
~1,~2,~3
Många kupéfläktar har idag (sedan 10-15 år?) värmeelement som ändrar effekt efter omgivande (insugande) luft, den angivna effekten är bara när det är under ca 20-25 minusgrader.
http://www.defa.com/sv/automotive/warmup/products/interior_heaters/termini_series/
Kom ihåg att motionera jordfelsbrytaren en gång i halvåret. Det räknas som utlösning. Och beroende på situation bör man skydda sig från konsekvenser.Odjuret skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Jo man hade ju inga motor/kupévärmare före JFB...! Funkade rätt bra det med! vi har ganska nya bilar, och tycker detta problem är ganska vanligt med just motorvärmaren,
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 891 inlägg
Ge dig nu Husqvarna. Motorvärmare är utmärkta exempel där en JFB gör nytta för att upptäcka fel. Det är inte så många andra situationer där man har en så nära kontakt med både utsatta delar och moder jord samtidigt. Man löser inte dessa isolationsproblem genom att ta bort JFBn. Alla är inte så hårdhudade som ni där uppe 
Vi har haft bilarna via JFB-skyddade uttag sedan 2000, tre olika bilar, 95:a såld -07, 03:a såld -15, nu en -15, ingen har löst ut JFBn.Husqvarna220Ac skrev:
Mina föräldrar har haft JFB sedan 80-talet & ingen av deras bilar har löst JFBn.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Har de Jfb från 80-talet så funkar denna oftast inte, min far har ett hus byggt -78, denna löser aldrig ut, trycker man på testknappen händer inget..
När dom sålde det huset i början av 00-talet så fungerade JFBn, det provades "skarpt" någon gång ibland, om man lät blöt tvätt ligga i torktumlaren någon timme innan man startade den så löste den ut JFBn, men om man startade tumlaren direkt så löste den inte JFBn.
Nu bor dom i ett annat hus med nyare JFB.
Nu bor dom i ett annat hus med nyare JFB.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden