Tänkte höra hur ni med mer erfarenhet hade gjort. Ska dra ny el i ett rum och har spontade 17mm plank med 45mm liggande reglar. Blir rätt mycket rör i väggen och känns som att den blir rätt så svag på sina ställen. Har tänkt lämna lite rör i väggen för framtida bruk och använda mig av rotdosor för att hitta och komma åt dessa.
Tänkt dra 3st Ø16 flex till varje uttag
1. EL
2. TP/anten kabel (dras ej in i rotdosa, får en egen om/när den används)
3. Framtida bruk (dras ej in i rotdosa)

Har blåst ut ett rum och ska dra en hel del flex slang i väggarna. Så här har tankegångarna gått
A. Göra spår med cirkeln/överhandsfräsen
B. Endast ta upp hål där reglarna går, blir jobbigt (om det ens går) att drag slangen, men blir vägen svag?
C. Ta bort en planka och borra ett 16mm hål för slangen. Risk för skruvspik, speciellt från baksidan där uttaget ej syns.
D. Bort med plankan och klamra med JR klammer, får lite spikskydd på köpet, men väggen kanske blir svag?

Öppnad väggstruktur med synliga reglar och plank för elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snailman
Får se om nån kan råda dig, jag har 70 reglar i innerväggarna och stående reglar så det är bara horisontella rör jag behöver borra för, och det håller de ju för.

I ytterväggarna har jag ju liggande 45 or innanför stående 195 or, så de vertikala slangarna är det ju bara att dra bakom de liggande 45 orna, så de buktar in i 195 isoleringen.

Jag har 17mm råspont, stående på ytterväggarna och liggande på innerväggarna (90 grader vridet mot reglarna)

Ja med stående reglar är det ju bara kortlingarna att ta sig genom. Vet inte ens om det finns någon stående regel i mitten av mina innerväggar. Roat mig med att testa lite, gjorde 2 test ett där jag lossade en planka och ett där jag tog bort just där reglarna var och drog bakom råsponten. Kan ju säga att det senare var betydligt mer jobb och vet inte om det i slutändan blir någon skillnad, dock borde rotdosan sitta bättre. I båda fallen är det ju råsponten brevid tillsammans med den liggande regeln som gör väggen stabil.

• Elrör dragna bakom en regel i ett träväggskonstruktion med råspontklädsel.
    Skapa konto
  • Trävägg med tre synliga eluttag installerade på råsponten utan föregående urtag för reglar.
    Skapa konto
Snailman
Jag har inga kortlingar, bara en liggande regel längst ner och längst upp, och sen stående reglar med CC 60 cm, och sen liggande råspont på båda sidor.

Detta är mina innerväggar. Så, slangen går oftast rakt upp i väggen och går sedan vidare i glespanelen i taket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.