I vår nya sommarstuga hittade jag detta (se bild) för mig helt oförståeliga klotter i säkringsskåpet. Enligt uppgift ska elinstallationerna i huset har gjorts för +20 år sedan.
Ingen förteckning över vilken säkring som servar vad kan hittas.
Hur avkodar jag detta chiffer?
Ingen förteckning över vilken säkring som servar vad kan hittas.
Hur avkodar jag detta chiffer?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Bästa svaret
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 774 inlägg
De tre sista skulle jag tro är en trefas till spisen "< S" +"PI" + "S.>" är nog mer <Spis.>
W vet jag dock inte, värme kanske? tvåfaselement?
W vet jag dock inte, värme kanske? tvåfaselement?
Kände att jag inte kunde tyda eller ens gissa vad tecknen stod för. Även om jag varken kan förstå kinesiska tecken eller punktskrift så känner jag igen dem när jag ser dem.harry73 skrev:
I detta fallet kände jag att "här finns ett språk jag aldrig sett förut" och blev nyfiken.
Är det "större/mindre än" eller är det pilar?
Kände mig nog klent begåvad i tron att det fanns ett hemligt elektrikerspråk som jag aldrig tidigare sett, trots att jag anser mig vara allmänt elkunnig och kan läsa enklare kopplingsscheman och förstå olika standarder.
Tack! Låter rimligt (men ganska slarvigt, trodde (hoppades) att elektriker var mer noga med sin dokumentation.)13th Marine skrev:
I så fall skulle W kanske kunna stå för varmvattenberedaren som har en lustig tvåfas framkopplad (fas, fas, nolla, jord) trots att spisen, en meter därifrån har trefaskoppling (+nolla och jord)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Vinkelparenteserna ska nog ses som härifrån respektive hit.
Början "Warm Water" Slut Början Spis Slut
Jag kan tyvärr inte heller skriva läsligt för hand, men det där var tråkigt dåligt för något som rimligen borde kunna förstås av en lekman.
Början "Warm Water" Slut Början Spis Slut
Jag kan tyvärr inte heller skriva läsligt för hand, men det där var tråkigt dåligt för något som rimligen borde kunna förstås av en lekman.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 774 inlägg
Eftersom man normalt sett inte använder tre enkelsäkringar till en trefasgrupp så är jag inte säker på att det varit en nogräknad elektriker, om det inte är ett hemmapul.
Nja, så illa är det inte med enkelsäkringar till trefasgrupper så att man kan generalisera sådär.13th Marine skrev:
Det finns många sådana elcentraler uppsatta av väl så seriösa elektriker.
Men för vissa laster och vid vissa tillfällen är det mer illa än andra.
Låt en elektriker komplettera elcentralen med en jordfelsbrytare. Det höjer elsäkerheten rejält i huset. Det är extra viktigt i sommarhus eftersom man ofta använder el utomhus till t.ex. elgrillar. Gräsklippare.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 730 inlägg
De tre till höger är spis. Hur många uttag finns sedan i stugan. Med högst två grupper förutom spisen kan det inte vara svårt att lista ut vad de går till. Slå ifrån en i taget och se vad som slocknar.
F.ö. tror jag att säkringarna är yngre än 20 år. De såg ut så där för sådär 12 år sedan (likadana som installerades hos oss då). Men jag kan ha fel. Det hade kommit en ny design när jag kompletterade ett par år senare.
F.ö. tror jag att säkringarna är yngre än 20 år. De såg ut så där för sådär 12 år sedan (likadana som installerades hos oss då). Men jag kan ha fel. Det hade kommit en ny design när jag kompletterade ett par år senare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden