Byggahus.se

Mystiskt klotter i gruppcentral

1. H
    Medlem · Skåne · 19 inlägg

Händighemma

Medlem
    I vår nya sommarstuga hittade jag detta (se bild) för mig helt oförståeliga klotter i säkringsskåpet. Enligt uppgift ska elinstallationerna i huset har gjorts för +20 år sedan.
    Ingen förteckning över vilken säkring som servar vad kan hittas.
    Hur avkodar jag detta chiffer?

2. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 653 inlägg

thomas33

Renoverare
    Är det inte bättre att slå av alla säkringar och sen sätta igång en i taget och se var det finns ström? Tex vilka eluttag har den säkringen och varmvattenberedare, spis, fläkt etc...

• Laddar…
  3. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 814 inlägg

harry73

bra på allt
    vad är det du egentligen vill veta?

Vilka förbrukare är kopplade till vilken grupp, eller är du uppriktigt intresserad i att tyda klottret?

4. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 653 inlägg

thomas33

Renoverare
    Klottret kan ju komma från att täckplattorna suttit på något annat ställe tidigare. På vår central i garaget står det "lärarrum" mm mm :crysmile:

• Laddar…
  5. Bästa svaret

13th Marine
    Barbar · Trelleborg · 9 770 inlägg

13th Marine

Barbar
    De tre sista skulle jag tro är en trefas till spisen "< S" +"PI" + "S.>" är nog mer <Spis.>
    W vet jag dock inte, värme kanske? tvåfaselement?

• Laddar…
  6. H

Händighemma

Medlem
    Kände att jag inte kunde tyda eller ens gissa vad tecknen stod för. Även om jag varken kan förstå kinesiska tecken eller punktskrift så känner jag igen dem när jag ser dem.

I detta fallet kände jag att "här finns ett språk jag aldrig sett förut" och blev nyfiken.
    Är det "större/mindre än" eller är det pilar?

Kände mig nog klent begåvad i tron att det fanns ett hemligt elektrikerspråk som jag aldrig tidigare sett, trots att jag anser mig vara allmänt elkunnig och kan läsa enklare kopplingsscheman och förstå olika standarder.

7. H

Händighemma

Medlem
    Tack! Låter rimligt (men ganska slarvigt, trodde (hoppades) att elektriker var mer noga med sin dokumentation.)

I så fall skulle W kanske kunna stå för varmvattenberedaren som har en lustig tvåfas framkopplad (fas, fas, nolla, jord) trots att spisen, en meter därifrån har trefaskoppling (+nolla och jord)

8. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 980 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Vinkelparenteserna ska nog ses som härifrån respektive hit.
    Början "Warm Water" Slut Början Spis Slut

Jag kan tyvärr inte heller skriva läsligt för hand, men det där var tråkigt dåligt för något som rimligen borde kunna förstås av en lekman.

9. 13th Marine
    Barbar · Trelleborg · 9 770 inlägg

13th Marine

Barbar
    Eftersom man normalt sett inte använder tre enkelsäkringar till en trefasgrupp så är jag inte säker på att det varit en nogräknad elektriker, om det inte är ett hemmapul.

10. Mikael_L
    Medlem · 42 073 inlägg
    Nja, så illa är det inte med enkelsäkringar till trefasgrupper så att man kan generalisera sådär.
    Det finns många sådana elcentraler uppsatta av väl så seriösa elektriker.

Men för vissa laster och vid vissa tillfällen är det mer illa än andra.

• Laddar…
  11. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Låt en elektriker komplettera elcentralen med en jordfelsbrytare. Det höjer elsäkerheten rejält i huset. Det är extra viktigt i sommarhus eftersom man ofta använder el utomhus till t.ex. elgrillar. Gräsklippare.

12. imported_Benno
    Medlem · Korpilombolo · 1 875 inlägg

imported_Benno

Medlem
    De tre till höger är spis. Hur många uttag finns sedan i stugan. Med högst två grupper förutom spisen kan det inte vara svårt att lista ut vad de går till. Slå ifrån en i taget och se vad som slocknar.
    F.ö. tror jag att säkringarna är yngre än 20 år. De såg ut så där för sådär 12 år sedan (likadana som installerades hos oss då). Men jag kan ha fel. Det hade kommit en ny design när jag kompletterade ett par år senare.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.