P
Mina spotlights som har suttit uppe i 7 år har för ett tag sedan börjat att inte tändas. Trodde det var själva ljuskällan men alla var intakta så jag tog ner de felande armaturerna. Trodde det kunde vara trafona.
Men det var en helt annan orsak..Se bild på en.
De är 12Volts 2x35W halogen. Har en trafo per armatur och trafon fungerar fortfarande. Inbyggnadslåda finns i taket.
Genom den brända delen sockerbiten är det avbrott.. Därav inget lyse

Kan någon förklara hur det kan komma sig att bara ena sidan är bränd och varför nu?
Jag har 8 st av dessa + även 6 st enkla... Blev just lite läskigt att ha dem tända...

• Bränd anslutning på en spotlightarmaturs anslutningsblock där vissa kablar är intakta och andra skadade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbel spotlightarmatur med 2x35W halogenlampor och synlig brännmärkning på höger sida.
    Skapa konto
  • Bränd anslutning i spotlight-armatur med synliga skador på ena sidan av kabelkopplingen.
    Skapa konto
L
Inget ovanligt , dålig kontakt , varmgång , bara byta sockerbitarna till nya och tvinna ledningarna samt vika dom dubbla in i sockerbitarna , blir mera materiel att skruva mot

Ja så går det när man inte använder WAGO 221 när man har RK
Två trådar i en "sockerbit" så flyter kopparn bort på 7 år

Gäller det alla att det är bränt eller bara den?

P
Alla som slutat fungera (4st ) har samma problem.. det är bara den ena polen som har brunnit. varierar vilken....

De två trådarna är monterade från fabrik. Gissar jag.
Den andra är kopplad av herr elektrikern
Armaturerna är inhandlade via elbutik.. Kommer inte ihåg fabrikatet

L
P TheStills skrev:
Kan jag byta sockerbiten mot två wago?
[länk]

Ska man sätta fast dom på nått sätt eller bara låta de ligga?
Nu är det så , att det är ingen patentlösning med Wago , som vissa framhåller och har tagit till sig som något universialmedel för kopplingar i alla lägen , och oslagbart , klart att det går att använda vad som helst av godkända kopplingsdetaljar , bara det blir riktig kontakt , så gör som du vill i det här fallet

Wago är en patentlösning för alla kopplare här kan du blanda EK FK RK och t.o.m. högtalatekabel typ MK i samma plint men bara en tråd i varje kontakt.

Clas Olsson har Wago 221 som är mindre utvändigt lättare att knöla in. annars ingen elektrisk skillnad.

L
L Leif i Skåne skrev:
Wago är en patentlösning för alla kopplare här kan du blanda EK FK RK och t.o.m. högtalatekabel typ MK i samma plint men bara en tråd i varje kontakt.

Clas Olsson har Wago 221 som är mindre utvändigt lättare att knöla in. annars ingen elektrisk skillnad.
Så då menar du att det enda som går att använda för att koppla ledningar är Wago
Skitsnack och inget annat , så att säga detta är att villseleda en del personer , sen att föreslå något som fungerar är inte fel , men att framhålla något som är det enda är fel ,
har du aktier i Wago då förstår jag din inställning

Han menar att typ Wago 222 är vida överlägsna sockerbitar i alla lägen där det handlar om ledningar typ RK, vilket det ju är i anslutningsledningarna till den typ av armaturer. Lite bättre är dom lite dyrare sockerbitar som ha ett metallbleck som sitter mellan skruv och trådar. Den enda fördel med sockerbiten är att den är billigare, det skiljer minst en par kronor.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
P TheStills skrev:
Alla som slutat fungera (4st ) har samma problem.. det är bara den ena polen som har brunnit. varierar vilken....
Kan du lossa på ledarna från sockerbiten på armaturens sida och se hur de ser ut, om de har förtennade ändar, ändhylsor etc.

L
E elmont skrev:
Han menar att typ Wago 222 är vida överlägsna sockerbitar i alla lägen där det handlar om ledningar typ RK, vilket det ju är i anslutningsledningarna till den typ av armaturer. Lite bättre är dom lite dyrare sockerbitar som ha ett metallbleck som sitter mellan skruv och trådar. Den enda fördel med sockerbiten är att den är billigare, det skiljer minst en par kronor.
Jag tror att han kan svara själv på detta och inte behöver ha någon suport från andra , samt att även du har har en möjlig förmåga att säga till någon , att detta är en patenlösning för något , men det är det inte , jag tror nog att det inte är bra för forumet att framföra något sådant

L Liteavvarje skrev:
Jag tror att han kan svara själv på detta och inte behöver ha någon suport från andra , samt att även du har har en möjlig förmåga att säga till någon , att detta är en patenlösning för något , men det är det inte , jag tror nog att det inte är bra för forumet att framföra något sådant
Men vilka alternativ finns det då?
Sockerbit är inget idiotsäkert alternativ i det här fallet, om 4 av 7 inkopplingspunkter har havererat på 7 år så är det ju katastrofalt dåligt.

Kan det vara till annat än gagn för forumet att påpeka att sockerbitar ofta är en dålig lösning som nästan alltid kan ersättas med betydligt bättre metoder?
Jag har genom åren bytt ut ett stort antal "brända" sockerbitar men aldrig någon Wago 222 med motsvarande användning.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L
E elmont skrev:
Kan det vara till annat än gagn för forumet att påpeka att sockerbitar ofta är en dålig lösning som nästan alltid kan ersättas med betydligt bättre metoder?
Jag har genom åren bytt ut ett stort antal "brända" sockerbitar men aldrig någon Wago 222 med motsvarande användning.
Har aldrig sagt något om vara eller inte vara om Wago , det som jag finner märkligt , är att det ska framhållas som någon patentlösning för något , om det nu ska vara detta , så är det ju en förutsättning att andra kopplingsalternativ förbjuds , efter som ni framhäver att detta är det enda rätta för kopplingar , ni ska nog tänka till lite om sådana uttalanden , att tala om vad som är bra eller dåliga i ert tyckande , finner jag inget fel i , men det finns andra saker som kan komma upp i forumet , och att då ha en förutfattad mening i detta är nog inte bra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.