Hej

Denna kåpa sitter utomhus. Det verkar som att det svarta plaströret har glidit neråt och då har dessa trådar exponerats.

Vad är det och vad gör jag åt det?

Med vänlig hälsning,

Peter

• Utomhuskåpa på röd vägg med nedglidet svart plaströr som exponerar färgglada eltrådar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska kablar med avskalade ändar och kabelskor sticker ut från en kåpa på en röd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är troligen telefon.
Ser inte ut som det är någon kabel i det svarta tomröret. Pilla upp de lösa kablarna i dosan och låt det vara. Det är inte farligt. Tom en fördel att kabeltätningen saknas. Då rinner ev kondens ut.

De demonterade telestolpen utanför mig (med mitt godkännande - jag har ej fast telefon) när de byggde väg och VA utanför mig. Kan trådarna vara "pluggad" teleanslutning?

Låter troligt. Om de drog ur inkommande telefontråden lite våldsamt och brutalt förklarar det varför strypnippeln saknas i dosan och varför fiskögonen (kopplingen) hänger utanför dosan. Enklast är att låta det sitta kvar annars bör du kunna klippa och ta bort. Det är oavsett ofarligt och bara en kosmetisk fråga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.