En idé är att byta till led-ljuskällor, du får då bara ca en tiondel av strömmen....

Kostar dock en slant om det är många armaturer och du behöver kolla så drivdonen klarar den lägre effekten.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
P
Jösses vilken fight det blev över wago....
Lugna er 'pojkar'
Kan hålla med att wago eller liknande är bättre än sockerbitar men dessa sockerbitar satt som original och de sattes upp utan någon som helst tanka på att de skulle gå varma

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kan du lossa på ledarna från sockerbiten på armaturens sida och se hur de ser ut, om de har förtennade ändar, ändhylsor etc.
Jo jag har tagit loss kablarna och de är varken förtennade eller har ändhylsor utan enkla 'lågspännings-FK'

Jag kommer köpa ett tjog med wagos eller liknande och gå igenom alla armaturer..
Men nej, kostnaden att byta till LED är alldeles för stor. Måste byta alla trafos mot drivers och i mitt fall så sitter det en trafo till varje spot. Så... nää inte nu

L
Ingen dum ide att gå över alla armaturer , har en larvat till sig , så är det nog fler eller på väg
sedan vilken plint eller annat som du använder är rätt egalt bara det håller

tommib
L Leif i Skåne skrev:
Wago är en patentlösning för alla kopplare här kan du blanda EK FK RK och t.o.m. högtalatekabel typ MK i samma plint men bara en tråd i varje kontakt.

Clas Olsson har Wago 221 som är mindre utvändigt lättare att knöla in. annars ingen elektrisk skillnad.
Vad jag tror att Leif menar här är att wago har patent på sin klämma. Således är det en patentlösning. Det betyder inte att andra lösningar blir otillåtna/omöjliga.

Fördelen med Wago är att det är svårt att misslyckas, vilket ofta sker med små "sockerbitar" vilket bevisas i trådstarten ovan.

Stora sockerbitar samt ubåt med EK eller FK i större arier fungerar bra, men 2 styck RK 0,5-0,75 mm² i en liten sockerbit är risken stor!

Skillnaden är att Wagos fjäderbelastade klämma bibehåller kontakttrycket hur läng som helst, medan under en skruv flyter kopparn bort efter någon tid med reducerat kontakttryck som följd.

Alla som provat kan vittna om att man efter en tid kan efterdrag skruvkopplingar flera grader ibland ett ¼-varv.

Detta beror på att el tråd besår av glödgad koppar som är mjuk, när man deformerar koppar under en skruv blir koppar hård och fjädrande, därför skall man alltid efterdrag skruvförband.

Har du en större bit koppar prova ock smid den på ett städ med en smideshammare, efter ett antal slag är koppar hård som glas och splittras, men värmer man den så den glöder och kyler snabbt så är dem mjuk igen.

Kolla på detta klipp, där ser man vad kylning av tråden har för påverkan

Redigerat:
tommib tommib skrev:
Vad jag tror att Leif menar här är att wago har patent på sin klämma. Således är det en patentlösning. Det betyder inte att andra lösningar blir otillåtna/omöjliga.
Nja, Wagos patent gick ut i slutet av 90-talet. När patentet gällde var Wago skit enligt Weidmüller men när det slutade att gälla kom alla konkurrenter med klämplint och påstod att dom var bra.
Jag har använt Wago sedan slutet av 70-talet och aldrig har en tråd släppt.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Skruvplint a la klassisk sockerbit är skit och bör inte användas någonstans. De har runt mothåll mot platt skruv, skruven är smalare än mothållet och skruven för sig tvärt över ledaren vid montering. Dessutom är den beroende av att efterdras.

Lite bättre är sockerbitar med rektanguläet mothåll och metaltunga mellan skruv och ledare. Även hissklämma är bättre.

De säkraste kopplingarna är fjäderbelastad hissklämma samt lösningar likt den öppningsbara wagon.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.