Skulle koppla dit en ny häll hade jag tänkt.
Bort med den gamla som satt med 3 st fas utan nolla. Den nya ska ha 2 fas plus nolla.
Jag såg i dosan att jag hade 3 fas och en blå och jord. Precis innan jag kopplat in den nya hällen kontrollmätte jag och ser till min förvåning att nollan inte verkar vara inkopplad. Jag får 230 volt mellan fas och jord men 0 mellan fas och nollan. Tur jag inte kopplade in hällen antar jag?
Nu till frågan, är det mycket jobb för en elektriker att koppla in en fungerande nolla? Om ja så får jag koppla in den gamla hällen igen så att vi kan laga mat. Eller är det bara en timmes jobb så att jag kan räkna med att de kan komma på en gång imorgon?
Bort med den gamla som satt med 3 st fas utan nolla. Den nya ska ha 2 fas plus nolla.
Jag såg i dosan att jag hade 3 fas och en blå och jord. Precis innan jag kopplat in den nya hällen kontrollmätte jag och ser till min förvåning att nollan inte verkar vara inkopplad. Jag får 230 volt mellan fas och jord men 0 mellan fas och nollan. Tur jag inte kopplade in hällen antar jag?
Nu till frågan, är det mycket jobb för en elektriker att koppla in en fungerande nolla? Om ja så får jag koppla in den gamla hällen igen så att vi kan laga mat. Eller är det bara en timmes jobb så att jag kan räkna med att de kan komma på en gång imorgon?
Det beror naturligtvis på var nollan inte är inkopplad.
Finns den med hela vägen bort till elcentralen så är det ju plättlätt och jättesnabbt att fixa.
Men jag anar att det inte är så lätt, ty då borde den redan varit inkopplad nu. Inte så att det är vanligt att man struntar i att lägga in nollan i centralen.
Det kan ju ev vara en skada på vägen också, så nollan är av där. I så fall är det väldigt bra att hitta det nu.
Finns den med hela vägen bort till elcentralen så är det ju plättlätt och jättesnabbt att fixa.
Men jag anar att det inte är så lätt, ty då borde den redan varit inkopplad nu. Inte så att det är vanligt att man struntar i att lägga in nollan i centralen.
Det kan ju ev vara en skada på vägen också, så nollan är av där. I så fall är det väldigt bra att hitta det nu.
Om det finns en nolla dragen hela vägen från spisen till centralen men den är oansluten i centralen så lär det inte ta många minuter att koppla in den. Är det en skarv någonstans där det övergår från 4 till 5 ledare kan det vara lite besvärligare, men knappast oöverstigligt då heller. Är det infälld eller utanpåliggande installation?
A Avemo skrev:Om det finns en nolla dragen hela vägen från spisen till centralen men den är oansluten i centralen så lär det inte ta många minuter att koppla in den. Är det en skarv någonstans där det övergår från 4 till 5 ledare kan det vara lite besvärligare, men knappast oöverstigligt då heller. Är det infälld eller utanpåliggande installation?
Bara att försöka hitta andra änden på det röret.
Om du öppnar locket till centralen så kan du följa ledarna från spissäkringarna och se vilket rör de går ut i. Om det finns en nolla i det röret också är frågan om den är oansluten i centralen eller om det är ett avbrott någonstans. Var försiktig när locket är av bara. Speciellt om det är en gängsäkringscentral.
Tror inte jag vågar mig på centralen alls, iaf inte innan jag sett en elektriker öppna den.A Avemo skrev:Om du öppnar locket till centralen så kan du följa ledarna från spissäkringarna och se vilket rör de går ut i. Om det finns en nolla i det röret också är frågan om den är oansluten i centralen eller om det är ett avbrott någonstans. Var försiktig när locket är av bara. Speciellt om det är en gängsäkringscentral.
Tack för all input alla. Jag ringer en elektriker imorrn så får jag se om de har tid med mig.
Klicka här för att svara