Nu är det 30 år sedan jag läste ellära så jag behöver lite hjälp...:)

Ska till att installera en Ecoair 410 och jag hade tänkt använda den befintligt 3 fas elinstallationen som vi använde till vår Ecoair 107:a som vi byter ut

Det vi har i dag är 3 x 10A automatsäkringar.
CTC rekommenderar att man använder 1,5mm kabel till strömförsörjningen
Så jag har då förberett och dragit 1,5mm 3fas till platsen där pumpen ska installeras och eftersom man inte får ha 16A säkringar till 1,5mm kabel så har jag även utgått från att det ska räcka med 10A säkringar till det.

Nu börjar installatören knorra på sig och påstår att det kanske inte räcker. Utan han tycker att det borde vara 16A pga av att max startströmmen är 21,6A för 410:an(107 som vi hade tidigare har 20A som max startström och där har det under 7 år aldrig hänt att säkringarna löst ut). Vilket medför att jag både behöver byta ut säkringarna och dra om kabeln.

Jag tycker det är lite märkligt att CTC rekommenderar 1,5 mm2 kabel (och därmed max 10A säkring), men (enligt installatören) så ska inte det räcka pga att max startströmmen är för hög.

Har jag rätt i min skeptisism?

ps
http://www.ctc.se/files/pd/16210179.pdf

Bästa svaret

CTC menar anslutningskabeln, inte den fasta installationskabeln. En anslutningskabel kan vanligen belastas lite mer och klarar en 16 A säkring.

Nu är ju pumpen fast ansluten så den belastar inte ledningarna med mer än märkströmmen på 7.5 A. Det är i ditt fall den strömmen som i första hand bestämmer säkringens storlek vilket medger 10 A och 1.5 mm2 hela vägen.

Alla apparater har en startström. Det är svårt att säga om 21.6 A blir för mycket, det beror på hur långvarig denna startström är. Å andra sidan har det inget större betydelse då pumpen begränsar belastningsströmmen, dvs ni kan välja 10 eller 16 A fritt, säkringen agerar endast kortslutningsskydd.

Vad är skillnaden mellan anslutningskabel och fast installationskabel?

En anslutningskabel är fritt förlagd med normal kylning. En sådan kabel med arean 3G1.5 mm² tål ca 19 A vilket medger en 16 A säkring, dock med liten marginal. Detsamma gäller en utanpåliggande installationskabel med samma area. Det är alltså ingenting speciellt med anslutningskablar i sig, det är dess användning som har betydelse i detta sammanhang.

Men installationskablar kan vara dolda inne i väggen också och då sjunker plötsligt belastningsförmågan till ca 14 A. Därför finns tumregeln om max 10 A för 1.5 mm².

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Anslutningskabeln är alltså den sista stumpen mjukkabeln från t.ex en arbetsbrytare till en apparat.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.