16 319 läst ·
7 svar
16k läst
7 svar
Jordfelsbrytare löser kyl och frys boven
Hej
Igår löste helt plötsligt jfb ut och jag lokaliserade det med hjälp av automatsäkringarna till kyl/frys. Drog en förlängningsladd och testade olika uttag i går kväll, men den löste överallt. Tyvärr är det bara en jfb för hela huset.
I morse bytte jag ut sladden till kyl/frys ala datorkabel. Den dragna förlängningssladden har jag nu testat i olika vägguttag men den löser fortfarande i det uttag som är draget för just kyl/frys. Har testat i 2 andra, men där löser inte jfb ut.
Nu undrar jag hur man ska fortsätta felsöka innan man kontaktar elektriker?
Första insikten var att vi behövde köpa ny kyl/frys, men det är ju rätt dyrt och jag är inte säker på att det är den som är boven trots allt.
Micke
Igår löste helt plötsligt jfb ut och jag lokaliserade det med hjälp av automatsäkringarna till kyl/frys. Drog en förlängningsladd och testade olika uttag i går kväll, men den löste överallt. Tyvärr är det bara en jfb för hela huset.
I morse bytte jag ut sladden till kyl/frys ala datorkabel. Den dragna förlängningssladden har jag nu testat i olika vägguttag men den löser fortfarande i det uttag som är draget för just kyl/frys. Har testat i 2 andra, men där löser inte jfb ut.
Nu undrar jag hur man ska fortsätta felsöka innan man kontaktar elektriker?
Första insikten var att vi behövde köpa ny kyl/frys, men det är ju rätt dyrt och jag är inte säker på att det är den som är boven trots allt.
Micke
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Börja med att klargöra vilka faktorer vi har med i spelet och dess inverkan.
- En kyl
- En gammal och en ny anslutningskabel till kylen?
- En eller två förlängningssladdar?
- Olika uttag som ger olika symptom beroende på förlängningssladd eller anslutningssladd?
- Var stickproppen vänd åt samma håll vid samtliga test, och gör det någon skillnad om du vänder stickproppen? Det kan nämligen vara av vikt för felsökningen.
- Det är ju också av vikt vad kylen håller på med just då, om kompressorn går, avfrostning etc vilket kanske kan vara svårt att veta.
Så vad skiljer här mellan fallen att JFB löser och inte löser vid test via förlängningssladd från ett "annat" uttag?
Tyvärr är nog sannolikheten högst att felet ligger i kylen och inte i sladdarna.
- En kyl
- En gammal och en ny anslutningskabel till kylen?
- En eller två förlängningssladdar?
- Olika uttag som ger olika symptom beroende på förlängningssladd eller anslutningssladd?
- Var stickproppen vänd åt samma håll vid samtliga test, och gör det någon skillnad om du vänder stickproppen? Det kan nämligen vara av vikt för felsökningen.
- Det är ju också av vikt vad kylen håller på med just då, om kompressorn går, avfrostning etc vilket kanske kan vara svårt att veta.
Så vad skiljer här mellan fallen att JFB löser och inte löser vid test via förlängningssladd från ett "annat" uttag?
Tyvärr är nog sannolikheten högst att felet ligger i kylen och inte i sladdarna.
Tyvärr verkar det som om det löser på uttag som sitter på ytterväggarna.
Svar på ovanstående frågor.
En sida-by-sida kyl/frys som tyvärr är från 2002
En ny anslutningskabel
En förlängninssladd (för att testa olika uttag i huset)
Har testat att både vända och ha samma håll på stickkontakten
Avseende kyl/frys så verkar det inte bero på om kompressorn går eller inte utan som sagt snarare till om uttagen sitter på yttervägg eller inte. Men det är trots allt endast kyl/frys som löser jfb
Svar på ovanstående frågor.
En sida-by-sida kyl/frys som tyvärr är från 2002
En ny anslutningskabel
En förlängninssladd (för att testa olika uttag i huset)
Har testat att både vända och ha samma håll på stickkontakten
Avseende kyl/frys så verkar det inte bero på om kompressorn går eller inte utan som sagt snarare till om uttagen sitter på yttervägg eller inte. Men det är trots allt endast kyl/frys som löser jfb
Men om jag tex kör vattenkokaren i ett av de uttag som löser kyl/frys så löser inte jfb så antar att den "gamla" kyl/frysen är bove???
Det kan sitta någon kondensator i den som kan börja läcka mot jord , dom gamla hade hölje av aluminium och är fästa i ramen som är jordad , då löser JFB ,
När JFB löser , blir det svart i hela huset ? är dom vägguttag du provat med jordade ?
När JFB löser , blir det svart i hela huset ? är dom vägguttag du provat med jordade ?
Om kyl /frys kopplas till ett ojordat vägguttag kommer inte jfb att lösa ut. I ett sådant vägguttag kan kyl/frys " fungera" och samtidigt vara spänningsförande i höljet ( farligt)
I det läget kommer jfb lösa ut två av skäl
1 Strömmen passerar till jord via en person som berör kyl/frys och ett jordat föremål.
2 strömmen passerar till jord via en spontanjordning mot annan köksmaskin eller diskbänken.
I det läget kommer jfb lösa ut två av skäl
1 Strömmen passerar till jord via en person som berör kyl/frys och ett jordat föremål.
2 strömmen passerar till jord via en spontanjordning mot annan köksmaskin eller diskbänken.
Klicka här för att svara