Byggahus.se

"Operation El-makeover"

1. R
    Medlem · 11 inlägg

RoslagensRos

Medlem
    Hej, hur får man grepp om hur en rimlig offert kan se ut för ny el i ett gammalt hus? Är det ens möjligt? Ska byta i ett i övrigt rejält byggt och välskött hus i Västerbotten, dock från 1934. Har sett eldragningar från olika decennier men det finns jordat i alla fall kök och badrum. Tänker ta dit en firma som har hög kompetens( har besiktningsrätt, jag har kollat upp dem) och de har sagt att de vill göra jobbet men bara om de får dra om allt. Andra jag har pratat med säger att man inte behöver köra allt på en gång utan man kan ta del för del. Jag är inte säker på det. Mina ungdomar bor där och jag vill inte riskera något.
    Någon som har ett gott råd? Huset är på 125 kvm med källare och jag räknar med 100 000 (utan rot) - kan det vara rimligt?

2. E
    Medlem · Skåne · 10 187 inlägg
    Ett gott råd är att installera en jordfelsbrytare.
    Ta lite bilder på elinstallationerna så lär du få goda råd, förslag och synpunkter på grejorna.

• Laddar…
  3. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 952 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Det är en väldigt svår fråga att svara på utan att veta mer om förutsättningarna. Troligen får du det bästa svaret om du tar in en elprojektör under premissen att du vill ha bygghandlingar för att göra om elen till modern standard och att denna projektör inte kommer få göra själva jobbet. Det behöver då inte vara en behörig elinstallatör men kommer förstås kosta dig pengar. Handlingarna du får tar du sedan och skickar ut till ett par elfirmor och ber dem inkomma med offert. Desto mer detaljerat förfrågningsunderlag, desto bättre (som i mer precisa) offerter kommer du få. Detta tar massor av energi.

Den andra varianten är helt enkelt att lita på en elfirma som får komma och göra om allt. Om det behövs eller inte är inte möjligt att svara på utan att veta mer om förutsättningarna.

100k för ett hus på 125 kvm är inte orimligt. Det kan vara både högt och lågt räknat beroende på förutsättningarna och dina önskemål på installationen.

4. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Det första att åtgärda förutom jordfelsbrytaren är att sanera bort kablar med textil/ gummi isolering i den rörförlagda delen. Kulo med synlig plåtmantel och gummiisolerade ledare är också mogen för återvinningen.

• Laddar…
  5. R
    Medlem · 11 inlägg

RoslagensRos

Medlem
    Tack för responsen!

6. L
    Husägare · Skåne · 3 769 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Det låter mycket såg en annan tråd här där det tog tre dagar för ett par elektriker att tråda om kostnad 7700:- med rot. Material tillkom.
    Är befintlig el förlagd i rör? eller är det gamla kulo?
    Det smartaste med gamla hus är att passa på att isolera inåt med 45 mm och i detta utrymmet dra nya elrör och nya dosor.

• Laddar…
  7. H
    Moderator · Stockholm · 44 340 inlägg

hempularen

Moderator
    Det är ju lite dumt att låta firman förutsätta att allt måste bytas.

OM det mot förmodan finns ledningar/trådar sedan 1934, så var de mogna att bytas på 60 talet, det händer dock att sådana ledningar fortfarande finns. Men OM elen är omdragen någon gång på 50 talet eller senare, så är ledningarna troligen i stort sett OK, och behöver inte bytas.

Man började då med PVC isolerade ledningar, och trådar som installerades på 50 talet är ofatst som nya fortfarande idag.

Utan om man prioriterar lite, så är en installation av jordfelsbrytare definitivt det som höjer säkerheten mest. Jordfelsbrytare räddar liv, även om uttagen i huset är ojordade.

Finns det gamla tygisolerade ledningar från 30 talet så bör de bytas.

Se över att uttag och brytare inte är trasiga (spruckna, glapp så att lampor blinkar), trasiga apparater mpste bytas.

Sedan får man ju överväga vilka utökningar man kanske vill ha. Fler uttag, kanske uttag i badrummet (innan jordefelsbrytaren kom, så var uttag i badrum totalförbjudna). Om man villa utöka mycket, så kanske det är läge att göra om allt.

8. P
    Medlem · 1 576 inlägg

petersv

Medlem
    Var försiktig med att röra i gamla dosor. Om det finns gammlagummiisolerade ledare kan isoleringen smulas sönder och blottlägga ledaren.

• Laddar…
  9. P
    Medlem · Gävleborg · 880 inlägg

PatrikJo

Medlem
    Jag tror du måste sätta dig och fundera över ambitionsnivån för jobbet innan du tar hem någon. Beroende på hur det ser ut och hur du är som person så kan det röra sig om allt från att sätta en jordfelsbrytare i separat kapsling till att byta ut gamla stålrör i väggarna (jo, jag har läst om folk som gett sig på det.).

Min första åtgärd här hemma var att byta centralen. Därefter har jag bytt kablar löpande, främst där de varit i dåligt skick eller där det kopplats om många gånger. Min tanke där är att desto fler kockar som varit inblandade, desto större risk för dålig kontakt osv. I ditt fall skulle det kanske kännas rimligt att kolla lite extra på de ställen där man har stora förbrukare; kök, pannrum, tvättstuga osv?

Om elfirmans grundinställning är att de vill riva ut allting direkt så har de antingen varit på plats och sett att skicket på anläggningen är uselt, eller så har de lite ont om jobb för tillfället och vill ha ett bra tillskott.

• Laddar…
  10. R
    Medlem · 11 inlägg

RoslagensRos

Medlem
    Tack alla för era matnyttiga svar! Jag får tänka till helt enkelt!

11. S
    Medlem · kronoberg · 95 inlägg

stefan57

Medlem
    Vet inte hur då får ihop 7700kr på ett par man i 3 dagar?? beror helt på husets förutsättningar

• Laddar…
  12. Fotografen
    Verktygstokig · E · 11 026 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Omöjligt att svara på innan man sett kåken.
    Att firman vill göra om rubbet är inte så konstigt, är det ombyggt och utökat under de senaste 50 åren med varierande kompetens hos de som varit i farten och kopplat så kan man hitta en del roliga kopplingar.
    Det är svårt att uppskatta tiden för ett sådant jobb, stopp i nåt rör och det går ett par timmar. En offert innehåller därför antingen en "försäkringspremie" för elfirman som gardering eller friskrivningar för tillkommande krångel.
    Har du en pålitlig elmoj är dt bästa att ta det på timmar.

13. S
    Medlem · kronoberg · 95 inlägg

stefan57

Medlem
    Absolut bäst att ta det på timmar om det är en seriös elfirma,annars hugger dom till för att gadera sig,

• Laddar…
  14. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · 2 277 inlägg
    Arbetar inom en liknande bransch och finns det bara lite konkurrens på orten så kan det absolut löna sig att ta in offerter. löpande är
    Absolut inte alltid billigast.

• Laddar…
  15. F
    Medlem · Västernorrland · 575 inlägg

Fredrik Sjödin

Medlem
    Det finns ingenting som heter "besiktningsrätt" inom elbranschen. Firman ska vara registrerad hos Elsäkerhetsverket och ha upprättad ett egenkontrollprogram.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.